kledingvoorschriften op het werk / hitte

BoullieB1980
Topic Starter

kledingvoorschriften op het werk / hitte

#1 , 27 jul 2012 11:19

dag,

enkele dagen goed weer en dus zweten op het werk. Airco mag hier van de collegas en de oversten enkel zacht op staan en op hoge temperatuur (25 graden). Ik heb het van nature al warm en nu zit ik hier te zweten (nat hemd). Heb er uitslag op mijn rug van gekregen en dat ben ik beu. Vandaag ben ik dus komen werken in een korte broek, wat leidde tot een woedende overste.

volgens het arbeidsreglement zijn er volgende voorschriften :
Kledingcode
Een verzorgd voorkomen getuigt van respect voor anderen en komt ten goede aan de uitstraling
van het bedrijf. Tijdens kantooruren dragen de werknemers gepaste kledij. De heren hebben
een hemd met kraag aan; managers en teamleaders ook nog een das. Een T-shirt kan wel voor
de dames. Het dragen van piercings op zichtbare plaatsen hoort thuis in de privésfeer, niet op
het werk. Op vrijdag is vrijetijdskleding van toepassing, maar géén strand-of sportkledij, géén
pantoffels of sportschoenen. Een nette jeansbroek is toegelaten.
Bij rechtstreekse contacten met klanten of bij speciale gelegenheden dragen de heren een das.
Voor feestelijke evenementen is stadskledij aangewezen.

De vrouwen zitten hier in topjes en rokjes, wat aangenaam fris is. De mannen echter dienen van mijn chef een lange broek te dragen en een hemd...

Mijn vraag is : is dit afdwingbaar? kan mijn baas me verplichten om een lange broek te dragen? De wet voor gelijkheid tss man en vrouw is hier toch ook van toepassing niet?
Indien ik de instructies van mijn chef niet volg, wat zijn de mogelijke gevolgen?

hoor het graag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jul 2012 11:25

25 graden is toch niet "gigantisch warm"? Wij hebben geen kledingvoorschriften, maar ik kom toch steeds in lange broek werken. Momenteel wel één van héél lichte stof (een jeans is warmer dan een "geklede" broek in lichte stof). Daarop een hemd met korte mouwen, en ik heb het "fris" genoeg. De airco staat hier ook op, maar ik denk dat het hier een 23° is. No problem what-so-ever.

Je arbeidsreglement is er voor iets. Tenzij je kan aantonen dat het daar echt een sauna is, vrees ik dat je je daar best kan aan houden. 25° is niet onredelijk warm, denk ik. Als je echt last hebt van overmatig zweten bij 25° (en bijvoorbeeld een licht hemd met korte mouwen), kan je hiervoor mogelijk terecht bij uw preventieadviseur op het werk om zo tot een oplossing te komen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BoullieB1980
Topic Starter

#3 , 27 jul 2012 11:34

25 graden staat de airco... hierbinnen is het 27 graden en drukkend. ramen mogen niet open dus er hangt hier een zeer onaangename geur en verschillende mensen klagen in de namiddag steeds over hoofdpijn.
Mijn vraag is eerder over het juridisch aspect : kan dit verplicht worden? vrouwen mogen lichte kledij dragen en mannen niet? er staat in het arbeidsreglement ook niets van korte / lange broek

Reclame

Gebruiker21

#4 , 27 jul 2012 12:04

Je kan hiervoor in discussie gaan, maar arbeidsreglement is arbeidsreglement. Ik vrees dat je, als puntje bij paaltje komt, aan het kortste eind zal trekken wat de kledingvoorschriften betreft.

Dit neemt echter niet weg dat je met jullie preventieadviseur kan praten over de werkomstandigheden. Als mensen echt ziek worden van de luchttoestand binnen, zou hier in principe iets aan gedaan moeten worden. Maar de twee zaken (kledingvoorschriften en werkomstandigheden) moeten los van elkaar gezien worden. Ik zou me eerder op het tweede proberen richten: zorgen dat je in een aangenamere temperatuur / betere luchtcondities kan werken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 27 jul 2012 20:02

25 graden is idd niet overdreven warm. voor lichte fysiek is 29 graden de grens.

MAAR: als u er onder lijdt (overmatig zweten), kan u beroep doen op de interne/externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, waarbij u kan vragen dat u toelating krijgt om aangepaste maatregelen te hebben. U hebt het recht om met deze dienst een afspraak te maken, zij kunnen tot bij u komen op het werk en uw werkplek inspecteren.

