tax on web grensarbeider

deheugden
Topic Starter

tax on web grensarbeider

#1 , 14 mei 2012 09:02

weet iemand welk gedeelte van mijn inkomen ik als grensarbeider(woon in België, werk in Nederland) ik waar in tax on web moet plaatsen?
Dus welk gedeelte van het salaris moet ik opgeven en in welk vakje?
dank voor de reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 14 mei 2012 21:12

Totale inkomen jaaropgaaf overnemen in vak IV code 250; dit is het loon op de jaaropgaaf min de volledige loonheffing min de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet min de nominale premie zorgverzekeringswet.
Inkomsten of kosten van buitenlandse oorsprong bij
2. Andere: land: Nederland
Vul hier de ingevulde code 250 met de bedragen in. België gaat de inkomsten die hier aangegeven worden vrij stellen van belasting omdat deze reeds in het buitenland belast zijn. (=> beroepsinkomsten zijn steeds belastbaar door het DBV tussen BE en NL in het werkland)
Echter wordt er wel gemeentebelastingen geheven over uw totale wereldinkomen.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

deheugden
Topic Starter

#3 , 15 mei 2012 15:18

dank voor de reactie. Dus eigenlijk bijna het netto inkomen wat je moet invullen?
Eigenlijk blijf ik het vreemd vinden; in 2002 is deze wijziging doorgegaan; voor die tijd kreeg je als grensarbeider geen aanslag voor de gemeentelijkebelastingen. Je hoefde dit dus niet te betalen. Dus als grensarbeider ben je financieel achteruit gegaan en geen compensatie vanuit nederland.

Reclame

KristofKDB

#4 , 15 mei 2012 21:30

is idd het netto inkomen die je moet ingeven en onmiddellijk vrijstellen van dubbele belastingen.
Bij de hernieuwing van het Belastingverdrag tussen Nederland en België (2003) heeft België bedwongen dat zij recht heeft om over Nederlands inkomen, Belgische gemeentebelastingen te heffen.
In afwijking van Nederland worden gemeentelijke belastingen in België op nationaal niveau geheven. Dit gebeurt door een extra heffing gebaseerd op de Belgische belastingberekening. Volgens mij is de Belgische gemeentebelasting niet strijdig met Europees recht!
Maar hierover kan ik op een forum niet verder op ingaan.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

kim29681

#5 , 10 jul 2012 18:34

Bedankt Kristof voor je antwoord, want het is inderdaad een grote warboel.... Nog een klein vraagje: Ik heb je uitleg gevolgd (Totale inkomen jaaropgaaf overnemen in vak IV code 250; dit is het loon op de jaaropgaaf min de volledige loonheffing min de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet min de nominale premie zorgverzekeringswet.), maar ik heb het laatste (nominale premie zorgverzekeringswet) niet op mijn jaaropgaaf staan. Kan dit kloppen? En moet ik ook iets doen met de verrekende arbeidskorting / loon zorgverzekeringswet (ik heb voor de hierboven staande formule mijn 'loon loonbelastingen / volksverzekeringen' gebruikt)?
Groetjes Kim

KristofKDB

#6 , 12 jul 2012 10:01

Als de nominale ZVW premie niet op de jaaropgaaf staat, is deze betaald aan een zorgverzekeraar. Het totaal betaalde bedrag van deze premie mag je dan opnemen in code 1257. (Niet ingehouden persoonlijke sociale bijdragen)
De premie staat op de polis van de ziektekostenverzekeraar.

De premie van de aanvullende ziektekostenverzekering is niet aftrekbaar omdat ze niet verplicht is.

Arbeidskorting is faculatief en mag je niet in mindering brengen van uw loon in code 1250.
Loon zorgverzekeringswet is uw brutoloon min de ZVW bijdrage, dus ook louter informatief.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”