Hey
Ik ben een student in het masterjaar Accountancy. En ik zou graag het volgende willen vragen ivm met mijn masterproef:
Indien 2 echtgenoten (gehuwd scheiding van goederen) het vruchtgebruik van een deel van hun woning (50%) verkopen aan de vennootschap van de man, hebben zij dan nog recht op de aftrek enige en eigen woning? Ze blijven dus volle eigenaar van 50% van de woning en verkopen van de overige 50% het vruchtgebruik aan de vennootschap.
En wat als ze onmiddellijk van een derde de volle eigendom kopen van 50% van het gebouw + de naakte eigendom van overige 50% van het gebouw en de vennootschap het vruchtgebruik koopt van 50% van het gebouw?
Ik heb in men masterproef geschreven dat echtgenoten in beide situaties recht hebben op de aftrek voor het deel dat ze in volle eigendom bezitten. Ik ging er namelijk van uit dat omdat een naakte eigenaar geen recht heeft op de aftrek er ook geen rekening moet gehouden worden met gebouwen die men in naakte eigendom bezit + het gaat hier om 1 woning dus is het toch de enige woning van de echtgenoten... Maar nu begin ik hier over te twijfelen en mijn verdediging is binnen enkele dagen dus ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen:)
Ik zou dus graag willen weten of de voorwaarde 'enige woning' hier voldaan is...
Groeten Gevers!