huurwaarborg

miekej
Topic Starter

huurwaarborg

#1 , 27 jul 2012 23:18

hallo,

ik heb deze maand mijn huur opzeg gedaan, nu mijn huisbaasin is al langs geweest en wist te klagen over mijn muren waar er kinderhanden op staan .
( geen probleem voor eventjes over te schilderen ) ik heb een nieuwe douche ( 500EUR koste ) geplaatst zelf dit vond ze niet goed ( vorige douche dat erin stond was niet meer bruikbaar )( bij de plaatsbeschrijving hebben we wel gezet da we er een nieuwe douchekop ging plaatsen omdat er geen inzat ), heb geen problemen mee voor te laten staan.. ze hebben hier eens graffiti op mijn poort gedaan, hebben we afgewassen en opnieuw geschilderd maar ze wist er van omdat ze ineens aan mijn deur stond daar heeft ze ook over geklaagd maar het is nu niet meer zichtbaar. in mijn huurcontract staat erin dat er hier in de kelder nog huisvuilzakken liggen van de vorige huurders.. zelf daarover heeft ze geklaagd da we da nog niet hebben weggedaan.. de schoorsteen hebben we ook gekuist en bij plaatsbeschrijving stond erin da wij iemand ging laten komen en da ze er daarvoor 50EUR voor gegeven maar ik heb dan dat moment 70EUR betaald en zij heeft nu het attest dat het al gebeurt is maar ze piept van niets da we 20 EUR meer betaald hebben. geen probleem voor ons. we wonen hier pas vanaf maart'12 reden da we hier weg gaan is dat de wasplaats niet kan verlucht worden en alles beschimmelt en als het veel regent dat via dak tot 2 verdiepen naar beneden komt het water. in mijn huurcontract staat er geen eind datum op wanneer het huurcontract stopt word gezet. heb 3 maand opzeg geschreven op de brief dat ik heb aangetekend verstuurt heb. ( in mijn huurcontract stond er iets in van 1,2,3 maand opzeg onder de 3 jaar ) mijn vraag is zou ik vroeger eruit kunnen en zal ik mijn huurwaarborg terug kunnen krijgen?! het maakt me allemaal zo bang omdat ik heel graag naar het andere huisje wil gaan ook voor gezondheid van mijn pas geboren baby. ik heb het haar gevraagd en ze zei we zullen wel zien. maar ze belt soms wel 3 maal per dag om te vragen wanneer we eruit gaan. ik heb al een andere huis op het oog en zal mijn contract daar mogen gaan teken maar zou graag mijn huurwaarborg willen overzetten. heb wel altijd mijn huur betaald op tijd zoals het in contract vermeld staat. zelf zei heeft maar pas in juni'12 ons huurwaarborg wisten gaan tekenen terwijl het al van maart'12 erop stond op een geblokkeerde rekening.

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 jul 2012 11:21

Een huurcontract van onbepaalde duur is in de huidige huurwetgeving niet mogelijk. Volgens de wet wordt uw co,tract er dan eentje van negen jaar. Indien u als huurder een huurcontract van negen jaar tijdens het eerste jaar beeindigd heeft de verhuurder inderdaad recht op een schadevergoeding van drie maand.

U had beter voor de opzeg nagekeken of het huurcontract werd geregistreerd en/of de woningdienst het pand laten controleren op bewoonbaarheid.

sloeberken

#3 , 28 jul 2012 11:30

Wanneer is u huurcontract aangevat, is dit geregistreerd en volgens ik kan lezen zou het om een contract gaan van 3 6 9, dan moet je wel opletten en is het voornaam wanneer het aangevat is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

miekej
Topic Starter

#4 , 28 jul 2012 13:20

mijn contract is niet geregistreerd. mijn geburen verkopen hun huis omdat dat dak hier in instorten staat en er ook last van hebben en zijn rechtelijk mee bezig. heb gehoord dat iedereen hier weg lopen van dat huis want gas is hier ook gevaarlijk zit hier ergens met een lek, mijn vriend heeft er wel eens voor gebeld maar ze zegt er niets op.

mvg

miekej
Topic Starter

#5 , 28 jul 2012 13:43

zal ik mijn douche mogen laten staan in mijn andere huis kan ik dat niet mee nemen of moet ik dat " krot " terug zetten ??

