weduwepensioen bij feitelijk samenwonend?

Kizzy
Topic Starter

weduwepensioen bij feitelijk samenwonend?

#1 , 15 jun 2012 13:39

Geachte,

Ik en mijn vriend wonen al 5 jaar in ons eigen huisje (eigendom) en ons schuldsaldoverzekering is elk 100%,
dus moest één van de 2 overlijden, is het huis afbetaald.
(Hopelijk niet maar moest dit ooit gebeuren, is dit al 1 zorg minder)
Mijn vraag was dus ook of je weduwepensioen krijgt als je feitelijk samenwonend bent? Mits we samen 2 kindjes
hebben, deze zijn nog klein maar als ze opgroeien kosten ze eens zoveel geld.
En hebben de kinderen dan recht op wezengeld?
Ik heb ook al gehoord, als 1 van de 2 overlijd, dat dan onze eigendom naar de kinderen gaat, maar de langstlevende heeft
wel vruchtgebruik hiervan? Klopt dit?

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 15 jun 2012 15:07

vreemd dat jullie per sé feitelijk willen samenwonen in jullie geval...
mij lijkt het héél onlogisch dat je niet gewoon even bij de gemeente gaat aangeven dat jullie wettelijk samenwonen.
immers:
- je hebt een huis samen
- je hebt kinderen samen

en nu wil je als feitelijk samenwonenden exact dezelfde bescherming die de wet biedt aan gehuwden of wettelijk samenwonenden...
de meeste dingen die je vraagt, krijg je helemaal niet, of in ieder geval met moeilijk gedoe er rond...
Ik denk dat je best eens passeer langs een notaris om beide zaken te laten vergelijken: wettelijk en feitelijk samenwonen.
en even erzijde: bij Wettelijk samenwonen, (als dat het kopbrekens was): ga je betrekkelijk makkelijk uit elkaar als je dat zou willen.
Maar (verblijfs)coo-ouderschap blijft een issue bij zowel feitelijk als wettelijk samenwonen. Ook bij feitelijk samenwonen vonnist dan de jeugdrechter als er onenigheid is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2012 15:43

Wezengeld krijgt diegene die voor de kinderen zorgt.

Reclame

wanton

#4 , 15 jun 2012 18:18

Ik heb ook al gehoord, als 1 van de 2 overlijdT, dat dan onze eigendom naar de kinderen gaat, maar de langstlevende heeft
wel vruchtgebruik hiervan? Klopt dit?

Bij overlijden van één van de twee -feitelijk samenwonende- partners , gaat de eigendom helemaal naar de kinderen. De andere partner erft daar niets van. Dit heeft tot gevolg dat de kinderen zouden kunnen bekomen dat het huis verkocht moet worden.

Wil je dat vermijden , moeten julle zich dringend laten inschrijven op het gemeentehuis als 'wettelijk samenwonend.' In dat geval erft de andere partner automatisch het vruchtgebruik op de ganse woning. En dar kunnen de kinderen niets aan veanderen. Zij erven wel de blote eigendom , maar kunnen dar niets mee aanvangen zolang de ander eouder leeft.

Wat pensioen betreft . Jullie hebben juridisch niets met elkaar te maken - er is geen officiële band tussen jullie. Er wordt dus geen overlevingspensioen toegekend als uw partner zou overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 17 jun 2012 09:15

“Art.16.§ 1.Onder voorbehoud van...en voor zover de aanvraag van overlevingspensioen ingediend wordt binnen de twaalf maanden na het overlijden van de ECHTGENOOT, gaat het overlevingspensioen in op de eerste dag van de maand tijdens welke de echtgenoot overleden is zo hij bij zijn overlijden nog geen pensioen genoot, en op de eerste dag van de maand volgend op die tijdens welke de echtgenoot overleden is, zo hij reeds een pensioen genoot bij zijn overlijden...”(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

‘Ik en mijn vriend wonen al 5 jaar in ons eigen huisje’

Ik ga ervan uit dat uw vriend een ‘werknemer’ is doch een ‘vriend’ is niet noodzakelijk een ’echtgenoot’ wat vereist is om een overlevingspensioen te krijgen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Pensioenen”