Appartement huren en bijberoep uitoefenen???

Ake
Topic Starter

Appartement huren en bijberoep uitoefenen???

#1 , 23 jul 2007 08:23

Hallo,
Ik plaats officieel in bijberoep 's avonds en 's zaterdags kunstnagels. Dit houdt in dat ik een (kleine) ruimte heb waar ik een manicuretafel heb staan en wat productjes en materiaal. Meer dus niet. Af en toe komen er dus dames voor hun nagels te laten verzorgen.

Wegens scheiding zal ik een appartement of huisje moet gaan HUREN. Mijn bijberoep wil ik echter niet stopzetten maar een extra pand huren daarvoor zou financieel niet lukken. Nu werd mij gezegd dat ik dit bijberoep niet meer mag doen in de huurwoning waar ik zou wonen. Is dat zo? :cry:

Ik zou totaal geen reclameborden uithangen of iets dergelijks. Ik zou zelfs geen gedeelte van de woning fiscaal aangeven omdat ik weet dat dit nadelig is voor de verhuurder. Het enige dat ik zou doen is zo nu en dan iemand thuis ontvangen voor haar nagels - en dat is het. De verhuurder zou hier geen nadeel op geen enkel vlak van ondervinden.

In de huurwetgeving kan ik hier niets expliciet over terugvinden.
Wat kan? Wat mag? Wat moet? Hopelijk kan ik hier het correcte antwoord vinden.
Hartelijk dank, Ake

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Steph

#2 , 23 jul 2007 09:07

Mijn huidige huurster heeft ook een nevenactiviteit die ze (gedeeltelijk) in de huurwoning uitoefent. Zolang dit geen impact heeft op mijn belastingen, heb ik er ook geen last van en "gedoog" ik deze activiteiten. Trouwens: inkomsten zijn inkomsten, en als deze kunnen bijdragen tot het betalen van de huur... :wink:

In het huurcontract staat evenwel dat er geen enkele beroepsactiviteit mag worden uitgeoefend in de woning. Dus: geen reclameborden aan de venster toegelaten + de huur mag ook niet in de belastingaangifte van de huurster worden ingebracht. Moesten er zich toch problemen voordoen, trek ik zowieso aan het langste eind.

Zolang je dit dus niet doet, zal de verhuurder van het appartement hier geen nadelige gevolgen van ondervinden. Ik raad je wel aan dit op voorhand even te bespreken met de eigenaar.

YoeriS

#3 , 23 jul 2007 10:17

Dit verbod wordt eigenlijk alleen opgelegd zodat de huurder de huur niet inbrengt als beroepskosten.
De verhuurder betaalt normaal enkel belasting op het KI van het verhuurde appartement, dit is voordeliger dan wanneer de huurder de huur als beroepskost aangeeft want dan moet de verhuurder belastingen betalen op de nettohuur en dit zorgt meestal voor veel hogere bedragen.

Dus zolang je uw huur niet als beroepskost inbrengt is er geen probleem.

Reclame

Ake
Topic Starter

#4 , 23 jul 2007 16:48

Ik was sowieso niet van plan om een ruimte als beroepskost aan te geven net zoals ik geen reclame borden zou uithangen edm...

Het enige is dat mijn "bijberoep - adres" hetzelfde zou zijn als mijn priv? adres.

Kan ik hieruit concluderen dat ik mij totaal geen zorgen hoef te maken dan? Ik kan gewooon mijn bijberoep blijven verder uitoefenen?

Dien ik sowieso de eigenaar in kennis te stellen van het feit dat ik sporadisch dit bijberoep uitoefen en dat ook van plan zal zijn in "zijn" woning? Of HOEFT dit zelfs niet meegedeeld te worden?

Hartelijk dank bij voorbaat.

Groetjes, Ake

Steph

#5 , 24 jul 2007 10:44

Dien ik sowieso de eigenaar in kennis te stellen van het feit dat ik sporadisch dit bijberoep uitoefen en dat ook van plan zal zijn in "zijn" woning? Of HOEFT dit zelfs niet meegedeeld te worden?
Het *hoeft* niet, maar ik denk wel dat het netjes is je verhuurder hiervan op voorhand in te lichten.

Terug naar “Huren”