auto getakeld zonder nummerplaten

computerzot
Topic Starter

auto getakeld zonder nummerplaten

#1 , 12 jun 2012 20:42

Hi iedereen,
ik heb sinds kort nieuwe wagen. Nu heb ik mijn vorige wagen op de openbare weg geparkeerd. Deze stond zonder nummerplaten, zonder verzekering etc. (Deze zijn allemaal overgedragen naar nieuwe wagen)
Deze is dus vandaag getakeld...

Weet er iemand waaraan ik mij kan verwachten?
Kan ik de auto zo ophalen? Of verplichten ze je de wagen te verzekeren enz voor je deze terugkrijgt?

alvast bedankt voor jullie reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 12 jun 2012 20:58

een wagen op de openbare weg dient ten alle tijde te zijn voorzien van nr-platen, verzekering, etc . . ., de takeling is dus terecht.

u heeft wel het recht om uw wagen "gratis" op te halen bij de takeldienst, doch deze zal bv via een takeling of sleepdienst naar privéterrein dienen te worden gebracht.

de factuur van de takeling volgt later samen met het pv, de takeldienst kan ter plaatste tegenover u zich NIET beroepen op het retentie recht, daar de politie de opdracht gever is van de takeling en niet u

bartvdv

#3 , 12 jun 2012 21:16

Ik denk eerder dat de wagen in beslag is genomen en dat je die niet meteen zal meekrijgen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2012 21:26

Dat denk ik ook. Voertuig wordt met beslag gelegd hangende verbeurdverklaring door de rechtbank.
U zal gehoord worden door de politie en het zal het parket zijn dat beslist of al of niet teruggave.
Vervolging wegens niet inschrijving, niet verzekerd, eventueel geen schouwing.
Ook inzake het voertuig waarmee effectief gereden wordt kan eventueel PV worden opgesteld .. indien dat niet in regel was.
Als voorbeeld.
Parketten vragen over het algemeen (redelijk) zware straffen voor dit soort zaken.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=37558" onclick="window.open(this.href);return false;
http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... n-voertuig" onclick="window.open(this.href);return false;

computerzot
Topic Starter

#5 , 12 jun 2012 21:34

pff... ziet er alleszinds niet goed uit.
Zoveel problemen. Konden ze niet eerst gewoon briefje onder de ruitenwisser steken met de vraag van uw auto van de weg te halen ...
Ach ja. Zal jullie iets laten weten als ik de auto ga ophalen ;-)

alvast bedankt voor de snelle reacties. Echt de max !
Ben ik toch beetje gerustgesteld....

Franciscus

#6 , 12 jun 2012 22:31

Kan u me zeggen waar in de wet staat dat politie eerst een briefje achter een onbeheerd niet verzekerd en ingeschreven voertuig moet steken. :?

VDG2

#7 , 12 jun 2012 22:43

@Franciscus. Dat ze dat niet moeten doen lijkt me duidelijk, maar geloof me of niet, ze doen het soms!

Enkele weken terug krijg mijn stiefvader telefoon van de lokale politie van Eeklo, om te zeggen dat de wagen van zijn zoon fout geparkeerd stond op de markt en dat ze hem gingen moeten takelen. Mijn stiefvader is nog snel (uiteraard binnen de wettelijke limieten) naar daar mogen rijden om de wagen te verplaatsen. Ik vraag me nog steeds af hoe ze aan zijn gsmnummer zijn geraakt. Dat terzijde, wel heel vriendelijk van de lokale politie van Eeklo!

Franciscus

#8 , 12 jun 2012 22:48

Idd doen ze bij een markt bij ons ook.... zeker als het bewoners van omgeving zijn... worden die tussen 5 en 6 wakker gebeld...
Maar een voertuig zonder nplt, en dus vermoeden van enz enz daar gaan ze geen briefje op achterlaten maar zullen ze ineens takelen.

VDG2

#9 , 12 jun 2012 22:55

Om te vermijden dat de spreekwoordelijke vogel gaat vliegen uiteraard. Wat zeer begrijpelijk is.

Gebruiker21

#10 , 13 jun 2012 08:43

pff... ziet er alleszinds niet goed uit.
Zoveel problemen.
Tja, wie heeft ze veroorzaakt, die problemen? Ik kan me voorstellen dat je niet héél het wetboek vanbuiten kent, maar met een beetje gezond verstand moet je toch weten dat je een wagen zonder nummerplaten niet zomaar op de openbare weg kan zetten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”