weigeren erfenis en geen brief van weigering krijgen

leeuwke1969
Topic Starter

weigeren erfenis en geen brief van weigering krijgen

#1 , 01 aug 2012 14:45

Er is ons iets raars ter ore gekomen en het klinkt heel bizar.... De ex-schoonmoeder van mijn man is een kleine 3 maanden geleden overleden. De 7 kinderen hebben allemaal de erfenis willen weigeren, daarvoor moesten ze een brief aanvragen en die dan kunnen voorleggen aan de vrederechter.
Nu blijkt dat 2 van de 7 zo geen brief krijgen ?
Een zoon krijgt dit schrijven niet omdat hij geen vast adres heeft.
De ex van mijn man krijgt ook zo geen schrijven, zij woont samen met haar vriend maar brieven van de deurwaarder kwamen wel toe op het adres van haar moeder (dit werd ons door een schoonzus meegedeeld toen ze de woning leegmaakten. Het komt ons allemaal zo bizar over. Als ze niet bij haar vriend gedomicilieerd is, waar woont ze dan met de kinderen ? Wil dit dan zeggen dat de kinderen geen officieel adres hebben ? Dat is wat mijn man nu vooral bezig houdt. Kan mijn man dat ergens opvragen ?
Of zijn er eventueel nog redenen waarom de ex van mijn man zo geen brief krijgt ???

Hadden graag hier eerst wat info bekomen vooraleer mijn man zijn raadsman contacteert.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 01 aug 2012 16:20

Hier klopt niets van....verwerping van erfenis kan enkel door een verklaring af te leggen op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg. Er komt geen vrederechter (tenzij er minderjarige erfgenamen zijn) en geen "brieven" aan te pas.
Die verklaring van verwerping moet door iedere verwerpende erfgenaam gebeuren.
Het is de erfgenaam zelf die dat initiatief moet nemen. Er komen geen "brieven" uit het niets aanwaaien.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

leeuwke1969
Topic Starter

#3 , 01 aug 2012 17:01

Dat is het hem juist, zij heeft dit waarschijnlijk nog niet gedaan. Blijkbaar kan je alleen een verklaring afleggen als je een vaste woonplaats hebt (heb ik van horen zeggen), dus 1 broer krijgt blijkbaar deze verklaring niet en volgens de schoonzus, kan de ex deze verklaring ook niet gaan afleggen bij de griffie. Kan dit eigenlijk ? Of wat zou er eventueel kunnen gaande zijn ?? Volgens de ex haar verhaal, krijgt zij deze verklaring niet zolang mijn man niet tekent voor de minderjarige kinderen. De rechter zou dit argument echter weggelachen hebben. Is het mogelijk dat zij aansprakelijk kan zijn voor de huurachterstal omdat zij daar eventueel gedomicilieerd was ? Zoals ik reeds vermeldde kwamen daar deurwaardersexploten toe om naam van de ex. Kan mijn man ergens te weten komen hoe de vork aan de steel zat ? Hij wil niet dat zijn kinderen in de problemen geraken.

Zij moesten echter allemaal voor de vrederechter verschijnen ivm huurachterstallen van de moeder en iedereen had een 'verklaring' bij waarin zij de erfenis verworpen hebben uitgezonderd 2. Volgens de schoonzus moeten zij nogmaals verschijnen in augustus en als deze beide deze 'verklaring' niet bij hadden waren zij aansprakelijk voor de huurachterstal. In hoeverre kunnen deze schulden een weerslag hebben op de 2 minderjarige kinderen (7 jaar en 16 jaar).

Ik weet dat het allemaal bizar en raar klinkt, daarom ook eerst hier onze vraag....

Reclame

roharro

#4 , 01 aug 2012 17:11

Indien de overledene schulden had moeten de erfgenamen die de erfenis niet verwerpen instaan voor die schulden. Minderjarigen kunnen niet verwerpen. Daarom moet voor minderjarigen de vrederechter tussenbeide komen. Hij zal de meest gunstige beslissing nemen in het belang van die minderjarigen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

maeva

#5 , 05 aug 2012 15:07

Leeuwke 1969

Het is idd zo dat de vrederechter moet tss komen bij minderjarige kinderen en het is ook zo dat de papa van de kids mee moet tekenen bij de vrederechter. Als hij dit nt doet dan kan er gn verwerping gebeuren voor de minderjarige kinderen. Dan zal nt alleen de ex maar ook meneer zelf mee opdraaien voor de kosten vermits de kinderen minderjarig zijn!!!!!!

Ik heb het 3j geleden ook meegemaakt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 aug 2012 17:44

Eens lezen :
http://www.belgium.be/nl/belastingen/nalatenschap/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... verlijden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... GQ&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”