rechten van ex-echtgenote en kinderen uit vorig huwelijk ???

glenn
Topic Starter

rechten van ex-echtgenote en kinderen uit vorig huwelijk ???

#1 , 28 jul 2007 15:25

situatie:

Mijn vader is 8 jaar geleden na scheiding (huwelijk 16jaar) met mijn moeder hertrouwd met een andere vrouw (met 2 eigen kinderen).
Hij heeft ondertussen nooit meer naar zijn echte kinderen omgekeken en die nieuwe vrouw laat ons geen contact opnemen met hem.

Welke rechten heb IK (en mijn zus en broer) en MIJN MOEDER nu wanneer hij komt te overlijden.

Wie erft er dan ?
kan iemand mij onterven?
Heeft mijn moeder recht op iets?
Erven de stiefkinderen iets?
Welke stappen zou ik dan kunnen ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ignace

#2 , 28 jul 2007 16:33

situatie:

Mijn vader is 8 jaar geleden na scheiding (huwelijk 16jaar) met mijn moeder hertrouwd met een andere vrouw (met 2 eigen kinderen).
Hij heeft ondertussen nooit meer naar zijn echte kinderen omgekeken en die nieuwe vrouw laat ons geen contact opnemen met hem.

Welke rechten heb IK (en mijn zus en broer) en MIJN MOEDER nu wanneer hij komt te overlijden.

Wie erft er dan ?
kan iemand mij onterven?
met betrekking tot zijn goederen zullen alle kinderen (5) elk een vijfde erven (=kinderen gelijk)
U kan nooit geheel onterfd worden van uw deel. Het kan zijn dat hij vermomd zijn vermogen tot een uiterste minimum verkleint, maar zowiezo zal de vermindering dan evenredig gelden voor alle 5 de kinderen.

mapleleiah

#3 , 28 jul 2007 16:39

situatie:

Wie erft er dan ?
kan iemand mij onterven?
met betrekking tot zijn goederen zullen alle kinderen (5) elk een vijfde erven (=kinderen gelijk)
U kan nooit geheel onterfd worden van uw deel. Het kan zijn dat hij vermomd zijn vermogen tot een uiterste minimum verkleint, maar zowiezo zal de vermindering dan evenredig gelden voor alle 5 de kinderen.
Die 2 andere kinderen zijn toch niet van hem, maar van die nieuwe vrouw? Die gaan toch niet van hem erven, ofwel? Wordt de erfenis dus niet door 3 gedeeld?

Er bestaan echter heel wat constructies om de erfenis tot een minimum te herleiden: eigendommen op naam van de nieuwe vrouw of haar kinderen zetten, levensverzekeringen met andere begunstigen nemen en in het mate van het mogelijke zorgen dat er bijna geen "zichtbaar" geld meer overblijft ...

Spijtig voor u, maar de winst zou wel eens mager kunnen uitvallen. Bovendien moet u er zich voor het aanvaarden van een eventuele erfenis goed van vergewissen dat uw vader tijdens de periode dat u er geen contact meer meehad geen schulden gemaakt heeft.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Ignace

#4 , 28 jul 2007 17:45

situatie:

Wie erft er dan ?
kan iemand mij onterven?
Die 2 andere kinderen zijn toch niet van hem, maar van die nieuwe vrouw? Die gaan toch niet van hem erven, ofwel? Wordt de erfenis dus niet door 3 gedeeld?

Er bestaan echter heel wat constructies om de erfenis tot een minimum te herleiden: eigendommen op naam van de nieuwe vrouw of haar kinderen zetten, levensverzekeringen met andere begunstigen nemen en in het mate van het mogelijke zorgen dat er bijna geen "zichtbaar" geld meer overblijft ...

Spijtig voor u, maar de winst zou wel eens mager kunnen uitvallen. Bovendien moet u er zich voor het aanvaarden van een eventuele erfenis goed van vergewissen dat uw vader tijdens de periode dat u er geen contact meer meehad geen schulden gemaakt heeft.

Lenny
hij is er mee hertrouwd dus volgens mij wel?
denk uitbreidend maar aan de bijhorende onderhoudsplicht die hij heeft nu hij ook opvoedplichtig is to. de 2 kinderen van zijn 2de vrouw; het zou raar zijn mochten zijn geen aanspraak op het vermogen hebben ?

trouwens inderdaad, juist wat je zegt; aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving blijft nog altijd het veiligste om niet bedrogen uit te komen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2007 19:44

hij is er mee hertrouwd dus volgens mij wel?
neen!

Door het huwelijk ontstaat geen afstammingsband met de kinderen uit een vorig huwelijk van de partner.

scorpioen

wolf2

#6 , 28 jul 2007 22:15

Uw moeder erft niets.

Zijn echtgenote erft van de nalatenschap het volledige vruchtgebruik; U en uw 2 broers/zusters erven elk 1/3 in blote eigendom.

Dit kan veranderen door
1) een huwelijkscontract tussen uw vader en zijn echtgenote
2) een schenking van toekomstige goederen ("Gifte tussen echtgenoten") door uw vader aan haar
3) een testament van uw vader.

U bent wel beschermd:
1) u volledig onterven kan niet (U moet minstens 1/4 blote eigendom krijgen)
2) alles in de gemeenschap stoppen en dat aan de echtgenote doen toekomen is ook beperkt: hij kan dat maar doen voor de helft van wat hij inbracht. De andere helft wordt als schenking aanzien waardoor U de inkorting kunt vragen bij zijn overlijden.

Tot aan zijn overlijden kunt U niets doen.
Tot aan haar overlijden zal U enkel blote eigenaar zijn.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”