Schade persoonlijke spullen in kelder door mede-eigenaar

KarenV
Topic Starter

Schade persoonlijke spullen in kelder door mede-eigenaar

#1 , 13 jun 2012 11:11

Hallo iedereen,

ik heb een appartement + kelder gekocht in een gebouw met 5 appartementen.
Nu heeft één van de eigenaars van een ander appartement bouw afval in mijn kelder gezet, waaronder een oud bad, een deur, tegels,....
Die spullen zijn bovenop mijn spullen 'gegooid' waardoor er enkele van mijn spullen stuk zijn.
Zo zijn er designstoelen, glazen, kledij, ... beschadigd geraakt. Nu vraag je je misschien af wat dat in een kelder doet. Maar ik heb er een mooie werkruimte van gemaakt.

Elk appartement heeft een eigen private kelder die niet op slot kan, dus ik vrees dat ik misschien zelf verantwoordelijk ben omdat er geen slot op staat, maar die mogelijkheid is er ook niet. En ook zonder slot mag je iemand anders zijn kelder niet betreden, of vergis ik me daarin?

Is er een mogelijkheid dat ik een 'schadevergoeding' kan eisen of is dat valse hoop?

Groetjes,
Karen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 13 jun 2012 11:49

in geloof dat het zo zit:
private kelder zonder slot kan/mag een derde de ruimte juridisch gezien wel betreden. Al is het moreel-sociaal gezien not done (wie heeft daar wat te zoeken)
Als er dingen verdwijnen is dat je eigen risico, want je hebt dan niet "als een goed huisvader" je bezittingen beschermd. (afgesloten)
Maar het is nog een andere zaak als een andere eigenaar binnen hetzelfde gebouw lompweg dingen neergooit in jouw ruimte en dan nog op jouw spullen.

- hij heeft daar niets te gooien
- en al helemaal niet op je spullen.

conclusie: als je echt kan bewijzen dat die kerel dat daar gegooid heef,kan hij afdokken voor de schade die hij toegebracht heeft.

Turaki

#3 , 13 jun 2012 11:51

Burgerlijk Wetboek artikel 1382: Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht diegene door wiens schuld de schade is ontstaan deze te vergoeden.

Door zijn spullen erop te gooien, is uw buurman aansprakelijk, en moet de schade vergoeden.

Strafwetboek artikel 439: Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels.

De kelder is een aanhorigheid van uw appartement. Ik neem aan dat men op zijn minst een sleutel van de voordeur moet hebben om in de kelder te raken, dus dat niet-bewoners niet zomaar bij uw spullen kunnen komen? Dan is er sprake van huisvredebreuk met valse sleutel (buurman heeft zijn sleutel "misbruikt" om toegang te krijgen tot uw woning). Zonder sleutel zou hij namelijk niet aan in uw kelder geraakt zijn.

Reclame

KarenV
Topic Starter

#4 , 13 jun 2012 14:53

Enorm bedankt voor de snelle en duidelijke reacties. Ik heb bewijs dat hij die spullen daarop gegooid heeft via mail, sms en getuigen. Hij heeft dat eerder zelf ook toegegeven aan mij en hij weet dat hij in fout is. Ik zal het dus proberen onderling met hem te regelen. Zodra ik weet hoe het afloopt kom ik het hier neerpennen.

Groetjes,
Karen

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jun 2012 10:33

Het is niet omdat er vandaag nog geen slot op deze deur zit, dat er morgen geen mag/kan komen, oif is dat uitdrukkelijk verboden in de basisakte?

Terug naar “Andere”