fiscaliteit energiebesparende investeringen

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

fiscaliteit energiebesparende investeringen

#1 , 06 jun 2012 23:28

Indien een gehuwd koppel energiebesparende investeringen doet in de woning waar ze samen eigenaar van zijn dan wordt de aftrek over de twee echtgenoten geoptimaliseerd volgens hun belastbare inkomens.
Normaal gezien dienen gehuwden één gezamenlijke aangifte in, welke dan door de fiscus wordt gebruikt als basis voor die verdeling.
Er is een uitzondering op de regel van gezamenlijke aangifte voor gehuwden, namelijk indien één van de partners internationaal ambtenaar is: ze zijn dan verplicht twee aparte aangiftes in te dienen.
Vraag is nu hoe in dat geval voor deze gehuwden de verdeling van de aftrek zal gebeuren. De echtgenoot die internationaal ambtenaar is heeft geen in België belastbare inkomsten. Zijn gezamenlijk belastbaar inkomen is NUL.
De echtgenote werkt en die heeft een Belgisch belastbaar inkomen waarop ze dus belastingen betaalt.
De energiebesparende investeringen aan de gezinswoning werden betaald via hun gemeenschappelijke rekening.
Mag de echtgenote in dit geval het volledige bedrag van de energiebesparende investering op haar aangifte inbrengen in toepassing van de regel dat gehuwden pro rata van hun belastbaar inkomen van de aftrek genieten?
Waar een weg is is een wil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB
Berichten: 157
Locatie: Aalst

#2 , 07 jun 2012 01:17

Aangezien deze als alleenstaanden worden belast (art. 126 §2 4° WIB) zal voor elke partner het maximum worden berperkt in verhouding met hun aandeel in de woning. Wanneer deze worden betaald via een gemeenschappelijke rekening dan stemt ieders aandeel in de betaling overeen met hun eigendomsaandeel in de woning.
Echter gebeurt de betaling van deze energiebesparende maatregel van een eigen rekening van de partner, dan zal hij of zij alleen recht hebben op deze belastingsvermindering.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#3 , 07 jun 2012 21:57

Het huis is gemeenschappelijk bezit (gehuwd zonder huwelijkscontract).
Dus iedere echtgenoot bezit de helft van de woning.
Energiebesparende maatregelen (dakisolatie) werden met hun gemeenschappelijke rekening betaald.
Maar aangezien de man NUL belastbaar inkomen heeft kan het echtpaar dus niet van de volledige aftrek genieten zoals dat bij andere gehuwden altijd het geval is indien de uitgaven via een gemeenschappelijke rekening werden betaald?
Waar een weg is is een wil.

Reclame

KristofKDB
Berichten: 157
Locatie: Aalst

#4 , 08 jun 2012 19:46

Volgens mij niet.

Artikel 145/24, § 1 die bepaald dat vanaf het AJ 2010 de belastingverminderingen voor energiebesparende uitgaven niet meer worden omgedeeld over de echtgenoten in functie van het aandeel van elk van hen in het kadastraal inkomen van de woning waaraan de werken werden uitgevoerd, maar wel evenredig in functie van het belastbaar inkomen van elk van hen ten opzichte van de som van de belastbare inkomsten van beide echtgenoten kan nooit van toepassing zijn aangezien er geen "gemeenschappelijke" aangifte is.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#5 , 08 jun 2012 20:12

"Artikel 145/24, § 1 die bepaald dat vanaf het AJ 2010 de belastingverminderingen voor energiebesparende uitgaven niet meer worden omgedeeld over de echtgenoten in functie van het aandeel van elk van hen in het kadastraal inkomen van de woning waaraan de werken werden uitgevoerd, maar wel evenredig in functie van het belastbaar inkomen van elk van hen ten opzichte van de som van de belastbare inkomsten van beide echtgenoten "

Indien echtgenoten die geen gemeenschappelijke aangifte mogen indienen niet van dit artikel 145/24,§1 kunnen genieten is dat dan geen discriminatie tussen verschillende "soorten" van gehuwden?
Art. 145 maakt trouwens geen enkele uitzondering, het spreekt enkel over gehuwden zonder te refereren naar de wijze waarop ze, geval per geval, hun belastingsaangifte moeten indienen.

Ik maak deze overweging omdat ik voor twee zeer vergelijkbare (qua inkomens) echtparen die energiebesparende uitgaven hebben gedaan hun belastingsaangifte invul en dat één van de koppels blijkbaar de helft van het voordeel aan zijn neus ziet voorbijgaan...ik mis de logika hiervan.
Waar een weg is is een wil.

