huiszoeking bij winkeldiefstal

carambar
Topic Starter

huiszoeking bij winkeldiefstal

#1 , 30 jun 2012 21:12

Dag, ik lijd al een poosje aan eetstoornissen en dwangmatige problemen, waaronder kleptomanie. Nu ben ik op twee jaar tijd twee keer in dezelfde winkel voor winkeldiefstal betrapt. Ik schaam me daar heel erg voor, vooral naar m'n dochtertje toe en omdat ik weet dat ik fout ben. De eerste keer (ong 75 euro gestolen) moest ik mee naar het politiebureau, vingerafdrukken genomen, pv opgemaakt. Ik heb toen alles direct bekend en betaald. Ook nu (2 dvd's 35 euro) heb ik direct alles bekend, maar ben weer naar politiebureau gemoeten, zelfde als vorige keer, vingerafdrukken, foto's, PV. Deze keer zei de agent dat dit zeker naar de rechtbank ging en dat ik (aangezien het 2de keer op 2 jaar was) waarschijnlijk veroordeeld zou worden. Nu heb ik twee vragen: de politie zegt dat ze waarschijnlijk huiszoeking gaan doen bij mij, kan dat? Hoe kan ik dan bewijzen dat de spullen die ik heb wel degelijk gekocht zijn? Kan men bvb alle films die ik in huis heb meenemen omdat ze ook gestolen zouden zijn? tweede vraag: Betekend dit dat ik automatisch een strafblad krijg? En komt dat dan op het bewijs van goed gedrag en zeden (ik werk nl in de openbare sector o.a. deeltijds bij de bibliotheek en daar vragen ze zo'n bewijs).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jul 2012 22:26

Eerste maal zal er bij diefstal idd een schikking worden aangeboden.
Parket beslist over verdere vervolging met al of niet dagvaarding voor rechtbank.
'Indien' rechtbank u zou veroordelen dan pas krijgt u een strafblad ... dan kan dus nog wel eventjes duren. Maar het wordt wel vermeld op het uittreksel strafregister ( bewijs goed gedrag en zeden)
Bent u al therapie aan het volgen? is belangrijk.
Huiszoeking kan (in principe) alleen bij een feit op heterdaad of met toestemming of indien een onderzoeksrechter een bevelschrift uitvaardigt.

carambar
Topic Starter

#3 , 02 jul 2012 08:52

Dank u wel voor het antwoord.
Maar dit is de tweede keer dat ik betrapt ben. Gaat men mij nu veroordelen? Wat bedoelt u precies met al dan niet dagvaarding voor de rechtbank? Als het parket vervolgd is dat dan niet automatish voor de rechter?
Aangezien ik op heterdaad betrapt ben, en bekend heb, kan men dus wel bij mij thuis komen? Verwittigd men op voorhand van huisozeking, ik zou niet graag hebben dat mijn dochtertje hiermee geconfronteerd wordt.
Hoe kan ik dan bewijzen wat van mij is of kunnen ze zomaar aannemen dat alle films bvb (want nu had ik dvd's gestolen) ook gestolen zijn?
Ik ben nu hulp aan het zoeken en heb volgende week een afspraak met een psycholoog hiervoor.

Reclame

Franciscus

#4 , 02 jul 2012 18:15

Mogelijk stelt parket alsnog een minnelijke regeling voor indien blijkt dat u alle kosten betaald .... een attest van een psychiater/psycholoog voorlegt waaruit blijkt dat u in behandeling bent ...
Wat de huiszoeking betreft ... zoals reeds geschreven:
Officier gerechtelijke politie ( = functie) is bevoegd bij heterdaad
Politie is bevoegd indien u toestemming geeft.
Parket kan vragen om huiszoeking met toestemming te doen ...dat kan u steeds weigeren.
Enkel wanneer parket dan een onderzoeksrechter vordert kan deze alsnog een bevelschrift uitschrijven.
Neen men gaat u in dit laatste geval niet op voorhand verwittigen.
Maar eerlijk gezegd ...ik zie het directe nut niet meer om nu nog een huiszoeking te komen verrichten ...

carambar
Topic Starter

#5 , 03 jul 2012 08:55

dank u voor uw antwoord.
Betekend een minnelijke schikking dat dit niet op het strafblad of het uittreksel uit het strafregister komt? Kun je zelf zoiets voorstellen of vragen?
Hoelang duurt het meestal voor zo iets voorkomt of zo'n beslissing wordt genomen?

Franciscus

#6 , 03 jul 2012 14:32

Uw advocaat kan in die richting vragen...
trouwens ook een straf voor de rechtbank kan met opschorting (schuld wordt wel uitgesproken maar geen straf)
of met uitstel: schuld en straf worden uitgesproken .......maar geen uitvoering
Tevens kunnen er probatiemaatregelen worden opgelegd...

Ik heb een donkerblauw vermoeden dat als u goed meewerkt, alle schade betaald, in therapie gaat/bent .... ondertussen geen nieuwe feiten pleegt .... het wel los zal lopen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”