onduidelijke schuldeiser

Desdemonia
Topic Starter

onduidelijke schuldeiser

#1 , 11 jun 2012 20:46

Graag jullie mening over volgende kwestie:

enkele jaren gelden aanvaarde mijn vriend de erfenis van zijn vader onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Na de publicatie in het staatsblad meldde er zich effectief een schuldeiser aan, maar deze leverde geen enkel bewijs van de lening die hij aan mijn schoonvader zou hebben toegestaan. Hij beweert het wel nog ergens te hebben, maar nu eventjes niet te weten waar de schuldbekentenis ligt.

Nu, zoveel jaren later is de vakantiewoning in het buitenland (die ook vermeld werd in de boedelbeschrijving) verkocht voor de rest was er geen activa. De schuldeiser heeft al die jaren niets ondernomen en wij eigenlijk ook niet echt.

Heeft deze schuldeiser nu recht op het geld dat mijn vriend ontvangen heeft door de verkoop van die woning? Of staat hier een verjaringstermijn op? Mijn vriend heeft de erfenis nooit expliciet aanvaard, maar is dit nu niet stilzwijgend gebeurd, aangezien die woning verkocht is?

De schuldeis is ook hoger dan het geld dat hij ontvangen heeft uit verkoop van die woning, maar ik heb toch goed begrepen dat hij nooit meer kan eisen dan wat mijn vriend erft?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2012 10:39

Schuldeeiser zal nog altijd zijn eis moeten bewijzen op papier.

Oude Belg

#3 , 12 jun 2012 11:19

Rare situatie. Een schuldenaar overlijdt. Schuldeiser weet dat de activa van de schuldenaar onvoldoende zullen zijn om de schuld te delgen. Hij wacht af... De erfgenaam vertrouwt het zaakje niet en aanvaardt de erfenis onder voorrecht van boedelbeschrijving. De schuldeiser meldt zich en verklaart dat hij zijn papieren kwijt is. Hij blijft afwachten om toe te slaan..... Na aanvaarding (door de verkoop van de woning is de erfenis aanvaard) door de erfgenaam duikt hij dan plots op en begint met het verloren gewaande papiertje te zwaaien. Kassa! Nu moet de erfgenaam opdraaien voor de volledige schuld.
Maar kan deze constructie juridisch wel?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

roharro

#4 , 12 jun 2012 12:04

Hangt ervan af of de "procedure" van aanvaarding onder boedelbeschrijving correct werd gevolgd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Desdemonia
Topic Starter

#5 , 12 jun 2012 12:12

ik denk dat de procedure op zich wel juist gevolgd is, maar effectief vrees ik ook dat de erfenis nu toch aanvaard is door de verkoop van dat huis. Wat betekent dit nu voor de erfgenamen?

Sowieso kan er toch niet meer gevraagd worden dan wat het huis heeft opgebracht? Of zie ik dat verkeerd?

En had hij niet al lang met concrete bewijzen moeten komen? Hoe lang mag de schuldeiser hiermee wachten?

Oude Belg

#6 , 12 jun 2012 13:30

Sowieso kan er toch niet meer gevraagd worden dan wat het huis heeft opgebracht? Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je verkeerd. De erfenis bestaat uit tegoeden én schulden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roharro

#7 , 12 jun 2012 14:43

Dat zie je verkeerd. De erfenis bestaat uit tegoeden én schulden.
Onmogelijk dat te besluiten op grond van de meegedeelde informatie.
Moeten eerst weten of de procedure van de boedelbeschrijving correct werd uitgevoerd?
In dat geval kan men niet aangesproken worden voor meer dan wat men effectief heeft geërfd.

Oude Belg

#8 , 12 jun 2012 15:57

De posts gaven me de indruk dat de procedure wel gestart, maar niet afgerond was.

roharro

#9 , 12 jun 2012 18:29

De posts gaven me de indruk dat de procedure wel gestart, maar niet afgerond was.
In dat geval is het zuivere aanvaarding met alle gevolgen vandien.

