Routinecontrole tegen winkeldiefstal?

SigridP
Topic Starter

Routinecontrole tegen winkeldiefstal?

#1 , 20 jun 2012 22:01

Hallo,

Vandaag waren een vriendin van mij en ik gaan shoppen. Op een bepaald moment waren we winkel X binnengegaan. (Het lijkt me niet nodig om de naam van de winkel te vermelden.)
We hadden slechts enkele minuutjes rondgekeken, hooguit 5, en besloten toen niks te kopen in winkel X. Al pratend en lachend gingen we nietsvermoedend naar de uitgang van de winkel, passeerden natuurlijk ook de kassa, en waren klaar om door die controledeur te gaan, ik weet niet hoe zo'n ding officieel heet. Bon, we waren nog niet eens aan die deuren geraakt, want op dat moment hield een medewerkster van de winkel ons tegen.

"Sorry dames, maar zouden jullie even willen wachten? Dit is een routinecontrole, af en toe doen we dat."

Wat was ik verbaasd! Op het moment dat ze ons vroeg om te wachten kreeg ik al rillingen! Ik had nog nooit iets gestolen en besefte nauwelijks wat gaande was. Ik was al bang dat iemand stiekem iets in onze tassen had gepropt, zodat we gestraft zouden worden voor iets wat we niet hebben gedaan. Zoiets zie je wel 'ns in films... Toen ze zei dat het een routinecontrole was, was ik al wat gerustgesteld. Maar een routinecontrole? Daar heb ik nog nooit iets van gehoord of gezien!

Ik verwachtte dat we kort even de inhoud van onze tas moesten laten zien. Nee, ondertussen had de medewerkster er een andere verkoopster bijgeroepen (ik wist niet dat mijn vriendin en ik er zo gevaarlijk uit zien dat de medewerkster al versterking nodig had...!) en moesten we heel de inhoud van onze tassen leeg maken en op een tafeltje leggen waar normaal gezien mensen hun cadeaus kunnen inpakken. Bedenk wel dat wij dus vlak aan de uitgang van winkel X stonden, en niet apart in een lokaaltje ofzo. Iedereen, zowel in de winkel als erbuiten, kon ons zien en ik voelde me echt beschaamd! Iedereen keek natuurlijk, alsof we ik weet niet wat hadden misdaan. Alsof dit hele procédé nog niet lang genoeg duurde, moesten we ook nog de volledige inhoud van onze jas- en broekzakken op dat tafeltje leggen. Toen had ik er niet bij nagedacht, ik was echt een beetje aan het trillen geslagen, en deed dan maar wat de dames vroegen. Na dit alles bleek dus dat we inderdaad niks gestolen hadden, bedankten ze ons voor onze "fijne medewerking" en mochten we - uiteraard lichtjes geschokt - gaan.

Mijn concrete vragen:

Bestaat een routinecontrole echt? Wat houdt dit in en mag een winkel dit ten alle tijde uitvoeren?
Mag een winkel vragen om mijn volledige tasinhoud op tafel te leggen?
Mag een winkel vragen om de inhoud van mijn kleren te zien?
Mag een winkel dit alles doen, aan de uitgang van een winkel, wat voor iedereen goed zichtbaar is en wat heel veel schaamte voor de personen in kwestie opwekt?

Ohja, mijn vriendin en ik zijn allebei 16, mocht dit enig verschil maken in bepaalde wetgevingen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 20 jun 2012 22:32

Hallo,

Mijn concrete vragen:

Bestaat een routinecontrole echt? Wat houdt dit in en mag een winkel dit ten alle tijde uitvoeren?
Mag een winkel vragen om mijn volledige tasinhoud op tafel te leggen?
Mag een winkel vragen om de inhoud van mijn kleren te zien?
Mag een winkel dit alles doen, aan de uitgang van een winkel, wat voor iedereen goed zichtbaar is en wat heel veel schaamte voor de personen in kwestie opwekt?

Ohja, mijn vriendin en ik zijn allebei 16, mocht dit enig verschil maken in bepaalde wetgevingen.
Eenvoudig : nee, nee, nee, nee. Winkel is zwaar en volledig in de fout gegaan. U tegenhouden zonder een betrapping op heterdaad is trouwens onwettige vrijheidsberoving. Klacht indienen en vergoeding voor morele schade vragen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki

#3 , 21 jun 2012 08:46

Winkelbediendes (en veiligheidsbeambten in sommige winkels) zijn niet bevoegd om dit te vragen, enkel de politie kan dit. U kan dit dus gerust weigeren.