KristofKDB
Berichten: 157
Locatie: Aalst

#6 , 08 jun 2012 21:12

Meestal ben ik ook "zeer" kritisch op gebied van de logica van de BE wetten.

Mijn inziens is hun belastingsvoordeel is al hoog genoeg. Internationale ambtenaren die beroepsinkomsten verwerven zijn reeds vrijgesteld van nationale inkomstenbelasting.

Hoeveel bedraagt de interne inkomstenbelasting van deze organisatie van de internationaal ambtenaar i.t.t. de Belgische staat?
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Lightning

#7 , 08 jun 2012 21:20

Energiebesparende investeringen zijn toch geen aftrek? Ze vormen een belastingkrediet, waardoor ook mensen die geen BV betalen ervan genieten? Correct me....

KristofKDB
Berichten: 157
Locatie: Aalst

#8 , 08 jun 2012 21:33

Sommige waren dit (niet allemaal) maar sinds 2012 verdwijnen alle belastingkredieten (uitgezonderd dakisolatie)
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 08 jun 2012 21:47

Energiebesparende investeringen zijn toch geen aftrek? Ze vormen een belastingkrediet, waardoor ook mensen die geen BV betalen ervan genieten? Correct me....
Niet toepasbaar in dit geval. Internationale ambtenaren kunnen geen belastingskrediet krijgen.....ze worden daar de facto van uitgesloten (moeten daartoe zelfs een vakje aankruisen in de aangifte), net zoals ze ook niet kunnen genieten van de woonbonus, belastingsvoordeel dienstencheques, enz.....
Laatst gewijzigd door roharro op 08 jun 2012 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#10 , 08 jun 2012 22:01

Meestal ben ik ook "zeer" kritisch op gebied van de logica van de BE wetten.

Mijn inziens is hun belastingsvoordeel is al hoog genoeg. Internationale ambtenaren die beroepsinkomsten verwerven zijn reeds vrijgesteld van nationale inkomstenbelasting.

Hoeveel bedraagt de interne inkomstenbelasting van deze organisatie van de internationaal ambtenaar i.t.t. de Belgische staat?
Het is niet omdat sommige inkomstencategorieën ontsnappen aan de Belgische wetgeving, hetzij omdat de inkomsten zijn verworven in het buitenland, hetzij omdat ze vallen onder andere, specifieke belastingsregimes die niet vrij gekozen worden door de betrokkenen, dat de Belgische fiscus mag discrimineren tussen gehuwden op het vlak van milieupremies (want in feite gaat het om uitbetaling van "premies" via het vehikel van het aanslagbiljet en niet om belastingsvoordelen pur sang)!

Daarom lijkt me alle logika zoek in dit deel van de Belgische belastingswet.

Gelukkig kan de Belgische Staat nog niet beslissen hoe hoog de aanslagvoeten dienen te zijn in niet-Belgische fiscale regimes. Ook dat lijkt me elementair en niet vatbaar voor betwisting of vergelding!
Waar een weg is is een wil.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#11 , 15 jun 2012 13:55

Meestal ben ik ook "zeer" kritisch op gebied van de logica van de BE wetten.

Mijn inziens is hun belastingsvoordeel is al hoog genoeg. Internationale ambtenaren die beroepsinkomsten verwerven zijn reeds vrijgesteld van nationale inkomstenbelasting.

Hoeveel bedraagt de interne inkomstenbelasting van deze organisatie van de internationaal ambtenaar i.t.t. de Belgische staat?
Het is niet omdat sommige inkomstencategorieën ontsnappen aan de Belgische wetgeving, hetzij omdat de inkomsten zijn verworven in het buitenland, hetzij omdat ze vallen onder andere, specifieke belastingsregimes die niet vrij gekozen worden door de betrokkenen, dat de Belgische fiscus mag discrimineren tussen gehuwden op het vlak van milieupremies (want in feite gaat het om uitbetaling van "premies" via het vehikel van het aanslagbiljet en niet om belastingsvoordelen pur sang)!

Daarom lijkt me alle logika zoek in dit deel van de Belgische belastingswet.

Gelukkig kan de Belgische Staat nog niet beslissen hoe hoog de aanslagvoeten dienen te zijn in niet-Belgische fiscale regimes. Ook dat lijkt me elementair en niet vatbaar voor betwisting of vergelding!
Je vermeldt spijtig genoeg niet of deze betrokken woning de enige woning is waar de echtgenoot/internationaal ambtenaar (mede-)eigenaar van is OF dat er nog een (hypothecaire) lening oud systeem loopt voor jullie woning? Via deze piste zou je makkelijk iets dienen te kunnen forceren (in de richting van de bestaande discriminatie die je zelf aangaf).

