2de pensioen of niet

Jan Solders
Topic Starter

2de pensioen of niet

#1 , 24 jul 2012 23:29

Mijn vrouw kreeg onlangs een brief van de dienst pensioenen, om haar pensioenrechten te onderzoeken . Men kon ook opteren om hiervan afstand te doen.

Wij hebben momenteel een gezinspensioen dat een klein beetje boven het gemiddelte ligt. Mijn vrouw heeft vanaf haar18 jaar slechts 5 jaar gewerkt (zal dus uitzonderlijk klein zijn) en heeft dus geen recht op een minimum pensioen Loont het dan de moeite om een tweede pensioen aan te vragen, waardoor het geznspensioen fel zal verminderen.Het huidige gezinspensioen lijkt mij zonder al te veel berekeningen te doen zo al veel voordeliger, dan twee aparte pensioenen.Dus kiezen om het pensioensonderzoek niet voort te zetten lijkt mij aangewezen.
Ik ben leekt ,dus wat denken de experten aub ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 24 jul 2012 23:38

Hoogstwaarschijnlijk hebt u gelijk. Maar zelfs als u toch de formaliteiten laat verderzetten zal de RVP automatisch de voor u gunstigste oplossing kiezen.
Uw huidig pensioen zal met iets minder dan 25 percent ingekort worden. Het lijkt me bijgevolg mathematisch onmogelijk dat uw echtgenote met haar 5 pensioenjaren meer pensioen zou krijgen dan 1/4 van uw huidig gezinspensioen.

Echter: indien ze nu formeel (en voor altijd) afstand zou doen van haar pensioen zal ze, indien u eerst zou overlijden, geen recht meer hebben op een -bijkomend- eigen mini-pensioen benevens het weduwenpensioen.
Ik zou de administratie dus gewoon haar gang laten gaan, baat het niet dan schaadt het niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jan Solders
Topic Starter

#3 , 25 jul 2012 00:10

Bedankt.
Als men een weduwepensioen heeft dan mag men dus nog een bijkomend pensioen hebben, maar wordt dat weduwepensioen dan niet verminderd of afgeschaft na één jaar als men een eigen pensioen geniet?

Bijkomend :in de te ondertekenen brief staat

Ik verklaar - dat ik afstand doe van onderzoek naar recht op pensioen EN dat ik weet dat ik een nieuwe aanvraag moet indienen als ik later mijn recht op pensioen opnieuw wil laten onderzoeken

Dus volgens mij is dit geen definitief afstand doen van pensioen. Graag jullie oordeel om zeker te zijn

Reclame

roharro

#4 , 25 jul 2012 00:21

Dat klopt. Maar in dat geval zou uw echtgenote later opnieuw een procedure moeten opstarten. Als de rechten nu al worden vastgesteld dan komt dat later automatisch.
Of er één van de pensioenen zal worden verminderd hangt af van de hoogte van die pensioenen/lengte pensioenloopbaan.

Mijn vader kwam enkele jaren tekort voor een maximum pensioen. Mijn moeder had recht op mini-pensioen maar heeft dat niet getrokken zolang mijn vader een "gezinspensioen" genoot. Na zijn overlijden werd het gezinspensioen omgezet in een weduwenpensioen + haar eigen pensioentje.
Moest ze zelf geen pensioenrechten hebben gehad dan zou ze nu enkel het bedrag van het weduwenpensioen ontvangen.
Op haar pensioenuittreksels staan dus twee aparte pensioenen vermeld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Pensioenen”