Wat te doen?

zij
Topic Starter

Wat te doen?

#1 , 28 jul 2007 13:46

even korte schetsen.
Na 5 jaar eiste ik mijn zuurverdiende centen op bij mijn moeder. Die liet mijn werkgever de som op haar spaarrekening zetten. Moeders wil is wet. IK begon opstandig te worden en vroeg steeds mijn spaarboek. Als je trouwt anders niet. Ze zette me het huis uit met 12500? en nog steeds als je trouwt of later krijg je je geld.
na zovel jaren houdt ze me nog steeds aan het lijntje.Ik kan nergens terecht !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 28 jul 2007 14:37

Hallo,

Ik weet dat het onbeleefd is om de ouderdom te vragen, maar in dit geval:

Hoe oud bent U?

Met vriendelijke groeten

Heye Andy

mapleleiah

#3 , 28 jul 2007 16:42

Ik wist niet dat er mensen zijn die hun geld nog laten storten op de rekening van hun ouders ...

:-(

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

zij
Topic Starter

#4 , 28 jul 2007 20:39

beste mensen , mijn leeftijd doet er niet toe, maar ik kon er niet onderuit ! Mijn zus is 24 jaar en bij haar is het identiek hetzelfde.advocaten en notaris geraadpleegd maar nergens kan ik terecht daar ze het zodanig slim gespeeld heeft !

Heye

#5 , 29 jul 2007 11:35

Hallo,

Uw ouderdom doet er hier wel toe!

Wanneer U 5 jaar geleden minderjarig was, dan kon uw moeder perfect uw financi?n beheren.

Zoniet dan kan U op basis van uw loonbriefjes, en het feit dat U niet meer thuis woont, uw geld terug eisen.
advocaten en notaris geraadpleegd maar nergens kan ik terecht daar ze het zodanig slim gespeeld heeft !
onmogelijk!

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jul 2007 12:15

Zoniet dan kan U op basis van uw loonbriefjes, en het feit dat U niet meer thuis woont, uw geld terug eisen.
Op basis van welke rechtsgrond?

Poster moet bewijzen dat er een overeenkomst is dat de moeder de verbintenis had het geld terug te geven.

scorpioen

Heye

#7 , 29 jul 2007 14:02

Hallo,

Inderdaad scorpioen, in haar geval is het duidelijk.

Ik ga ervan uit dat zij meerderjarig is, zou de rechter het niet vreemd vinden dat het kind haar loon op de rekening van de moeder moet laten storten?

Moeder heeft het kind beloofd om het geld vrij te geven wanneer zij trouwt of op haar eigen gaat wonen.Juist? Wel dan moet moeder bewijzen waar dat geld naartoe is. Ofwel kwam het geld op een apparte rekening, die geblokkeerd is tot de meerderjarigheid van de dochter, ofwel kwam het geld op de rekening van de dochter en wordt de som terugge?ist d.m.v. de loonbriefjes.

Nu, wanneer er een apparte rek. moest bestaan, en de moeder laat het geld op haar eigen rek. storten, met de intentie om het over te schrijven naar de speciale rekening, maar dit nooit is gebeurd dat is er bewijs genoeg (de intentie was er maar is nooit gebeurd)

Conclusie, terugbetalen a.d.h. van de loonbriefjes, + eventuele interest enz...

@ zij.

Ik hoop dat U ondertussen uw rek. nummer bij uw werkgever hebt laten veranderen? Dat kan zonder goedkeuring of instemming van uw moeder.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 jul 2007 18:16

Inderdaad scorpioen, in haar geval is het duidelijk.
Mijn ervaring leert me dat dit helemaal geen duidelijk geval is. De eerste vraag die een rechter zich stelt is: op basis van welke rechtsregel kan ik moeder veroordelen dit bedrag terug te betalen.
Moeder heeft het kind beloofd om het geld vrij te geven wanneer zij trouwt of op haar eigen gaat wonen.Juist?
De rechtsgrond is dus de overeenkomst tussen partijen. Moeder is met haar dochter overeengekomen dat zij dit geld zal terugbetalen.