Ter informatie kan ik reeds vermelden dat héél recent, op 29/03/2012 het Grondwettelijk Hof een uitspraak gedaan heeft inzake iemand die eveneens als EU-ambtenaar niet in België belaste beroepsinkomsten had MAAR daarbovenop eveneens Belgische (belaste) inkomsten had. In dit geval sluit de Belgische belastingswet de toepassing uit van het huwelijksquotiënt.

Wel ... Het Hof oordeelde datde bepalingen van het betrokken artikel 126, par. 2, eerste lid, 4° WIB92 de artikelen 10 en 11 van de Grondwet schenden.

Geef je allereerst duidelijkheid inzake het gevraagde?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#12 , 16 jun 2012 12:54

Het is hun enige woning en er is geen hypothecaire lening.
Waar een weg is is een wil.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#13 , 29 jun 2012 11:24

Het is hun enige woning en er is geen hypothecaire lening.
Je hebt een prachtige handleiding die je al de elementen verschaft:

http://www.const-court.be/public/n/2012/2012-051n.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
A.2.1. Volgens hen worden allereerst twee categorieën van belastingplichtigen ongelijk behandeld : enerzijds, de echtgenoten of wettelijk samenwonenden van wie slechts één echtgenoot of wettelijk samenwonende beroepsinkomsten verwerft die aan de Belgische belastingen zijn onderworpen en, anderzijds, de echtgenoten of wettelijk samenwonenden van wie slechts één echtgenoot of wettelijk samenwonende beroepsinkomsten verwerft, die deels bij overeenkomst of Europees Protocol zijn vrijgesteld van belastingen en deels aan de Belgische belastingen zijn onderworpen. Zij wijzen erop dat de in België belastbare beroepsinkomsten in het eerste geval in aanmerking komen voor het huwelijksquotiënt, terwijl in het tweede geval die inkomsten, wanneer het vrijgestelde deel meer dan 8 720 euro bedraagt, niet in aanmerking komen voor het huwelijksquotiënt.
A.2.3. Het door de in het geding zijnde bepaling ingevoerde verschil in behandeling berust, volgens de verzoekende partijen voor het verwijzende rechtscollege, niet op een objectief criterium en is niet redelijk verantwoord.
B.5.1. Het Hof wordt gevraagd twee categorieën van gehuwde belastingplichtigen van wie slechts één echtgenoot beroepsinkomsten heeft, met elkaar te vergelijken : enerzijds, de gehuwde belastingplichtigen van wie de echtgenoot die als enige beroepsinkomsten heeft, enkel in België belastbare inkomsten heeft en, anderzijds, de gehuwde belastingplichtigen van wie de echtgenoot die als enige beroepsinkomsten heeft, zowel in België belastbare inkomsten heeft als meer dan 8 720 euro beroepsinkomsten heeft die bij overeenkomst zijn vrijgesteld en die niet in aanmerking komen voor de berekening van de belasting op zijn andere inkomsten.
En dan wordt het bruikbare vermeld:
B.8.1. Artikel 21 van de wet van 28 december 1990 heeft het voordeel van het huwelijksquotiënt voor die categorie van personen afgeschaft. In de memorie van toelichting van het wetsontwerp dat tot die bepaling heeft geleid, werd ze als volgt verantwoord :
« De inkomsten van de internationale ambtenaren zijn, naargelang het bepaalde in de desbetreffende overeenkomsten, ofwel volledig vrijgesteld van belasting, ofwel vrijgesteld onder progressievoorbehoud, dat wil zeggen dat de inkomsten enkel in aanmerking komen voor het vaststellen van de aanslagvoet die op de andere inkomsten van toepassing is.
Thans is het reeds zo dat het gezin waarin één der echtgenoten vrijgestelde inkomsten met progressievoorbehoud geniet, terwijl de andere echtgenoot gewone belastbare bedrijfsinkomsten heeft, als een twee-inkomensgezin wordt beschouwd, zodat het huwelijksquotiënt in beginsel niet wordt toegekend.
Wanneer het daarentegen gaat om een gezin waarin één echtgenoot vrijgestelde inkomsten zonder progressievoorbehoud en de andere echtgenoot gewone belastbare bedrijfsinkomsten geniet, wordt het huwelijksquotiënt toegekend indien geen van beide echtgenoten geniet van de exceptie van fiscale woonplaats.[/quote]

