Beroepsgeheim politie

kurdt
Topic Starter

Beroepsgeheim politie

#1 , 12 jun 2012 15:28

Een vriendin kwam een tiental jaar geleden in aanraking met de politie,ze heeft zich toen herpakt,verhuisd en opnieuw begonnen zeg maar.

Nu is ze onlangs terug naar haar oude gemeente verhuisd voor haar werk,en ze wordt daar om de haverklap lastig gevallen door een en dezelfde agent.Die begint constant over vroeger en dat hij haar in de gaten houdt,dat hij zorgt dat iedere agent in de zone haar in de gaten zal houden,dat ze hier niet terug mag komen wonen...Kortom dat hij haar het leven zuur zal maken.
Het laatst was ik dan bij die vriendin en begon die agent tegen mij over wat voor uitschot mijn vriendin wel niet is,maar in principe heb ik toch niks met haar veleden te maken?!
Mijn vriendin heeft schrik dat hij de hele buurt tegen haar wilt opzetten,en nadat ik die man gezien heb kan ik daar best inkomen.

Kan hier iets tegen gedaan worden?Heeft de politie beroepsgeheim?
En kan er een klacht neergelegd worden tegen een agent,en hoe moet je dan dan doen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2012 15:50

Er zijn verschillende mogelijkheden:
In elke zone is er een korpschef en deze heeft een dienst intern toezicht ter zijner beschikking.
Uw vriendin kan een brief schrijven aan de korpschef waarin het gedrag van die agent ( ik vermoed een inspecteur) wordt aangekaart.

Ze kan die brief ook sturen naar de procureur des Konings van het arrondissement waar ze woont.

Evenzo aan directie Algemene politie inspectie federaal
http://www.aigpol.be/nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en aan het comité P.
http://www.comitep.be/nl/nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Beide laatste rapporteren aan de pdK en aan de korpschef.

Dikwijls wordt trouwens het onderzoek of een gedeelte ervan gedelegeerd naar de dienst intern toezicht.
Ook de korpschef zal over tuchtzaken rapporteren aan het parket(indien er strafrechtelijke feiten gebeuren)

Het is zoals u zegt totaal ongepast om dat soort zaken te vertellen.
Als hij dat tegen derden dus andere mensen dan uw vriendin zou vertellen of nog maar zou op alluderen begaat hij als een beroepsfout quid schending beroepsgeheim. Laat staan laster en eerroof en lasterlijke aantijgingen.

Als hij dat enkel tegen haar zou zeggen wel dan dan gelden uiteraard ook bovenstaande zaken maar tevens nog eventueel mondelinge bedreigingen/intimidatie.
Totaal ongepast voor iemand die werk in een wat een dienstverlenende organisatie moet zijn.

kurdt
Topic Starter

#3 , 12 jun 2012 16:21

Ok,hartelijk dank voor de informatie!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2012 20:36

Natuurlijk dit ook nog het schenden van beroepsgeheim is een strafbaar feit.
http://www.belgium.be/nl/justitie/priva ... epsgeheim/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”