Brugpensioen - pensioen bij overlijden partner

redak
Topic Starter

Brugpensioen - pensioen bij overlijden partner

#1 , 24 jun 2012 11:51

Situatie : vader (61 jaar) heeft gewerkt van ergens rond zijn 16e en dit voor meer dan 40j, momenteel is hij op brugpensioen. Moeder heeft in de jaren '60-'70 een 8-tal jaar gewerkt en was daarna huismoeder (nooit geen dopgeld getrokken of iets anders). In maart dit jaar is ze dan overleden op 60 jarige leeftijd.

Wij hebben nu papieren terug gevonden van de rijksdienst voor pensioenen met de pensioenraming (voor het jaar 2016) voor mijn moeder met een bedrag van 44,42 euroe bruto per maand.

Onze vraag was nu of mijn vader op basis van de gewerkte jaren van mijn moeder recht heeft op een deel van het pensioen van mijn overleden moeder en zo ja vanaf welke periode (ogenblik dat vader van brugpensioen naar pensioen gaat of op het ogenblik dat moeder normaal op pensioen zou zijn of reeds vroeger) ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 24 jun 2012 14:33

Geachte,

Ik vrees dat ik u moet teleurstellen. Primo opteren voor een cumulatie van een brugpensioen met een overlevingspensioen is hier zeke niet aan de orde gezien de hoogte van het toe-kenbaar overlevingspensioen.

Ook een cumulatie van een overlevingspensioen met een rustpensioen op 65 jaar lijkt me hier uitgesloten gezien het weinig waarschijnlijk is dat het rustpensioen lager zal liggen dan het cumulatie-plafond overlevingspensioen/rustpensioen, zijnde 110% van het toe-kenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan, dus vermenigvuldigd met de omgekeerde breuk.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

redak
Topic Starter

#3 , 24 jun 2012 20:05

Als ik het goed begrijp dan is het onmogelijk om reeds tijdens het brugpensioen eventueel nog een extra overlevingspensioen te kunnen krijgen ?

Als mijn vader op zijn 65ste een rustpensioen van 1.100,00 euro zou hebben en die pensioenraming van 44,42 euro van mijn overleden moeder klopt dan volgende redenering of heb ik het fout voor :
- maximaal overlevingspensioen = 80% van 44,42 euro = 35,54 euro
- cumulatieplafond = 44,42 x 45/8 x 1,1 = 274,85 euro
- vermits het cumulatieplafond lager is dan het rustpensioen heeft mijn vader geen recht op een extra overlevingspensioen

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 24 jun 2012 20:57

Geachte,

Sorry, maar ik had de tekst niet grondig genoeg gelezen. Het toe-kenbaar overlevingspensioen bedraagt zoals ik uit uw tekst kan opmaken, 44,42 euro per maand (overlevingspensioen = pensioen alleenstaande). Dit betekent dat uw vader gedurende 12 opeenvolgende maanden kan genieten van dit overlevingspensioen. Daarna dient hij uiteraard opnieuw te opteren voor zijn brugpensioen.
Hij kan zich best tot de plaatselijke pensioendienst wenden en vragen om een mod. 74 te ondertekenen waarin hij verklaart zijn overlevingspensioen te willen cumuleren met zijn brugpensioen gedurende 12 maanden, bvb. 01.03.2012 tot 28.02.2013.

Nogmaals sorry voor het misverstand en mijn onvolledigheid.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

redak
Topic Starter

#5 , 25 jun 2012 19:26

Van harte bedankt Mathieu

We zullen eens een afspraak maken bij onze pesnioendienst om alles uit te klaren en mogelijks ook al eens na te vragen hoeveel hij precies als pensioen zou ontvangen vanaf zijn 65ste.

groetjes

Terug naar “Pensioenen”