Zonder progressievoorbehoud (betekent geen in België belastbare inkomsten) = NIET de door jou aangehaalde situatie dus.
In de Senaat werd daar nog het volgende aan toegevoegd :
« Internationale ambtenaren waarvan de bezoldigingen zonder progressievoorbehoud vrijgesteld zijn, krijgen in bepaalde gevallen toch het huwelijksquotiënt. Dit is onder meer het geval voor een gezin waarvan de man ambtenaar is bij de E.E.G., zijn fiscale woonplaats reeds in België had en wiens vrouw in België belastbare bedrijfsinkomsten geniet. De toekenning van een huwelijksquotiënt in dit geval is zeker niet de bedoeling geweest van de wetgever in de wet van 7 december 1988.
En dan komt het Europese standpunt:
B.10.2. Ondervraagd over de bestaanbaarheid van de in het geding zijnde bepaling met het voormelde artikel 13, heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie het volgende geoordeeld :
« 25. Ofschoon het gemeenschapsrecht zich ertegen verzet, dat een ambtenaar zwaarder wordt belast over zijn niet-vrijgestelde inkomsten omdat hij een salaris van de Gemeenschap ontvangt […], verplicht artikel 13 van het protocol de lidstaten niet, aan ambtenaren dezelfde subsidies toe te kennen als aan rechthebbenden in de zin van de betrokken nationale wettelijke bepalingen. Artikel 13 verlangt enkel dat, wanneer de daarin bedoelde personen aan bepaalde belastingen zijn onderworpen, zij in aanmerking moeten komen voor elk belastingvoordeel waarop belastingplichtigen normaal recht hebben, om te vermijden dat zij zwaarder zouden worden belast […], doch deze bepaling schrijft geen voorkeursbehandeling voor.
26. Hieruit volgt, dat de voorwaarden die recht geven op een belastingvoordeel, op niet-discriminerende wijze moeten worden toegepast zowel op de rechthebbenden van gemeenschapsambtenaren als op alle overige belastingplichtigen (zie in deze zin arrest van 3 juli 1974, Brouerius van Nidek, 7/74, Jurisp., blz. 757, punt 14). Voor zover ambtenaren aan de voorwaarden van de nationale wetgeving voldoen, moeten zij ook in aanmerking kunnen komen voor de belastingvoordelen waarin de nationale wetgeving voorziet; derhalve verzet artikel 13 van het protocol zich ertegen, dat het recht op een dergelijk voordeel aan iemand onthouden blijft op de enkele grond dat hij een niet aan de personenbelasting onderworpen ambtenaar is […].
27. Uit de in het hoofdgeding
Om die redenen,
het Hof
zegt voor recht :
Artikel 126, § 2, eerste lid, 4°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, zoals van toepassing voor het aanslagjaar 2008, schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, in zoverre, wanneer de echtgenoot die als enige beroepsinkomsten heeft verkregen, meer dan 8 720 euro beroepsinkomsten heeft die bij overeenkomst zijn vrijgesteld en die niet in aanmerking komen voor de berekening van de belasting op zijn andere inkomsten, zijn andere belastbare beroepsinkomsten niet, met toepassing van artikel 87 van hetzelfde Wetboek, kunnen worden toegerekend aan de andere echtgenoot die geen beroepsinkomsten heeft.
Mij lijkt hier zelfs geen sprake te zijn van een vereiste dat de internationaal ambtenaar nog bijkomstig Belgische inkomsten zou hebben.

Leg je zaak voor aan de fiscale bemiddelingsdienst en aan de federale ombudsman en verwijs alleszins naar dit Arrest nr. 51/2012
van 29 maart 2012.

Er is alleszins een afdwingbaar deel (op basis van het Europese antwoord):
Artikel 13 verlangt enkel dat, wanneer de daarin bedoelde personen aan bepaalde belastingen zijn onderworpen, zij in aanmerking moeten komen voor elk belastingvoordeel waarop belastingplichtigen normaal recht hebben, om te vermijden dat zij zwaarder zouden worden belast […], doch deze bepaling schrijft geen voorkeursbehandeling voor.
Maw als de internationale ambtenaar eveneens Belgische (belastbare) inkomsten heeft dan MOET het huwelijkscoëfficiënt toegepast worden.

Eventueel (normaal vrijgestelde) roerende inkomsten van kasbons, obligaties, dividenden van aandelen TOCH aangeven? Dan ZIJN er Belgische inkomsten en is het voorgaande zowiezo afdwingbaar.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”