scheiding en alimentatie

tgerecht
Topic Starter

scheiding en alimentatie

#1 , 21 jul 2012 22:00

Hoi,

Ik heb een vraagje ivm scheiding en alimentatie. Kort uitgelegd: mijn vader is met pensioen. Hij heeft altijd op de kap van mijn moeder geleefd, die nog steeds werkt. Hij trekt een klein pensioen, waar mijn moeder nu mee gebruik van maakt om haar appartement af te betalen. Bovenop het feit dat hij haar heel haar leven gebruikt heeft en al het geld erdoor joeg, kwamen we dit jaar te weten dat hij in Algerije al 6 jaar getrouwd is met een (nu) 25 jarige en 2 dochters heeft. Dit heeft hij gedaan met valse papieren, daar hij ook met mijn moeder daar getrouwd is en bigamie bij wet verboden is. Mijn moeder gaat er onderdoor, maar wil niet scheiden, omdat ze het weinige geld dat ze van hem heeft, wel nodig heeft en bang is dit te verliezen als ze zou scheiden.
Ik dacht dat indien bewezen werd dat een partner je bedriegt en je scheidt op basis daarvan, dat je toch recht hebt op alimentatie, ook al werk je zelf.
Is dit juist?
Indien niet, is er dan iets dat gedaan kan worden, zodat hij, indien mijn moeder voor hem zou komen te overlijden, hij geen recht heeft op vruchtgebruik? (Want hij is nu aan het wachten dat ze sterft om zijn andere vrouw naar België te brengen en in het appartement te wonen.)

'tgerecht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 22 jul 2012 11:30

Er bestaat niet langer zoiets als 'schuld' in een scheiding. Er kan wel onderhoudsgeld gevraagd worden als er een groot verschil is in loon. Dit kan dan voor maximum de duur van het huwelijk.

Ik vrees dat als zij getrouwd zijn, hij altijd het vruchtgebruik krijgt. Maar er zijn andere die daar beter op kunnen antwoorden.

Mariette

#3 , 22 jul 2012 16:19

Let op want indien het appartement op de naam van vader + moeder staat, dan zal ze bij echtscheiding dat ook moeten delen neem ik aan?

Polygamie is verboden in België, maar niet in Algerije. Zolang slechts één vrouw in België woont kan men tegen die toestand niks doen.

Indien uw vader komt te overlijden zal uw moeder ook zijn deel van het appartement in vruchtgebruik krijgen neem ik aan, maar de eigendomrechten van uw vader zullen dan moeten gedeeld worden met zijn Algerijnse kinderen.

Reclame

j.demoor

#4 , 23 jul 2012 08:39

“Art.301...§ 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, kan de rechtbank in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de behoeftige echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot. De rechtbank kan het verzoek om een uitkering weigeren indien de verweerder bewijst dat verzoeker een zware fout heeft begaan die de voortzetting van de samenleving onmogelijk heeft gemaakt...§ 3. De rechtbank legt het bedrag van de onderhoudsuitkering vast die ten minste de staat van behoefte van de uitkeringsgerechtigde moet dekken. De rechtbank houdt rekening met de inkomsten en mogelijkheden van de echtgenoten en met de aanzienlijke terugval van de economische situatie van de uitkeringsgerechtigde. Om die terugval te waarderen, baseert de rechter zich met name op de duur van het huwelijk, de leeftijd van partijen, hun gedrag tijdens het huwelijk inzake de organisatie van hun noden en het ten laste nemen van de kinderen tijdens het samenleven of daarna. De rechter kan indien nodig beslissen dat de uitkering degressief zal zijn en in welke mate. De onderhoudsuitkering mag niet hoger liggen dan een derde van het inkomen van de uitkeringsplichtige echtgenoot...”(Burgerlijk Wetboek).

Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”