onduidelijke schuldeiser

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: onduidelijke schuldeiser

#16 , 14 jun 2012 19:49

Schuldeiser heeft zich dus binnen de gestelde periode kenbaar gemaakt, maar hoeveel tijd heeft hij om met bewijzen voor de dag te komen? Hij kan dat toch niet blijven trekken tot de jaren stillekens.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#17 , 14 jun 2012 20:00

Dat denk ik ook. Alleen heb ik nog niet direct ergens een effectieve termijn gevonden.

Dit heb ik gevonden op Jura:
Die termijn bedraagt drie maand vanaf de publicatie van de ter griffie afgelegde verklaring van aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving . De dag van de publicatie telt niet mee voor de berekening van de termijn van drie maand.
Het volstaat voor de schuldeisers en de legatarissen om zich binnen die termijn kenbaar te maken, bij gewone aangetekende brief. Het bewijs van de werkelijkheid van hun vorderingen kan op een later tijdstip geschieden. Bedoeling is dat de erfgenaam de vereffening-verdeling van de nalatenschap niet steeds opnieuw zou moeten wijzigen ingevolge laattijdig opduikende schuldeisers en legatarissen. Nochtans kan hij laattijdig opduikende schuldeisers en legatarissen niet weigeren omdat zij voormelde termijn niet hebben gerespecteerd, zolang de eerste betaling als bedoeld in artikel 809 B.W. nog niet heeft plaatsgehad.

Maar een termijn, daar is geen sprake van...

Desdemonia
Topic Starter

#18 , 19 jun 2012 11:50

Actori incumbit probatio (eiser draagt de bewijslast). Als deze 'schuldeiser' iets eist, zal hij met bewijzen moeten afkomen, ik baseer me hiervoor op het wetboek successierechten:

Het bestaan van de schulden die in het passief van de nalatenschap worden opgenomen, moet worden bewezen door de bewijsmiddelen die in rechte toelaatbaar zijn (art. 29, lid 1 W.Succ.).

Dit artikel regelt eigenlijk de bewijslast voor aftrek van de schulden om de berekening te doen van de successierechten. Doch ook de schuldeiser dient zijn vermeende schuldvordering te bewijzen.

Heeft u al eens uw notaris gecontacteerd?

De communicatie met de notaris verloopt bijzonder moeizaam.

Of de procedure nog niet afgerond is, is mij helemaal niet duidelijk. De boedelbeschrijving is opgemaakt en aangegeven, wat moet er dan nog meer gebeuren zodat ze rond is?

Reclame

mikske

#19 , 19 jun 2012 16:28

Actori incumbit probatio (eiser draagt de bewijslast). Als deze 'schuldeiser' iets eist, zal hij met bewijzen moeten afkomen, ik baseer me hiervoor op het wetboek successierechten:

Het bestaan van de schulden die in het passief van de nalatenschap worden opgenomen, moet worden bewezen door de bewijsmiddelen die in rechte toelaatbaar zijn (art. 29, lid 1 W.Succ.).

Dit artikel regelt eigenlijk de bewijslast voor aftrek van de schulden om de berekening te doen van de successierechten. Doch ook de schuldeiser dient zijn vermeende schuldvordering te bewijzen.

Heeft u al eens uw notaris gecontacteerd?

De communicatie met de notaris verloopt bijzonder moeizaam.

Of de procedure nog niet afgerond is, is mij helemaal niet duidelijk. De boedelbeschrijving is opgemaakt en aangegeven, wat moet er dan nog meer gebeuren zodat ze rond is?
Ik heb de indruk dat de communicatie via een notaris over het algemeen moeizaam verloopt. In mijn geval is dat ook zo. Wij proberen al maanden een afspraak te maken nav overlijden grootvader in april dit jaar en telkens krijgen we als antwoord dat ze met de papieren bezig zijn... :(

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”