Desdemonia
Topic Starter

#10 , 13 jun 2012 12:01

Ik denk dat we inderdaad moeten uitgaan van het scenario van zuivere aanvaarding. Hoe kunnen we de schuldeiser nu verplichten om bewijzen voor te leggen? Hij eist het geld niet, maar ondertussen blijft het zwaard van Damocles wel boven ons hoofd hangen... Staat er geen termijn op binnen welke tijd hij een rechtsvordering moet opstarten?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 jun 2012 12:39

Enkele jaren geleden...... hoeveel.
Beweert te hebben ..... ondertussen ook X tijd hoeveel geleden.
Wat doet zegt uw notaris .....
Is de zaak dan nog niet voor de rechtbank gebracht?
Hij die beweert moet ook bewijzen .... zijn de redelijke termijnen nog niet overschreden.
Is er een schriftelijk bewijs dat voldoet aan de wettelijke regels inzake bewijsvoering...

Er zijn verschillende regels en termijnen al naargelang de hoedanigheid van de betrokken (rechts)personen en het doel van de lening.....
Dus moeilijk om er zo op te antwoorden.

Creatief

#12 , 13 jun 2012 22:54

Moeten we volgende vraag niet stellen?
"Binnen welke termijn moeten de schuldeisers zich hebben aangemeld" bij een aanvaarding van de nalatenschap onder voorwaarde van boedelbeschrijving?
Wie kent deze termijn? Ik meende dat die termijn niet zo gek lang was!

VDG2

#13 , 13 jun 2012 22:59

3 maand. En na de eerste betaling is er nog art. 809.

Art. 793. De verklaring waarbij een erfgenaam te kennen geeft dat hij deze hoedanigheid slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving aanneemt, moet worden afgelegd op de griffie van de rechtbank van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen; zij moet worden ingeschreven in het register waarin de akten van verwerping worden opgenomen.
  Bij vrijwillige aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving moet die verklaring binnen de volgende vijftien dagen door de zorg van de griffier en op kosten van de onder voorrecht aanvaardende erfgenaam worden bekendgemaakt (in het Belgisch Staatsblad), met verzoek aan de schuldeisers en de legatarissen, bij aangetekend bericht, hun rechten te doen kennen binnen drie maanden te rekenen van de datum van de opneming in het Belgisch Staatsblad.

Art. 809. Schuldeisers die ten tijde van een eerste betaling niet bekend waren maar zich achteraf aanmelden, hebben verhaal op de betaalde legatarissen gedurende een termijn van drie jaar te rekenen van de dag dat de rekening is aangezuiverd en het overschot betaald. Zij hebben geen verhaal tegen de reeds betaalde schuldeisers, maar zijn gerechtigd van het nog niet verdeelde actief het uit te keren bedrag af te nemen dat bij de eerste verdelingen aan hun schuldvorderingen toekwam.
  De beheerder, benoemd ingevolge de artikelen 803bis en 804, heeft dezelfde macht als die waarover de onder voorrecht aanvaardende erfgenaam zelf beschikte.
  Hij heeft dezelfde verplichtingen als de erfgenaam; hij is ontslagen van borgstelling.

Desdemonia
Topic Starter

#14 , 14 jun 2012 13:47

de schuldeiser heeft zich wel degelijk binnen die 3 maanden "gemeld", maar heeft geen bewijzen van deze schuld voorgelegd

VDG2

#15 , 14 jun 2012 14:13

Actori incumbit probatio (eiser draagt de bewijslast). Als deze 'schuldeiser' iets eist, zal hij met bewijzen moeten afkomen, ik baseer me hiervoor op het wetboek successierechten:

Het bestaan van de schulden die in het passief van de nalatenschap worden opgenomen, moet worden bewezen door de bewijsmiddelen die in rechte toelaatbaar zijn (art. 29, lid 1 W.Succ.).

Dit artikel regelt eigenlijk de bewijslast voor aftrek van de schulden om de berekening te doen van de successierechten. Doch ook de schuldeiser dient zijn vermeende schuldvordering te bewijzen.

Heeft u al eens uw notaris gecontacteerd?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”