FAVV of niet?

BJ81
Topic Starter

FAVV of niet?

#1 , 17 jul 2012 22:30

Hallo

Ik ben van plan om voedingsstoffen te verkopen die gebruikt worden voor binnen de aquaristiek. Volgens het FAVV zou ik mij hiervoor moeten laten registreren en jaarlijks 200€ registratierechten moeten betalen. Echter op hun website staat vermeld:
Alle operatoren die in België actief zijn in de voedselketen dienen gekend te zijn bij het Voedselagentschap, en dus geregistreerd. Voor de uitoefening van bepaalde activiteiten is tevens een toelating of een erkenning vereist.
Ik ben echter niet actief in de voedselketen, toen ik dit opnieuw navroeg bij het FAVV kreeg ik dit als antwoord:
De opdracht van het Federaal Voedselagentschap is te waken over de voedselveiligheid en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, plant en dier.

De handel in meststoffen (ook voor gebruik in aquaria) valt bijgevolg onder de bevoegdheid van het FAVV en moet dus bij ons geregistreerd, toegelaten of erkend worden.
De meststoffen worden enkel gebruikt voor de gezonde groei van de planten, die planten worden niet als voer gebruikt, noch voor mijn klanten noch voor de beesten. Wat moet ik nu geloven? Want eerlijk gezegd heb ik de indruk dat ze me hier iets willen "aansmeren" waar ik eigenlijk niet tot verplicht ben gezien mijn activiteit niet gebonden is aan de "voedselketen". Kan ik ergens objectief informatie inwinnen?

Met vriendelijke groeten
Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jul 2012 22:33

Maar die meststoffen mogen niet schadelijk zijn voor de vissen die in hetzelfde water zwemmen.
Vandaar hun bevoegdheid.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jul 2012 07:14

Dieren voeding valt ook onder hun bevoegdheid .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jul 2012 09:49

De meststoffen worden enkel gebruikt voor de gezonde groei van de planten, die planten worden niet als voer gebruikt
Niet door jou, maar in principe kan elke plant als voer gebruikt worden. Stel bijvoorbeeld ook dat jouw voedingsstoffen gekocht wordt voor de planten in kweekvijvers van een forelkweker (forel bedoeld voor consumptie), dan zitten uw voedingsstoffen weldgelijk in de voedselketen. Het gaat er niet om of die stoffen VOLGENS JOU in de voedselketen kunnen komen, heet gaat erom DAT ze in de voedselketen zouden kunnen komen in uitzonderlijke omstandigheden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BJ81
Topic Starter

#5 , 18 jul 2012 18:33

Klinkt logisch, bedankt!

Terug naar “Archief”