Gelijke schenkingen

Mariette
Topic Starter

Gelijke schenkingen

#1 , 08 jul 2012 08:15

Voorbeeldsituatie: een ouderpaar heeft vier kinderen

1ste kind heeft 10 jaar geleden een schenking (niet geregistreerd) gekregen van vb. 20.000 €
2de kind heeft een renteloze lening ontvangen (en terugbetaald) van 5.000 €
3de kind heeft ook renteloze leningen ontvangen (en terugbetaald) van 10.000€ + een niet terugbetaalde "lening" (niet geregistreerd) van 20.000 €
4de kind heeft nooit iets ontvangen of geleend.

Ondertussen willen de ouders alle vier de kinderen een gelijk delen geven.

Hoe kan men dan rekening houden met de schenking van 10 jaar geleden? Wordt die vergeleken met een kapitaal waarop ondertussen interest werd bekomen, of wordt dat verrekend à rato van de huidige gezondheidsindex om een gelijke schenking te bekomen?

Moet rekening gehouden worden met de terugbetaalde renteloze leningen (vb. kind 4 heeft wèl op de bank moeten lenen en heeft dus veel meer terugbetaald aan de bank)

Hoe kan men deze scheve situatie op een correcte manier rechttrekken?

Dank voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 jul 2012 10:58

Wanneer de ouders overlijden , wordt er 40.000 € bijgeteld om de verdeling te maken. Maar kind 1 en kind 3 krijgen 20.000 € minder dan 2 en 4. Er wordt geen rekening gehouden met ontvangen of al dan niet betaalde intresten. De ouders kunnen dat verhelpen door een testament te maken waarin ze 2 en 4 iets meer gunnen als compansatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette
Topic Starter

#3 , 09 jul 2012 11:44

Danku.

Het betreft hier echter een gelijkmakende schenking bij leven.

Om de vorige "schenkingen" van 20.000€ gelijk te maken, dachten we dat deze tenminste aan de inflatie moesten gelijk worden gesteld.

vb. Kind 1 krijgt een badkamer in 1995, dan zullen de anderen ook een badkamer (of tegenwaarde ervan) moeten krijgen in 2012.
Anders krijgt kind 1 een volledig badkamer in 1995
Kind 2 een badkamer met douche in 2005
Kind 3 een lavabo+toilet in 2010
kind 4 een lavabo in 2012

Dit is wat we wilden vermijden, maar blijkbaar houdt de wet daar dus geen rekening mee?

Reclame

wanton

#4 , 09 jul 2012 15:16

U kan idd de inflatie verrekenen als de anderen geen bezwaar hebben. De wet houdt daar op dit moment geen rekening mee.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”