.

anoniempje2
Topic Starter

.

#1 , 05 jun 2012 13:40

dit bericht is verwijderd
Laatst gewijzigd door anoniempje2 op 11 jun 2012 10:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 05 jun 2012 13:53

Wat je kan doen:

Gezamenlijke rekening openen.

je stort dan elk bvb 80% van jullie loon hierop.
(je kan gerust ander % afspreken)

jij 800€
hij 2000€ a 2400€ (80% van 2500a3000)

met die 2800€ a 3400€ betaal je uw lening v 1200€
blijft er nog 1600€ a 2200€ over om te leven...

wat er over blijft zet je op gezamelijke spaarrekening om herstellingen te betalen,
kom je niet toe of doe je uitzonderlijke aankoop kan je ofwel 50-50 ofwel volgens verhouding van loon bijdragen (hangt af van wat...)

voordeel van elk evenveel % is, dat als uw loon of zijn loon stijgt (of wegvalt)
je altijd evenveel % zal bijdragen...
(en is beter dan bvb elk 1000€ , aangezien voor de ene partner 1000€ bvb 99% is, en voor de andere maar 50%)

zo kan je beiden evenveel % sparen van je loon voor eigen uitgaven...
en heb je nog altijd iets om te sparen voor 'ooit'

voor uw woning stel dat woning 300.000€ kost
je leent bvb 200.000€ (elk 50-50)

de overige 100.000 komt bvb 60% van u, 40% van hem.
dan laat je in de akte opschrijven dat de inbreng buiten lening als volgende is:
- 60.000 van u
- 40.000 van hem
en dat bij verkoop van de woning jij recht hebt op 20.000€ meer

word 'ooit' de woning verkocht voor bvb: 350.000
dan zal hiervan de lening afbetaald worden (stel nog 150.000 open)
dan blijft er 200.000 te verdelen,
de helft is dan elk 100.000,

maar jij krijgt er 20.000 eerst van...
dus blijft er maar 180.000 te verdelen...
90.000 voor hem,
110.000 voor u
op dat moment heb jij uw eerste 20.000 terug.

de aangroei van de woning is op dat moment voor elk 50-50
je hebt dus geen 'winst' op uw geïnvesteerd bedrag...

...

dit alles is maar een gedacht,
en dien je zelf te bespreken met je partner,
er is geen 'wet' die zegt het moet zus of zo...
overleg is het beste, maar je kan ideen overal halen...

veel succes!

wonderingwhy

#3 , 05 jun 2012 13:59

Wat bedoelt u juist met geld laten beschrijven?
In principe bent u, tenzij u het anders laat opschrijven, beiden voor de helft eigenaar van het huis, de eigenlijke inbreng heeft daar op zich niets mee te zien.

Zo heeft een vriend van mij onlangs een nieuwe lening moeten aangaan om zijn ex-vriendin, die mede-eigenaar van zijn huis was, de helft er van te kunnen uitbetalen. Dit terwijl zij al die jaren thuis zat en geen geld trok, en er dus ook niets van betaald heeft.

Dergerlijke zaken worden meestal tussen de 2 partners geregeld... Ik kan uw vriend zijn positie wel begrijpen, dat is ondertussen ook al jaren mijn situatie. Na aftrek van de maandelijkste vaste kosten (huur, internet, TV, elektriciteit, ...) is mijn echtgenote haar geld altijd volledig op, en zijn de extra onkosten voor mijn rekening.
Ik op zich heb er geen problemen mee.. maar wij spreken dan ook alleen van "ons" geld. We gooien ons beider loon in 1 grote pot, waar we dan alles mee betalen.

Vrienden van me doen het dan weer helemaal anders. Die hebben zowat alles tot op de cent na uitgerekend, volgen op dat vlak een strikt regime en hebben ook dergerlijke zaken - waar mogelijk - laten vastleggen door een notaris.

Mij lijkt dat overkill, maar in uw geval een mogelijke oplossing?

Reclame

anoniempje2
Topic Starter

#4 , 05 jun 2012 14:32

.
Laatst gewijzigd door anoniempje2 op 11 jun 2012 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

anoniempje2
Topic Starter

#5 , 05 jun 2012 14:33

.
Laatst gewijzigd door anoniempje2 op 11 jun 2012 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

wonderingwhy

#6 , 05 jun 2012 14:40

mijn vriend vind het niet eerlijk dat hij meer moet betalen dan ik.
ik snap hem wel maar ik vind het aan de andere kant maar logisch.
ik moet elke laatste cent uit mijn zak scharten, terwijl hij er duizenden over heeft
wat is daar dan eerlijk aan?
omdat hij meer geld uitgeeft, vind hij dat hij dus ook recht heeft op meer van het huis.. als het zover komt.
wat geld niet kan doen met een relatie !
Wel, als hij wilt laten opnemen dat die meer van het het gaat betalen, kan hij in principe niet verwachten dat je er de helft van betaald, en hou je geld over. Misschien niet veel...