Reclame

eylis

#4 , 21 jun 2012 09:20

zeg en wat nog het strafste is... er is toch zeker het controle-alarm dat afgaat als je waren meeneemt?
Als dat nu nog gebeurd zou zijn.
Maar routinecontrole?
Vraag aan je ouders klacht te gaan indien met jullie bij de politie.

SigridP
Topic Starter

#5 , 21 jun 2012 12:29

Bedankt voor jullie antwoorden!

En inderdaad, er is zeker een controle-alarm, maar dat kón nog niet eens afgegaan zijn, aangezien we daar nog niet langs gepasseerd waren...
Op camerabeelden zal ook niets gestaan hebben, want we hadden uiteraard echt niets meegenomen.
Dan vraag ik me echt af op welke grond zij ons aangehouden hebben, als een routinecontrole ook al niet bestaat.

Die vriendin van me dacht al dat het kwam omdat we beiden een wat "grotere" tas mee hadden, vrij logisch want we kwamen van school... (En ook niet extreem groot ofzo, eigenlijk gewoon een normale damestas.) Maar als we al moeten vrezen om een ietwat grote tas mee te nemen naar een winkel, waar gaan we dan naartoe?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jun 2012 12:34

Indien de feiten zich hebben voorgedaan zoals u zegt:
Indien u weigert wat uw recht is dient men de politie te verwittigen...men moet u trouwens dadelijk onttrekken aan de blikken van omstaanders nl uw privacy respecteren.
Klacht indienen bij politie EN brief indien een keten naar de nationale directie.

Fore

#7 , 21 jun 2012 12:58

Indien u weigert wat uw recht is dient men de politie te verwittigen
vraag: indien dit gebeurt, mag men u dan nog steeds tegenhouden?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus

#8 , 21 jun 2012 13:19

Ja, u wordt verdacht van een strafbaar feit.
Politie zal dan uitmaken wat en hoe ... PV opstellen.
Verhoor van partijen ....
Indien dan blijkt dat er geen reden was geen wettelijke reden ... dus dan kan er aangifte worden gedaan van onwettige vrijheidsberoving.
Normaal als men alle procedures correct heeft gevolgd .... moeilijk te bewijzen... in dit geval ... lijkt het me wel mogelijk.

Fore

#9 , 21 jun 2012 13:38

dus voor alle duidelijkheid. Als de winkelbediende de politie belt, mogen ze je ter plaatste vasthouden totdat de politie komt. Indien er niets van bleek te zijn kun je dus klacht indienen voor onwettige vrijheidsberoving (ik vermoed ook laster en eerroof?)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus

#10 , 21 jun 2012 14:00

Juist..

katwezel

#11 , 21 jun 2012 14:57

zeker de directie van die winkel hiervan op de hoogte stellen , het personeel is duidelijk buiten zijn bevoegdheid getreden

eylis

#12 , 21 jun 2012 16:38

nog een vraagje in de kantlijn van dit thema: de winkelbediende stelt winkeldiefstal vast en belt de politie; Hoé kunnen ze de "verdachte" vasthouden totdat de politie daar is?
Mag een winkelbediende een klant/verdachte "vasthouden"? en wat als die tegenstribbelt?
Het is mij niet duidelijk hoe dit technisch kan zonder dat de winkelbediende zelf in overtreding gaat.

Oude Belg

#13 , 21 jun 2012 17:55

Juist..
Fout. Iemand tegenhouden mag alleen bij betrapping op heterdaad. De politie dient binnen de 15 minuten ter plekke te zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg

#14 , 21 jun 2012 18:00

Alle info, ook juridisch vind je hier : http://www.vps.fgov.be/publications/publ62nl.pdf

Franciscus

#15 , 21 jun 2012 18:53

Uiteraard.... was antwoord op als alle procedures correct zijn opgevolgd...wil dus ook zeggen dat er een wettige reden voor was.
Indien dus niet is er onwettige vrijheidsberoving.
Trouwens iedereen mag bij heterdaad iemand tegenhouden.
Indien dader geweld gebruikt bij het weggaan uit de winkel ..o.a. het wegduwen van de bediende of klant is voldoende wordt een winkeldiefstal een diefstal met geweld.
Men mag iemand (met een minimum aan geweld) zelf tegenhouden.
Het gebruikte geweld moet in verhouding staan met de weerstand...en kan maar zolang de weerstand er is. Dat wil niet zeggen dat men moet loslaten.
En is steeds een feitenkwestie.

Dus als personeel 'dacht' dat ze iets gestolen hadden mochten ze de dames tegenhouden... wat ze zeggen is bijkomstig...
Wat ze doen is NIET bijkomstig dus het doorzoeken is niet hun bevoegdheid... minderjarigen (mogelijk geen wettige toestemming...enz )
Politie zal ook zeggen routinecontrole terwijl ze op zoek zijn naar drugs vb.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”