fiscale gevolgen huwen

Rune
Topic Starter

fiscale gevolgen huwen

#1 , 03 jul 2012 18:31

Beste
Ik ben in mei gehuwd. Ik had op voorhand al wat informatie opgezocht over de fiscale gevolgen op netto-loon. Blijkbaar werd enkele jaren geleden de fiscale verschillen tussen gehuwden en samenwonenden weggewerkt door de twee wedden/lonen apart te belasten en niet meer samen.
Ik was dus gerustgesteld, tot... ik daarnet mijn loonbriefje van juni bekeek, er worden maar liefst 56 euro meer bedrijfsvoorheffing afgehouden.
Heb ik mij dus vergist en is er toch nog een fiscaal nadeel? Of wordt dit verrekend met de jaarlijkse berekeningen?
Weet iemand hoe dit zit?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 jul 2012 18:34

Ik zie geen enkele reden voor die verhoging, tenzij uw loon is toegenomen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Rune
Topic Starter

#3 , 03 jul 2012 18:36

Bedankt voor de reactie. Mijn bruto-loon is exact hetzelfde als vorige maand. Ik heb de twee brieven naast elkaar gelegd en het enige verschil is de bedrijfsvoorheffing :-(

Reclame

j.demoor

#4 , 05 jul 2012 10:45

“Art.275.§ 1. De bedrijfsvoorheffing wordt vastgesteld volgens de aanduidingen van de schalen opgesteld door de Koning...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen=WIB)

“Art.88.Het bedrag van de aan de bron verschuldigde bedrijfsvoorheffing wordt vastgesteld volgens de schalen en de erbij horende regels vermeld in bijlage III.”(27 augustus 1993 KB.WIB).

“2.2.A.Wanneer de maandelijkse bruto bezoldigingen niet hoger zijn dan 7500 EUR wordt de bedrijfsvoorheffing vastgesteld volgens schaal I...”(bijlage III).

Ik zie daarin geen verschil tussen alleenstaanden en gehuwden. Vraag uw werkgever dus verantwoording voor de ingevoerde wijziging.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”