Enkele eenvoudige algemene theoretische vragen

afritmans
Topic Starter

Enkele eenvoudige algemene theoretische vragen

#1 , 01 jun 2012 13:01

Hallo

Bij het leren van de inleiding recht kwamen toch enkele vragen bij mij op:
* In mijn cursus staat dat de politie tot de uitvoerende macht behoort. Belgium.be zegt anderzijds dat de uitvoerende macht bestaat uit de Regering en Koning. Elders op het Internet lees ik dan weer dat de Raad van State behoort tot de uitvoerende macht... Weet er iemand wat nu precies wel en niet behoort tot de uitvoerende macht?
* Als ik het goed begrijp kan de Raad van State bestuurshandelingen van de regering vernietigen, en kan het Grondwettelijk Hof wetten, decreten,... vernietigen. Beide doen dit wanneer iets in strijd is met de grondwet. Klopt dit?
* De leerkracht gebruikt de begrippen "geschil" en "geding" door elkaar. Hij maakt een opdeling in "burgerlijke geschillen, strafgedingen, commerciële geschillen, fiscale geschillen en sociale gedingen". Ik las dat een geding een geschil is dat voor de rechtbank komt. Ik kan dus veronderstel ik gerust spreken van een "strafgeschil" of een "fiscaal geding", afhankelijk van of het een geschil of een proces betreft? Of bestaan deze begrippen eigenlijk niet?
* Is er een verschil tussen internationaal recht en supranationaal recht, of zijn beide begrippen synoniem?

Mijn excuses voor mijn misschien rare vragen, maar voor iemand die wiskundig en in definities denkt kan recht soms bijzonder vaag en raar overkomen :)

Alvast bedankt! :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 jun 2012 13:00

Het recht is idd een vak apart waar over zowat alles discussie bestaat...
Studeer je Rechten of is het gewoon een inleiding vak dat je in zowat alle richtingen krijgt?

* Je hebt in België 3 machten. De Trias Politica; De rechterlijke, uitvoerende en wetgevende macht.
- Wetgevend 'maakt' de formele wetten. Het belangrijkste orgaan is hier het parlement. (Ik weet niet in welke mate je de federalisatie en al haar organen moet kennen dus ik ga er voorlopig niet over uitwijden)
- Uitvoerend 'bekrachtigd' de wetten en voert deze uit. De koning en zijn ministers zijn hier de belangrijkste spelers.
De politie, in haar hoedanigheid van staatsambtenaar, draagt o.a. zorg voor de openbare orde en veiligheid binnen ons staatsbestel. In die zin kan je ze tot de uitvoerende macht rekenen.
De Raad van State is iets heel appart, zij heeft verschillende functies en hoedanigheden.. Uiteindelijk past de staatsraad bij alle 3 de machten (in haar verschillende hoeanigheden, ik wijd hier ook niet over uit, tenzij je dit wilt :P)
- Rechterlijk spreekt voor zichzelf: de hoven en rechtbanken die belast zijn met het recht spreken..

* Raad van State heeft zoals ik al zei veel bevoegdheden.
1 van die bevoegdheden zijn bestuurshandelingen die uitgaan van de overheid vernietigen. (Bv gemeente vaardigt bouwvergunning uit, burger leidt hierdoor schade en wil die vernietigd zien --> Raad van state)
Het grondwettelijk hof vernietigd wetten/artikelen die in strijd zijn met bepaalde artikelen van de grondwet. Meer bepaald titel 2 (De belgen en hun rechten) en de artikelen 170, 172 en 191.
De raad van state toetst dus geen wetten/handelingen of besluiten af aan de grondwet!

* M.i. bedoelt de leerkracht met geschil idd dat er een onenigheid is, met geding dat er effectief een 'proces' hangende is.

* Internationaal en supranationaal zijn niet hetzelfde.
Om het heel simpel en strikt juridisch onvolledig uit te leggen;
Internationaal is het recht dat de betrekkingen tussen staten onderling regelt. De staten zijn en blijven soeverein, maar er bestaat een recht dat hun onderlinge relaties regelt (bv. internationaal visserijrecht)
Supranationaal is het recht dat 'boven' de soevereiniteit van de staten komt te staan. Bv. het recht van de europese unie. De EU is een supranationaal orgaan (ook niet helemaal juist, maar soit) dat regels kan uitvaardigen die boven (supra) het nationaal recht staan.
(ik benadruk nogmaals dat het antwoord van hierboven iets genuanceerder moet zijn, maar als het gewoon een inleidend vak is weet je hiermee genoeg :D)

Mocht je over iets meer uitleg willen, laat gerust weten!

Reclame

Terug naar “Archief”