Expertise + regelgeving

Marriot
Topic Starter

Expertise + regelgeving

#1 , 13 jul 2012 18:02

Beste,

Heb een ongeluk gehad met mijn wagen. Aangereden door een vrachtwagen en dit bracht de auto tot tollen. Vervolgens greep de vrachtwagen mijn auto aan de rechterflank en sleep mij zo een heel eind mee totdat de wagen tot stilstand kwam.
Nu ben ik de auto bij de takeldienst gaan halen en direct naar vlakbij gelegen garage gebracht.
Auto rijdt nog perfect. Enkel beide deuren zwaar gedeukt en voorste schuine deel, zijruit kapot en zijspiegel eraf
Garagist keek letterlijk 1 minuut naar de auto en zei: Economische totaal verlies. Reparatie ligt pak hoger dan de prijs van de wagen.
Het gaat hier over een Opel Astra, 1999 elegance 1,7DTI

Nu stel ik mij hier toch wel vragen bij?
Moet dit niet gebeuren door een expert die aangesteld wordt door verzekeringsmaatschappij?
Of is die garagist/carroserie zelf een expert en heeft die de machtiging om te verklaren dat de wagen total loss is?

Mijn verzekeraar zei in het begin, dat ik een garage moet zoeken, bestek moet opmaken en prijs doorgeven.

Wat denken jullie?
Second opinion bij 2de carroseriebedrijf?
Het erge eraan is dat ik in tijdsnood zit, heb namelijk een voertuig nodig voor het werk.
Die kan ik wel huren, maar voor hoe lang zal dit zijn....

Alvast bedankt voor jullie reacties

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jul 2012 19:55

Die wagen is 13 jaar oud en dus niet meer zoveel waard.
Garagist heeft waarschijnlijk weg gelijk.
Garagist moet enkel maar een bestek maken, hoe hoog dat ook moge zijn. Het is niet aan hem om die total loss te verklaren. Dat zal de deskundige wel doen.

Marriot
Topic Starter

#3 , 13 jul 2012 20:49

Over de ouderdom heb je een punt.
Ik ga een second opinion vragen aan een ander garagist.
Misschien heeft hij een ander standpunt

Ik hou jullie op de hoogte over de verdere verwikkelingen in deze zaak

Bedankt voor antwoorden!!

mvg

Reclame

roharro

#4 , 13 jul 2012 21:21

Over de ouderdom heb je een punt.
Ik ga een second opinion vragen aan een ander garagist.
Misschien heeft hij een ander standpunt

Ik hou jullie op de hoogte over de verdere verwikkelingen in deze zaak

Bedankt voor antwoorden!!

mvg
U kunt de opinie van 1000 garagisten vragen maar het zal enkel de beslissing van één door de verzekeringsmaatschappij aangeduide onafhankelijke schade-expert zijn die uitsluitsel geeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105

#5 , 14 jul 2012 12:42

En die zal zijn beslissing baseren op dat fameuse boekje met de waardes en ouderdommen van de auto's
Als uw wagen daar nog een waarde heeft van 250 € en de herstelling kost 260 € dan is het een perte-total. (of total-loss zoals je het noemen wil)

killerboy

#6 , 14 jul 2012 20:20

Wat je inderdaad moet doen is een bestek laten opmaken van de kosten en dit aan je verzekering bezorgen.
Men durft inderdaad nogal snel zeggen dat auto totaal verlies is. Dit is meestal goedkoopste oplossing voor verzekering die moet betalen. Niemand verplicht U echter om hiermee akkoord te gaan.
Als auto inderdaad buiten die schade geen andere problemen heeft die ervoor zorgen dat hij niet meer rijvaardig dan moet je niet akkoord gaan met die beslissing en eisen dat schade vergoed wordt.
Je hebt dan 2 mogelijkheden. Ofwel laat je auto herstellen ofwel ontvang je het bedrag van de schade. Nadien zoek je even op autokerkhof of bij handelaar van 2de hands onderdelen voor ander deuren. Beduidend goedkoper en je kan weer op de baan :)
Doen ze moeilijk dan zeg je maar tegen je verzekeraar dat hij je voor de prijs van totaal verlies een gelijkwaardige auto kan bezorgen.
Als je kijkt naar 2dehandswagens dan zal je merken dat je met het voorgestelde bedrag weinig kunt kopen in zelfde staat.
Veel hangt natuurlijk ook af van de staat van de auto voor ongeval , onderhoudsfacturen enz....
Heb 2 maand geleden zelfde voorgehad. Auto (peugeot 106) 15 jaar oud stond netjes geparkeerd toen iemand het nodig vond er tegen te rijden. Resultaat 2 deuren volledig ingedeukt.
Volgens garage en expert dus totaal verlies. Herstellingskost bedroeg 2150 euro.
auto was in perfecte staat met blanco keuring en zij stelden een bedrag van 850 euro voor.
Ben hier dus niet mee akkoord gegaan. 3 weken later kreeg ik netjes het schadebedrag op mijn rekening uitbetaald inclusief BTW.
Heb dus 2 deuren gevonden via autokerkhof (toevallig zelfde kleur) en probleem opgelost.
Je bent dus niet verplicht om de auto ook te laten herstellen. Maar als je in je recht bent krijg je schade wel vergoed.

