Aanvraag tweedelijnsbijstand, agressief verhoor

tweedelijns
Topic Starter

Aanvraag tweedelijnsbijstand, agressief verhoor

#1 , 06 jun 2012 16:19

Ik ging langs bij het Bureau voor Juridische Bijstand voor de aanvraag van tweedelijnsbijstand.

Na de documenten van inkomen en gezinssamenstelling te hebben voorgelegd moest ik opnieuw even wachten en werd ik ontvangen in een bureel waar 2 personen aanwezig waren. Daar werd ik zonder enigszins te overdrijven afgeblaft en ondervraagd waarom ik een betalingsachterstal had. Ik moest de ganse uitleg doen want "zij beslisten of ik een advocaat toegewezen kreeg of niet". Het was net alsof ik al voor de rechter stond, maar dan in geval het een bijzonder arrogante rechter zou betreffen. Zelfs naar mijn studies werd gevraagd.

Nu mijn vraag. Kan dit zomaar? Zijn andere criteria behalve inkomen/gezinssamenstelling wel van belang voor deze 2 personen om een beslissing te nemen? Ligt het in hun bevoegdheid om er al een soort van zitting van te maken tijdens de aanvraag voor tweedelijnsbijstand?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 07 jun 2012 23:45

Hier staat alle info: http://www.advocaat.be/documenten/ordee ... r_2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#3 , 08 jun 2012 08:31

“Artikel 1. § 1. Genieten de VOLLEDIGE kosteloosheid, de hierna vermelde personen, respectievelijk op voorlegging van de volgende bewijsstukken :...2° ...de samenwonende met zijn echtgenoot of met iedere andere persoon met wie hij een feitelijk gezin vormt, indien hij bewijst aan de hand van om het even welke document, te beoordelen door het bureau voor juridische bijstand...dat het gemiddeld maandelijks netto-inkomen van het gezin lager is dan 1.056 EUR...Onder de samenwoning bedoeld in het 2° wordt verstaan het feit dat twee of meerdere personen samen onder hetzelfde dak wonen en hoofdzakelijk huishoudelijke aangelegenheden regelen...Art.2.Kan GEDEELTELIJKE kosteloosheid genieten :...2°...de samenwonende met zijn echtgenoot of met iedere andere persoon met wie hij een feitelijk gezin vormt, indien hij bewijst aan de hand van om het even welk document te beoordelen door het bureau voor juridische bijstand...dat het gemiddeld maandelijks netto-inkomen van het gezin tussen 1.056 EUR en 1.289 EUR ligt. Voor de vaststelling van de inkomsten bedoeld in 2°, wordt rekening gehouden met een aftrek van 15 % van het leefloon per persoon ten laste.”(18 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden van de volledige of gedeeltelijke kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand en de rechtsbijstand).

1056 wordt 1165 en 1289 wordt 1423 door indexering (Belgisch Staatsblad 19 augustus 2011).

Er zijn geen andere voorwaarden die onderzocht dienen te worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

tweedelijns
Topic Starter

#4 , 16 jun 2012 15:02

Er werd gevolg gegeven. Ik verwacht hier niet echt iets van maar mag hopen dat betreffende personen toch een reprimande krijgen van de stafhouder.

Ik ben dankbaar dat er zoiets bestaat als tweedelijnsbijstand, doch het feit dat iemand zich hierop moet beroepen impliceert nog niet dat men deze onheus en denigrerend moet behandelen, zeker niet wanneer de aanvrager beleefd is en er geen enkele aanleiding toe is.

tweedelijns
Topic Starter

#5 , 23 jun 2012 16:50

En de stafhouder laat het tevens niet zonder gevolg, wat mij tevreden stelt.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”