Sommige mensen zijn zo vrees ik. Die vrienden van me hebben tot 3x toe hun overeenkomst laten herzien omdat ze het niet eens geraakten over hoeveel per maand elks ging bijdragen... Had in hun geval wel iets te maken met de belastingsaftrek, maar toch... mij kwam het allemaal nogal onnozel over.
Je gaat samen een overeenkomst aan om samen te wonen, dan sta je samen in voor alle kosten. Voor de wet komt het op een heel aantal zaken daar toch op neer, dus...

Joeri_J

#7 , 05 jun 2012 14:57

hij wil laten beschrijven dat hij meer zal inbrengen in de lening.. en dus meer van het huis wil als het zover komt..
Wil hij dan ook dat je bvb evenveel kuist, strijkt, wast, kookt ?

Want anders werkt iemand meer voor het gezin/huishouden dan de andere,
en dat is dan ook niet eerlijk...

of ga je voor die taken ook 50-50 kosten beschrijven?
en wie ze doet krijgt dan vergoeding?

je kan niet elke € en taak en werk voor n € terughalen in een relatie,
dus ergens zal er toch compromis moeten komen.../

voor mij persoonlijk is elk een evenredige inbreng het eerlijkste,
gedurende dat je samen zijt beschouw je dat gedeelte als gelijk...

maar natuurlijk staat anders vragen en overeenkomen vrij

anoniempje2
Topic Starter

#8 , 05 jun 2012 14:58

.
Laatst gewijzigd door anoniempje2 op 11 jun 2012 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.

wonderingwhy

#9 , 05 jun 2012 15:04

Ik vind de houding van haar vriend ook onbegrijpelijk.
Maar ieder ziijn ding zeker?
Ik ken een koppel, onlangs getrouwd, 3 kinderen. Onlangs hadden ze een zware maand. Het meisje moest daardoor plots een aantal onverwachte facturen betalen, resultaat, ze kwam x 100 euro te kort. Ze vroeg aan haar man om haar dat voor te schieten.
De man weigerde...
Ik, voor mezelf dan, begrijp niet dat ze nog bij hem blijft...

anoniempje2
Topic Starter

#10 , 05 jun 2012 15:08

.
Laatst gewijzigd door anoniempje2 op 11 jun 2012 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

wonderingwhy

#11 , 05 jun 2012 18:06

Zonder te willen stoken: neem even wat afstand...
Maar waarom is hij zo beginnen te doen? Zijn er kennissen van jullie in een vechtscheiding of zo?
Wel zou ik duidelijke afspraken aanmaken, en - zoals mijn vrienden - die regeling in een contract laten vastleggen..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 jun 2012 19:28

Toch eens met een notaris gaan praten en met een familiaal bemiddelaar (zonder uw vriend)
Vriend dus geen huwelijkscontract? maar u kan wel een samenlevingscontract afsluiten.
U gaat dan een aantal scenario's krijgen om die verschillende zaken te structureren.
In een samenleven met verschillende hoe grootheden van inkomen kan men stellen dat ieder bijdraagt naar vermogen dus ieder 2/3 van zijn inkomen.
Wat het huis betreft kan men ieder 50/50 eigendom en 50/50 van de inbreng in geld en ander verhouding van de kosten lening.
Ook kan men het werk aan het huis of voor de huishouding een zekere compensatie geven in de akte.... kan nooit volledig juist zijn maar zo komt men toch tot een 'betere' herverdeling mocht het mislopen.
Ook de inboedel laten beschrijven wat van wie is en ook wat (bij vervanging) van wie blijft enz enz

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 jun 2012 19:50

Als je met een dergelijke houding aan een relatie begint, begin er dan beter niet aan. Als hij dan zo om zijn centren geeft, zal hij er zeker veel geld bij winnen, door dat geld later niet aan advokaten te moeten uitgeven :lol:

anoniempje2
Topic Starter

#14 , 05 jun 2012 20:55

.
Laatst gewijzigd door anoniempje2 op 11 jun 2012 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

digits

#15 , 06 jun 2012 11:33

Ik vind de houding van haar vriend ook onbegrijpelijk.
Hoezo ? Met al die horrorverhalen van vechtsheidingen en mensen die aan de grond zitten door zulke scheidingen lijkt het mij juist zeer goed en dapper dat hier op voorhand wordt over nagedacht, zonder roze bril en dergelijke. Nu enkele vervelende/genante discussies kan (eventueel later) veel problemen uitsparen.

Nog enkele alternatieve oplossingen:
- koop een kleiner huis zodat jullie allebei 50% van de lening afbetalen
- laat het huis volledig door je vriend financieren betaal hem (goedkope) huur
ik moet elke laatste cent uit mijn zak scharten, terwijl hij er duizenden over heeft
wat is daar dan eerlijk aan?
De topman van Belgacom kan hem ook een Porsche kopen. Ik niet. Wat is daar dan eerlijk aan ?

Terug naar “Kopen”