Verkoop huis

tozze
Topic Starter

Verkoop huis

#1 , 05 jul 2012 22:06

Situatie : Mijn Grootmoeder en mijn vader zijn reeds overleden. Vader heeft nog broer en zus die in leven zijn. Grootvader gaat naar Rushuis. Ik heb geen contact meer met mijn nonkel en tante .

Vandaag ontdek ik per ongeluk op immosite dat het huis van mijn grootvader te koop staat en dat het via een notaris wordt verkocht .
Ik treed dus op als plaatsvervanger van mijn vader en bezit 1/3 van de woonst in blote eigendom.

Kan dit zomaar dat het huis via een notaris wordt verkocht zonder dat ik hiervan op de hoogte ben en zonder dat ik hiervoor mijn akkoord gegeven heb ?
Wat moet/kan ik doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 jul 2012 23:10

Het huis kan niet verkocht worden zonder uw akkoord en ondertekening van de verkoopakte. Grootvader kan wel via de vrederechter de verkoop afdwingen. In alle geval dient u vergoed te worden voor uw blote eigendom. Maar ik vermoed dat u slechts 1/6 heeft : 1/3 in grootmoeders helft!?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tozze
Topic Starter

#3 , 05 jul 2012 23:15

Klopt inderdaad...1/6

Reclame

tozze
Topic Starter

#4 , 05 jul 2012 23:21

Dien ik verplicht aanwezig te zijn bij het verlijden van de akte ? Of kunnen zij alles regelen met koper en achteraf vragen dat ik juist mijn handtekening ga zetten bij notaris ?
Kan ik eisen aanwezig te zijn bij het verlijden akte ? Grootvader is 95 en tekent alles wat ze onder zijn neus duwen .
Zoals iedereen weet gaat notaris even naar buiten tijden verlijden akte niet ???
Neem ik zelf beter ook een notaris ?

tozze
Topic Starter

#5 , 05 jul 2012 23:21

gaat notaris zijn boekje niet te buiten door het huis via site te koop aan te bieden zonder mijn akkoord?

duma

#6 , 06 jul 2012 09:22

Als ik het goed begrepen heb in de vele andere topics over dit onderwerp, kunnen zij het huis te koop aanbieden, maar een koop kan enkel gesloten worden als iedereen daar mee akkoord is en vrijwillig zijn handtekening zet.
Wil u dat niet, kan er niet op deze manier verkocht worden.

Zij kunnen wel de (openbare) verkoop afdwingen bij de vrederechter, want niemand kan gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven. (Als er een vruchtgebruiker is, is dat een andere zaak, dan moet deze altijd expliciet akkoord gaan)
Let wel: een openbare verkoop brengt normaliter minder op dan een particuliere ...

Turaki

#7 , 06 jul 2012 11:10

Kleine wijziging: bij vruchtgebruik kan men maar uit onverdeeldheid treden, indien het vruchtgebruik ophoud te bestaan (op welke wijze dan ook). Tot dan is er geen onverdeeldheid, en kan men dus ook niet eisen om hieruit te kunnen treden.

j.demoor

#8 , 07 jul 2012 09:09

“Art.1599.De verkoop van eens anders zaak is nietig; hij kan grond tot schadevergoeding opleveren, wanneer de koper niet geweten heeft dat de zaak aan een ander toebehoorde.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)

Onderzoek op de gemeente waar uw grootouders trouwden of er een huwelijkscontract is en zo ja wat het inhoudt

In het wettelijk stelsel geldt : “Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament.”(B.W.).

Onderzoek wie eigenaar was van het ‘verkochte’ huis.

‘Een notaris komt tekort aan zijn onderzoeks- en informatieverplichting door eerst nadat de door hem opgestelde onderhandse verkoopakte door partijen was ondertekend een hypothecair getuigschrift aan te vragen en zonder de partijen hierover onmiddellijk in te lichten‘[Brussel 12 januari 2004(V./D.),R.W.2007-08,72-75].

U kan ook zelf dit getuigschrift bekomen bij het territoriaal bevoegde hypotheekkantoor.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tozze
Topic Starter

#9 , 19 sep 2012 20:25

de notaris heeft me gecontacteerd om de compromis te ondertekenen,in aanwezigheid van alle eigenaars en koper ....oef.
Mijn volgende vraag : Wat gebeurt er het geld van de verkoop ?
Kan ik mijn deel 1/6 opeisen ??? Ik heb vernomen van de notaris dat ze al het geld op een rekening van grootpa willen zetten, maar dan heb ik schrik dat het zal verdwijnen.
Kan ik uittreksels van deze rekening eiden vermits er toch een deel van het geld mijn eigendom is ?

mikske

#10 , 20 sep 2012 11:38

U heb recht op die 1/6e van de verkoopprijs, maar er kan inderdaad een regeling worden getroffen dat het geld bij grootpa blijft tot zijn overlijden. Dit komt echter niet zo vaak voor. Meestal worden de gelden na betaling van de successierechten vrijgegeven en verdeeld onder de erfgenamen. Dit is de notaris zijn taak.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”