Ex weigert toestemming vakantie buiten schoolvakantie

VDG2

Re: Ex weigert toestemming vakantie buiten schoolvakantie

#16 , 14 jun 2012 14:57

Als er vrees is voor ouderontvoering, kan dit aan de rechter gevraagd worden en zal er in het vonnis vermeld worden dat de kinderen niet naar het buitenland mogen zonder uitdrukkelijk toestemming van ouder X of ouder Y of ouder X en Y.

Persoonlijk, in 'normale' omstandigheden, zou ik het nooit willen. Zowel mijn man, als zijn ex, hebben geen zin om de een aan de ander toestemming te vragen voor iets. Als wij op een dag beslissen dat we naar de Efteling gaan, dan doen we dat. Stel je voor, dat je dan zou moeten bellen: Kan je eens snel een toestemming komen brengen? Ze zou nogal lachen, denk ik. Maar goed, dat is dus onder normale omstandigheden, zoals ik al zei.
Ik kan u daar zeker in bijtreden Duma. Alle mogelijke risico's gaan uitsluiten is ook niet echt bevorderlijk voor de verstandhouding voor beide partijen. E lijkt me inderdaad ook allesbehalve praktisch. De mogelijkheid om bij vrees voor ouderontvoering zoiets bekomen via de rechter is dan ook afdoende.

Voor TS lijkt het mij best dat ze er gewoon onderling proberen uit te komen, d.m.v. een wissel van week.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#17 , 14 jun 2012 15:59

trouwens, als ouders gewoon met elkaar getrouwd zijn en de ene ouder gaat met de kinderen op reis. wie heeft er ooit al zo'n gewettigd attest mee moeten nemen?
en hoe wéét zo'n maatschappij of een ouder gescheiden is of niet?
Als men mij de vraag zou stellen: antwoord ik: u bent niet gerechtigd mij die vraag te stellen. Dat is privé.
(maw: dat zijn uw zaken niet :-)

nanni
Topic Starter

#18 , 14 jun 2012 16:58

Hallo

Bedankt voor jullie reacties.
Dus in principe heb ik geen toestemming nodig als het binnen mijn week valt? Ik zou een bestemming kiezen waarbij de vluchtdagen op vrijdag vallen zodat het om 1 week gaat.
Onze dochter zal dan nog steeds 5jaar zijn, mijn inziens is dit pure pesterij want ten tijde van ons huwelijk ben ik samen met onze oudste zoon alleen op vakantie geweest toen hij in het 3e kleuterklasje zat en dat zelfs in de maand juni.
Maar uiteraard weet ik ook dat dit argument op de rechtbank niet telt.
Ik heb nogmaals de vraag gesteld, via mail weliswaar zodat hij later niets kan betwisten maar daar krijg ik geen antwoord op.
Via het vredegerecht is misschien een optie om alsnog tot een akkoord te komen? Maar ik vrees dat de tijd met het verlof te kort is?
Mvg

Reclame

duma

#19 , 15 jun 2012 10:16

Maar je hoeft helemaal niet zijn akkoord te hebben ...

Je moet hem wél informeren dat je met jullie kindjes op reis gaat (zie uitleg eylis) en geef hem eventueel zelfs de naam van het hotel e.d.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 16 jun 2012 18:00

Indien een van de ouders met kind naar het buitenland vertrekt zonder toelating van de andere ouder en er is GEEN vonnis dan zal er niets gebeuren aan de grens.
Als de papieren in orde zijn dus iedereen beschikt over een identiteitskaart of geldig paspoort laat men personen passeren.

Jenteennes

#21 , 11 aug 2015 00:03

Hallo,

Mijn expartner heeft vorige week een reis geboekt naar Egypte, hij wil onze zoon meenemen.....
Ik ben helemaal niet gerust over de landkeuze.
Egypte staat als niet veilig beschreven door de terreurdreiging.
Kan ik hier iets tegen doen....

duma

#22 , 11 aug 2015 07:35

Neen. Het is zijn keuze om in zijn tijd op reis te gaan met wie en hoe hij wil.

Terug naar “Echtscheiding”