Netto belastbaar inkomen en BTW

fheremans
Topic Starter

Netto belastbaar inkomen en BTW

#1 , 25 mei 2012 11:58

Ik had een vraagje in verband met het netto/bruto belastbaar inkomen van een Zelfstandige in bijberoep (geen vennootschap).

Het bruto-inkomen, zit hierin de BTW omvat op je inkomsten? Concreet (fictieve bedragen):
- Je maakt websites voor een paar klanten, bijvoorbeeld totaal van 20.000 euro aan inkomsten, gefactureerd aan de klant (inclusief BTW, 21% voor dienstverlening)
- Je betaald netjes de BTW (indien niet vrijgesteld) aan de schatkist
- Is het "bruto" inkomen dan 20.000 euro OF moet je de aangerekende BTW ervan af trekken voor te vermelden op je belastingsbrief bij de personenbelastingen -> 15.800 euro

Aangezien het leveren van bepaalde diensten niet persé kosten teweegbrengen en dus niet veel BTW zal kunnen worden teruggetrokken, lijkt het mij onlogisch dat je nog belastingen zou betalen op die 21% inkomsten die je kwijt bent aan de schatkist, waarvan je zelf potentieel nul euro van terugziet.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 25 mei 2012 20:42

BTW is reeds een omzetbelasting. Dus wat je dient aan te geven in deel 2 van de PB (vak 1600) is uw omzet exclusief BTW.
Uw beroepskosten moet je ingeven in vak 1606.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

fheremans
Topic Starter

#3 , 25 mei 2012 21:04

Super bedankt voor het snelle antwoord! Ben mijn opties eens aan het bekijken en wat opzoek/rekenwerk aan het doen, dit had ik niet meteen kunnen afleiden uit de beschrijving "brutowinst van de eigenlijke exploitatie".

Reclame

KristofKDB

#4 , 26 mei 2012 03:24

Graag gedaan, indien meer advies gewenst stuur maar een mailtje :wink:
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Pegg

#5 , 11 jul 2012 18:27

Ik heb ook een vraag hieromtrent......
Heb niet veel kaas gegeten van belastingaangiftes en dergelijke, dus ik heb echt nood aan een eenvoudig en klaar antwoord..... :wink:

Ondertussen heb ik begrepen dat onder vak 1600 de brutowinst dient te komen. Zijn dit de facturen die ik opstelde exclusief BTW?

Wat doe ik met de kosten die ik gemaakt heb? Daarmee bedoel ik telefoons voor klantenprospectie, gereden kilometers, printpapier, ed.
Kan ik die onderbrengen onder andere beroepskosten of mogen deze niet meegeteld worden in de aangifte?

Avast bedankt en vriendelijke groet
Pegg

wanton

#6 , 11 jul 2012 22:51

In 1600 komt het totaal bedrag van uw verkopen , facturen (zonder BTW) min eventuele aankopen.
De beroepskosten zoals u die vernoemt , dat getal komt in 1606.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Pegg

#7 , 13 jul 2012 19:42

Hartelijk bedankt voor het antwoord, ik kan nu verder......... :-)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”