#1 , 20 jun 2012 22:01
Hallo,
Vandaag waren een vriendin van mij en ik gaan shoppen. Op een bepaald moment waren we winkel X binnengegaan. (Het lijkt me niet nodig om de naam van de winkel te vermelden.)
We hadden slechts enkele minuutjes rondgekeken, hooguit 5, en besloten toen niks te kopen in winkel X. Al pratend en lachend gingen we nietsvermoedend naar de uitgang van de winkel, passeerden natuurlijk ook de kassa, en waren klaar om door die controledeur te gaan, ik weet niet hoe zo'n ding officieel heet. Bon, we waren nog niet eens aan die deuren geraakt, want op dat moment hield een medewerkster van de winkel ons tegen.
"Sorry dames, maar zouden jullie even willen wachten? Dit is een routinecontrole, af en toe doen we dat."
Wat was ik verbaasd! Op het moment dat ze ons vroeg om te wachten kreeg ik al rillingen! Ik had nog nooit iets gestolen en besefte nauwelijks wat gaande was. Ik was al bang dat iemand stiekem iets in onze tassen had gepropt, zodat we gestraft zouden worden voor iets wat we niet hebben gedaan. Zoiets zie je wel 'ns in films... Toen ze zei dat het een routinecontrole was, was ik al wat gerustgesteld. Maar een routinecontrole? Daar heb ik nog nooit iets van gehoord of gezien!
Ik verwachtte dat we kort even de inhoud van onze tas moesten laten zien. Nee, ondertussen had de medewerkster er een andere verkoopster bijgeroepen (ik wist niet dat mijn vriendin en ik er zo gevaarlijk uit zien dat de medewerkster al versterking nodig had...!) en moesten we heel de inhoud van onze tassen leeg maken en op een tafeltje leggen waar normaal gezien mensen hun cadeaus kunnen inpakken. Bedenk wel dat wij dus vlak aan de uitgang van winkel X stonden, en niet apart in een lokaaltje ofzo. Iedereen, zowel in de winkel als erbuiten, kon ons zien en ik voelde me echt beschaamd! Iedereen keek natuurlijk, alsof we ik weet niet wat hadden misdaan. Alsof dit hele procédé nog niet lang genoeg duurde, moesten we ook nog de volledige inhoud van onze jas- en broekzakken op dat tafeltje leggen. Toen had ik er niet bij nagedacht, ik was echt een beetje aan het trillen geslagen, en deed dan maar wat de dames vroegen. Na dit alles bleek dus dat we inderdaad niks gestolen hadden, bedankten ze ons voor onze "fijne medewerking" en mochten we - uiteraard lichtjes geschokt - gaan.
Mijn concrete vragen:
Bestaat een routinecontrole echt? Wat houdt dit in en mag een winkel dit ten alle tijde uitvoeren?
Mag een winkel vragen om mijn volledige tasinhoud op tafel te leggen?
Mag een winkel vragen om de inhoud van mijn kleren te zien?
Mag een winkel dit alles doen, aan de uitgang van een winkel, wat voor iedereen goed zichtbaar is en wat heel veel schaamte voor de personen in kwestie opwekt?
Ohja, mijn vriendin en ik zijn allebei 16, mocht dit enig verschil maken in bepaalde wetgevingen.