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jul 2012 16:40

Als je uw douche wil meenemen, zal je dat KROT moeten terugzetten en aansluiten.
Soms kost dat meer dan alles gewoon te laten staan.

miekej
Topic Starter

#7 , 28 jul 2012 23:31

ik ga die douche laten staan ben der eigenlijk niveel meer mee .. alleen blijf ik hopen dat ik mijn huurwaarborg terug krijg kan het gebruiken voor volgende huis. heb ze vandaag gebeld maar ze blijft zagen over haar garagepoort dat onder tusse al helemaal herstelt is en ze zaagt waarom mijne vriend nooit thuis is en altijd gaan werken is. om eens af te spreken hoe we het allemaal gaan doen en voor waarborg maar tis wel een madamtje da drinkt kan ze morgen terug horen met zelfde verhaal.. vind het eigenlijk niet plezant soms neem ik niet op omdat ze 3 keer achter elkaar beld.. kan ik daar eigenlijk iets aan doen?? als ik niet opneem belt ze naar mijn vriend of wel naar onze vaste lijn. ik blijf met vragen zitten ook al heb ik ze gevraagt aan ons huisbazin maar die antwoord nooit op mijn vraag alleen wat er in haar binnen schiet.. voorbeeld als ik vraag of zeg van is goed dat we een datum op plakken voor te kijken voor huurwaarborg krijg ik als antwoord hoe zit dat daar eigenlijk met mijn garagepoort is dat daar al geschildert ezo heb ik nog altijd geen antwoord. of ze sluit ineens gesprek af en leg ze neer.. wat kan ik daar eigenlijk aandoen??

mvg

Turaki

#8 , 28 jul 2012 23:49

mijn contract is niet geregistreerd.
Indien geen sprake van schadevergoeding in uw opzegbrief, moet u dan ook geen schadevergoeding betalen.

Indien in plaatsbeschrijving die vuilzakken staan, mag u er net zoveel achterlaten als er staan opgeschreven (indien geen aantal, zoveel u wil).
Garagepoort is externe oorzaak, herstelling daar was normaal voor de verhuurder. Dus laat ze zoals ze is. Beter was geweest om dit ook bij de politie aan te geven als vandalisme.

Als u altijd op tijd betaald heeft, en geen huurschade heeft veroorzaakt, krijgt u normaal uw waarborg terug (met rente!). Mogelijks gaat u dit wel via de vrederechter moeten doen, maar laat haar al weten dat u van plan bent om dit te doen op haar kosten als ze ongegrond uw waarborg wil achterhouden, beetje dreigen (wel, waarschuwen, dreigen mag niet) helpt soms.

miekej
Topic Starter

#9 , 29 jul 2012 00:22

bedankt voor de uitleg..
staan geen aantal op heb er wel foto's van getrokken!
vanaf ik het gezien heb van die graffiti heb ik direct de politie opgebeld dat is al in onderzoek.
in feite kan ze ons niets doen? ik ga zelf mijn muren schilderen omdat mijn kinderen eens met vuile handen eraan geweest zijn. ze heeft er al over geklaagt
gaatjes vullen waar ik nagels heb in geklopt. en mijn wasplaats stonden er 2 kasten maar niet bij de plaatsbeschrijving bij gezet..
maar die zijn ondertussen goed beschimmeld van daar te staan. ik ga ze gewoon eens goed afkuisen en laten staan en de schimmel van de muren zoals zij gedaan heeft overschilderen
want ben bang da ze het op ons ga steken.
mijn poetsvrouw kom dan ook eens grondig kuisen da ze zeker niets kan zeggen.
maar toch blijf ik bang omdat we pas van maart'12 inzitten en vroeg eruit gaan..

mvg

Turaki

#10 , 29 jul 2012 00:29

Betreffende de graffiti, deze is zeker niet voor u.
Muren schilderen zou ik ook zeker doen, net als gaatjes vullen. En ook eens goed kuisen.

Waarborg terugkrijgen kan soms moeilijk gaan, vooral met huisbazen die zelf niet goed op de hoogte zijn van de wet, en dus maar wat aanmodderen.

miekej
Topic Starter

#11 , 02 aug 2012 12:16

bedank voor de uitleg..

ben gisteren naar vredegerecht gegaan daar vertelde ze mij die aan de balie zat dat ik toch een vergoeding moe betalen maar mijn contract sta niet geregistreerd heb dat vertelt volgens haar zal ik toch een vergoeding moeten betalen en hier blijven tot oktober'12 tot dat mijn 3 maand voorbij is. ik ben nu aan het proberen bij mijn andere huisbaas vroeger in te gaan. mijn dochter word hier altijd ziek van de wakte. ze is al teer aan alles en er komen hier heel lelijke spinnen van uit de kelder en mijn vriend heeft er al een lelijke beet van gekregen kelder ligt vuilzakken van vorige huurders.

mijn vraag is als ik de 15 augustus er in mag in mijn andere huis en het huis waar ik nu in woon ook maar de helft van de maand en dan sleutel afgeven
zal ik nog een volledige maand moeten betalen en zal ik er dan al uit mogen zonder vergoeding te betalen ???+ mijn waarborg

Turaki

#12 , 02 aug 2012 12:38

Aan de balie hebben ze u foute info gegeven. Het is correct dat u de opzeg die u gegeven heeft moet uitdoen (u had wel een andere periode kan 3 maanden kunnen kiezen, maar dat is nu te laat), maar het is niet correct dat u een schadevergoeding moet betalen.

U zal dus moeten blijven betalen tot eind oktober (u moet er niet blijven wonen, en uw huisbaas mag ook niet zomaar binnen). Een vergoeding daarnaast moet u niet betalen.

Terug naar “Huren”