Sowieso is té warm de airco zetten niet aangeraden. Als het buiten 30 graden is, mag de airco best maar zo'n 5 graden lager staan. Dat is qua gezondheid het beste, op dat vlak zijn ze dus wél goed bezig.

eylis

#6 , 27 jul 2012 21:43

ik zie nergens i het arbeidsreglement staan dat het deftige "New sealands" kantoorpak niet mag...
hoe ziet her er uit? Het is een pak met mooi hemd (wel korte mouwen), en jasje (dat alles in een styijlvol linnen)
maar de broek is tot op de knie. nette sokken en linnen loafers of tressés maken het plaatje af.
Let op: dat is geen goedkope outfit...maar wel erg smaakvol, comfortabel, aangenaam en erg sjiek :-)
Vooruit bouillie, morgen laatste dag solden!
en als de baas dan nog iets zegt, toon hem dan maar eens een powerpoint met foto's van zakenmannen die dit aanhebben.
Ik ben héél benieuwd naar zijn reactie :-)

mava105

#7 , 28 jul 2012 11:30

De vrouwen zitten hier in topjes en rokjes, wat aangenaam fris is. De mannen echter dienen van mijn chef een lange broek te dragen en een hemd...

.
Volgende maal misschien eens een kilt proberen ipv een korte broek. Is ook een rokje en dus lekker fris. :D

Vandebos

#8 , 28 jul 2012 11:37

Laten we terugkeren naar de kern van de vraag heren en dames....

eylis

#9 , 28 jul 2012 11:47

dan besluit ik formeel dat er nergens in het regelement staat dat een geklede kantoorbermuda niet mag.
Dat is géén strandkledij.
Hij mag het dus aantrekken. Al zou ik het dan wel in het discrete kleurenpalet houden :-)

http://ftalphaville.ft.com/blog/2007/07 ... -bermuda/4" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21

#10 , 30 jul 2012 07:52

dan besluit ik formeel dat er nergens in het regelement staat dat een geklede kantoorbermuda niet mag.
Dat is géén strandkledij.
Hij mag het dus aantrekken. Al zou ik het dan wel in het discrete kleurenpalet houden :-)

http://ftalphaville.ft.com/blog/2007/07 ... -bermuda/4" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan moeilijk verwachten dat een arbeidsreglement elke modetrend onder de loepe neemt en van elk specifiek kledingstuk gaat zeggen dat het al dan niet mag. Volgen mij is de raad van JPV de enige juiste. Niemand verbiedt de topic starter om te dragen wat hij wil, maar dit aanmoedigen is volgens mij geen goede raad. In tegendeel, het zou wel eens in zijn nadeel kunnen uitdraaien...

de reden

#11 , 30 jul 2012 13:41

25 graden staat de airco... hierbinnen is het 27 graden en drukkend. ramen mogen niet open dus er hangt hier een zeer onaangename geur en verschillende mensen klagen in de namiddag steeds over hoofdpijn.
Mijn vraag is eerder over het juridisch aspect : kan dit verplicht worden? vrouwen mogen lichte kledij dragen en mannen niet? er staat in het arbeidsreglement ook niets van korte / lange broek

4 JUNI 2012. - Koninklijk besluit betreffende de thermische omgevingsfactoren

Art. 5. § 1. Voor de blootstelling aan koude worden de actiewaarden voor blootstelling vastgesteld in functie van de fysieke werkbelasting.
De luchttemperatuur mag niet lager zijn dan :
a) 18 oC voor zeer licht werk;
b) 16 oC voor licht werk;
c) 14 oC voor halfzwaar werk;
d) 12 °C voor zwaar werk;
e) 10 oC voor zeer zwaar werk.
§ 2.Voor de blootstelling aan warmte, worden de actiewaarden voor blootstelling vastgesteld uitgaande van de WBGT-index in functie van de fysieke werkbelasting.
De waarde van deze index mag niet hoger zijn dan :
a) 29 voor zeer licht of licht werk;
b) 26 voor halfzwaar werk;
c) 22 voor zwaar werk;
d) 18 voor zeer zwaar werk.
De WBGT-index kan hetzij rechtstreeks gemeten worden, hetzij berekend worden uitgaande van de meting van de klimatologische parameters bedoeld in artikel 3, § 1, eerste lid, 1° tot 4° waardoor een waarde kan worden bekomen die gelijkwaardig is aan deze WBGT-index.
De berekening van de WBGT-index kan gebeuren volgens methodes zoals deze die gepubliceerd zijn op de website van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”