Marriot
Topic Starter

#7 , 15 jul 2012 21:18

OK bedankt voor uw uitleg.
Ik ben hiermee niet vertrouwd en jullie uitleg schept me een duidelijker beeld over de gang van zaken
Morgen steek ik alles in gang en zal jullie up to date houden ivm deze zaak

Bij mij zijn het niet alleen maar 2 deuren. Het is heel de rechterflank die beschadigd is
2 deuren, zijspiegel, stuk van de A-stijl van de auto en wielkast
het is geen tech total loss, maar eco total loss zei garagist

We will see

thx alvast

Xastheron

#8 , 23 jul 2012 11:42

Bemerk wel: als de integriteit van de motorbehuizing in het gedrang komt, de aandrijfas en toebehoren (ophanging, bevestigingspunten hiervan, bevestiging remschijven etc etc) beschadigd zijn, het frame van de carosserie gebogen is (waardoor bvb een nieuwe deur niet kan sluiten), de kosten heel hoog zullen oplopen omv de werkuren. Je kan niet overal even makkelijk aan en ik geloof dat indien de frame teveel vervormd is, je er niet op moet rekenen dat een garagist er zelf zoveel tijd in wil steken.

Moest je dus toch nog graag die auto houden, luister dan eerst eens naar een expert over hoe "haalbaar" de reparatiewerken zijn.

Lanox

#9 , 24 jul 2012 13:08

Nog een kleine noot. Ik lees hier dat die garagist enkel een bestek zou moeten opmaken. Niet elke garagist zal dit kostenloos doen. Mijn eigen garagist maakt een bestek op tegen een bepaalde vaste prijs. Laat men de auto bij hem herstellen, dan moet deze prijs niet betaald worden, anders wel.

kerremelk

#10 , 08 aug 2012 03:09

Stel dat je krek hetzelfde model, liefst meerdere... evengoed onderhouden,-sans-accident-, met ongeveer evenveel op de teller KAN vinden, en de vraagprijs is (bvb) 1000 euro boven catalogus prijs. wat dan?

inverkeerstelling, wa kost da?
tel het er bij. dat is wat ik als vervangprijs zie.

In de jaren stillekes, toen test aankoop nog echt interessante reken voorbeelden opnam, kwam dit nogal eens ter sprake.
catalogus is zelden gelijk aan de kost van wat uw karretje vervangen zou kosten (voor eenzelfde kwaliteit), en de kosten er boven op, die zijn msschien zelfs niet verzekerd met omnium (bvb,den btw.. voor zover ik weet, inclusief den omnium..).(en, hoewel de GROOTSTE kost in omnium in LICHAMELIJKE schade zit, en niet de materiele.. je moet eens naar een ziekenfonds/ongeval verzekering attest kijken na een opname. je valt gewoon van je stoel, zal de inverkeerstelling er allicht NIET inzitten.)

Uw of uw tegenpartij verzekeraar betaalt terug aan ziekenfonds.
Een stomme schouderblessure kan tot 6 maand arbeidsongeschiktheid veroorzaken, en kost heel vlug tot 28.000 euro, in dat jaar.
en bvb 4 pct ongeschiktheid voor elvendertig jaar, dat is dan bvb 4 pct van 33.600 euro, tot je doodvalt, en eventueel voor je overlevende partner. (33.600 is ongeveer het max bruto, ongeacht dat je 60.000 bruto verdient)
het loopt op.

Het verklaart de hogere prijs van omnium.
(en ik vraag me af hoevelen zich hier van bewust waren)
met vriendelijke groet, Jaak.
Een vraag stellen is een niet zo makkelijke kunst, en kennis delen leidt tot betere vragen.

Asterx

#11 , 13 aug 2012 23:51

Heb je het recht om te eisen, indien je niet akkoord bent met het bedrag dat verzekeringsmaatschapij van de tegenpartij je wil betalen voor je wagen die als een " economisch totaal verlies beschouwd word, ervoor kiest de wagen TOCH te laten herstellen, en deze facturen aan de verzekeringsmaatschapij van de tegenpartij bezorgd worden?

Ik dacht van wel?

roharro

#12 , 14 aug 2012 00:04

Heb je het recht om te eisen, indien je niet akkoord bent met het bedrag dat verzekeringsmaatschapij van de tegenpartij je wil betalen voor je wagen die als een " economisch totaal verlies beschouwd word, ervoor kiest de wagen TOCH te laten herstellen, en deze facturen aan de verzekeringsmaatschapij van de tegenpartij bezorgd worden?

Ik dacht van wel?
Het enige "RECHT" dat je in dergelijk geval hebt is om de zaak voor de Rechtbank te laten beslechten!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Kingfisher

#13 , 14 aug 2012 13:17

Neen, je hebt recht op een vergoeding van de gelden schade. Een wagen die 1.500€ waard is, daar 3.000€ garagekosten tegenaan gooien, is niet economisch verantwoord. Dus je hebt recht op maximum de waarde van het voertuig, op het ogenblik van het ongeval.

Eerlijk gezegd, zware kosten op een auto van 13 jaar oud, heeft dat nog nut?

Als ik zo'n beetje kijk: alles wat ze meer bieden dan 1.500 € zou ik met twee handjes dankbaar aannemen.

Terug naar “Verkeersongevallen”