De dochter zal dit moeten bewijzen. ALS de dochter dit kan bewijzen is de zaak inderdaad eenvoudig. Maar als zij dit niet kan bewijzen...

scorpioen

zij
Topic Starter

#9 , 29 jul 2007 20:25

Ik 27 jaar . Ik ben sedert 1 jaar werkzaam in een ander bedrijf.Ik woonde 2 jaar alleen + 2 jaar met mijn vriendin (dus niet getrouwd). Rekening uittreksels heb ik nooit in mijn bezit gekregen .Ik opende zelf een rekeningnummer en liet een deel van mijn wedde op die rekening storten. De volgende maand als zij dat ontdekte belde ze mijn baas op om dit recht te zetten !
[u]Ik heb geen enkel schriftelijk akkoord[/u]. ze beloofde altijd alles.De naam van de SPAARrekeninghouder is mijn moeder . Ik heb er zelfs geen volmacht op.Ze sloot de rekening af toen ik vertrok ! Ze beloofde na onderhandelen dat ze een deel wou afstaan,maar ik moest een brief tekenen dat zij mij dit geld schonk . 24 uur daarna belt ze me op dat de deal niet doorgaat. goed gek !

mapleleiah

#10 , 29 jul 2007 23:50

Hoe kan uw moeder nu naar uw baas bellen om een rekeningnummer te veranderen??? Dat kan toch niet ... hier klopt iets niet. U was toen al lang meerderjarig. Uw moeder heeft helemaal niets te zeggen aan uw baas.

Maar ik blijf bij de originele vraag? Waarom bent u van zodra u hebt beginnen werken het geld op uw moeders rekening laten storten? Dat is toch al minstens 25 jaar uit de mode?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor

#11 , 30 jul 2007 09:47

?Art.16.Zelfs op grond van een volmacht of van een mondelinge of schriftelijke, algemene of bijzondere, al dan niet beloonde lastgeving, is het verboden:1? aan de werkgever...het loon van de werknemer te overhandigen aan:...b)...de personen die bij hem inwonen...2? aan de onder 1?...b)...bedoelde personen het loon van de werknemer in ontvangst te nemen.Art.42.Onverminderd de artikelen 269 tot 274 van het Strafwetboek, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van 26 tot 500 frank of met een van die straffen alleen:...2? ieder in artikelen 16...bedoelde persoon die deze artikelen heeft overtreden.?(Loonbeschermingswet 12 april 1965).

Uit ?Die liet mijn werkgever de som op haar spaarrekening zetten? volgt dat zowel uw werkgever als uw moeder voornoemd art.42 schonden en dus een wanbedrijf pleegden.

Leg dus klacht neer bij Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552 met kopie aan de Procureur des Konings.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

zij
Topic Starter

#12 , 30 jul 2007 22:34

Dat is heel duidelijke taal. Ik kijk zeker wat ik er mee kan doen. Hopelijk kost dit mij geen handen vol geld ?

zij
Topic Starter

#13 , 12 okt 2007 08:54

ik nam contact op met de maatschappelijke assistente van de stad. Volgens de advocate verbonden aan het jac kon ik mij wenden tot de sociale inspectie via de vakbond. Dat deed ik dus, maar aangezien dit een loutere privézaak is moet ik mij een advocaat aanschaffen. Wat zijn de eventuele kosten voor dit zaakje?

master in law

#14 , 26 okt 2007 23:24

klein tussendoortje hier : diestal tussen bloedverwanten is niet strafrechtelijk beteugelbaar.
damihi factum dabo tibi ius

Beachcomber

#15 , 20 nov 2007 12:52

Even vermelden: al de bezoldigingen die je in eigen hoofde verkrijgt zijn jouw en enkel jouw eigendom. Je moeder kan ze dus niet bijhouden. Al het geld dat zij van jou verkrijgt zonder aanwijsbare tegenprestatie maakt verrijking zonder oorzaak uit.
Ik veronderstel dat er geen overeenkomst is om je moeder te onderhouden.

Aangezien al je loon op die rekening is gestort zal het niet moeilijk te bewijzen zijn.
Stel je moeder eerst officieel in gebreke met een aangetekend schrijven, sommeer haar al je geld onmiddellijk terug te storten, zij heeft er immers geen recht op. Doet ze dat niet:

Gewoon even langs een deurwaarder wippen en een beslag laten leggen op die rekening. Ondertussen loop je naar je baas en laat je alle toekomstige loonelementen op jou rekening storten, dat mag hij niet weigeren.

De echter zal bij ontstentenis van een overeenkomst geen reden zien om dat geld niet vrij te geven.

Laat je niet doen en knijp die heks uit.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”