Stedenbouwkundige regularisatie onmogelijk?!

Fonsius
Topic Starter

Stedenbouwkundige regularisatie onmogelijk?!

#1 , 30 jul 2012 14:43

Ik heb een aantal jaar geleden een gelijkvloerse en volledig ingerichte studio gekocht, waarvan het venster uitkijkt op een in-en uitgang van een parkeergarage. Nu woon ik al een aantal jaar in deze studio, en ik heb nog nooit enige last ondervonden van de binnen-en buitenrijdende voertuigen (deze maken minder lawaai dan bijvoorbeeld een passerende tram, ik ben niet zo dikwijls thuis, en ik ben nogal een vaste slaper).

Het probleem is dat de studio actueel is ingeschreven als bureel/handelsruimte, waardoor het KI redelijk hoog ligt en ik veel onroerende voorheffing moet betalen. Bijkomend bega ik strikt gesproken een stedenbouwkundige overtreding door te wonen in een “bureel handelsruimte”.

Vandaar dat ik mijn licht had opgestoken bij de dienst stedenbouwkundige vergunningen, die me hebben gemeld dat het stedenbouwkundige “inkleuren” als appartement niet mogelijk is aangezien de in-en uitrit voor de parkeergarage niet “woonvriendelijk” is.

De vorige eigenaar had ook een dossier ingediend om de studio te regulariseren als appartement, wat is geweigerd.

Bestaat er een manier om deze beslissing aan te vechten, en toch te “forceren” dat de studio wordt geregulariseerd als appartement?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vero1972

#2 , 30 jul 2012 17:32

wij zitten in een soortgelijke situatie, wij wensen een pand te regulariseren voor de verhuur van studenten kamers, 8 kamers voldoen maar 2 kamers wijken af in die zin dat het manchardekamers zijn; de oppervlakte is ruim voldoende doch worden ze niet goedgekeurd, hierdoor moeten we het volledig pand laten regulariseren, in detail de kamers uittekenen volgens plan en alle bijkomende normen voor de brandveiligheid en dergelijke meer.
De studentenkamers zijn ruimer dan mijn eigen woonruimten, de eisen die opgelegd worden zijn zeer hoog en worden ook telkens weer veranderd, iedere keer weer wordt het verworpen, graag had ik geweten wat zo een regularisatiedossier moet inhouden, staaf je het best adhv foto's (alle kamers werden vernieuwd), of nemen wij hiervoor best een advocaat?

j.demoor

#3 , 01 aug 2012 09:43

“Art.4.7.21..§ 1. Tegen de uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissing van het college van burgemeester en schepenen omtrent de vergunningsaanvraag kan een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de deputatie van de provincie waarin de gemeente is gelegen. Bij het behandelen van het beroep onderzoekt de deputatie de aanvraag in haar volledigheid...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Jan S

#4 , 01 aug 2012 15:56

“Art.4.7.21..§ 1. Tegen de uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissing van het college van burgemeester en schepenen omtrent de vergunningsaanvraag kan een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de deputatie van de provincie waarin de gemeente is gelegen. Bij het behandelen van het beroep onderzoekt de deputatie de aanvraag in haar volledigheid...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).
Concreet: als u dat opportuun lijkt -wat het m.i. wel is gezien u niet correct gebruik maakt van de vergunde functie van de studio- kunt u een stedenbouwkundige vergunningsaanvraag indienen om de functie van uw studio te wijzigen. Afhankelijk van enkele factoren waaronder de desbetreffende bestemming van het perceel en de gemeentelijke stedenbouwkundige voorschriften zal de gemeente een gemotiveerd besluit hierover moeten nemen. Indien negatief kunt u, zoals j.demoor al aangaf, in beroep gaan.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Fonsius
Topic Starter

#5 , 02 aug 2012 08:49

OK. Hartelijk bedankt beiden!

Terug naar “Andere”