Aanranding

Acer85
Topic Starter

Aanranding

#1 , 07 aug 2012 16:41

Beste,

Een goede 2 weken geleden was ik samen met een vaste vriendenkring op festivalbezoek.
Nu en dan gebeurd het dat enkele vrienden nog enkele extra mensen meenemen op bezoek. Ook dit jaar was een koppel mee op het festival. Ik ben ook diegene die de meeste foto's neem ter herinnering aan het weekend. Zo ook op de eerste dag toen ik een foto wou nemen met de vriendin van dat koppel.
Toen de foto werd genomen werd ik op het feit gewezen dat ik mijn hand té ver over de schouder zou gelegd hebben en haar borsten zou hebben aangeraakt. Dit werd mij duidelijk gemaakt door de vriend van dit koppel. Ik zei sorry en er werd geen aandacht meer aangeschonken.

De dag erop bleek er nog steeds geen vuiltje aan de lucht, tot het meisje in de namiddag vertrok naar huis zonder enige reden.

Ik vernam dan later op de dag van haar vriend ( Die dus wél bleef op het festival) dat het kwam doordat ik dus met mijn hand (volgens hen opzettelijk) haar borst heeft geraakt.

Ik verschoot van dergelijke beschuldiging en kon mijzelf niet herinneren mocht ik zo'n dingen doen.

Ik informeerde mij daarop bij de vast groep die de ganse avond bij ons was of zij iets hadden gezien. Geen van hen was op de hoogte dat er überhaupt zoiets zou gebeurd zijn. (Dit betreft toch een groep van zo'n 10 mensen die de ganse avond in dezelfde kring bleven staan, dus iedereen was 'getuige' van de avond).

Eén vriend nam mij daarop appart en vertelde dat het meisje een mentale seksuele dysfunctie heeft dewelke de laatste twee jaar gepaard gaat met een depressie.

Van dergelijke zaken was ik nooit op de hoogte en ik vernam dat ze zo'n zaken ook verborgen willen houden. Ik begrijp dit ten volste. Maar ik heb nooit de intentie gehad of nog maar de gedachte om een vrouw aan te gaan in het bijzijn van haar man dan nog.

Er is niemand van de vriendenkring die mij iets kwalijk neemt en ik heb voor de rest van het festival nauw contact onderhouden met de jongen van dat koppel aan wie ik dan ook mijn verontschuldigingen had aangeboden, maar tot op heden de kans niet kreeg om dit ook te doen aan zijn lief.

Kan ik voor dergelijke zaken aangeklaagd worden door middel van een klacht tegen mijn persoon?

Edit: Ik wens nog te verduidelijken dat iedereen dewelke mee was meerderjarig was natuurlijk.

En dat dergelijke uitlatingen maar een wrang gevoel nalaten :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2012 19:10

Dus de foto bestaat? Wie heeft die?
Vraag hebt u haar vastgehad was dat dus zo of gaf het enkel de indruk dat u ze vasthad ?
Om een misdrijf te hebben in dit geval een aanranding der eerbaarheid moeten er twee elementen zijn 1: de daad nl het vastpakken (het materieel element) 2: de wil om het te doen (het immaterieel element) en het opzet op iets te doen.
Zo spreekt men van opzettelijke feiten .... strafrechtelijk vervolgt en onopzettelijke feiten ik breek bij het spelen een raam.
vb onopzettelijke slagen en verwondingen bij een aanrijding als het opzettelijk was kan het doodslag zijn.
Ik moet iets tekenen bij de bank en steek tijdens het gesprek de balpen op zak denkende dat het de mijne, net dezelfde, is. Dits is geen diefstal

Acer85
Topic Starter

#3 , 07 aug 2012 19:53

De foto heb ik zeker.

Die worden door iedereen steeds gedeeld.

Ik leg inderdaad mijn arm om haar schouder en er werd geposeerd en gelachen op de foto. Er kan niets verkeerd worden vastgesteld op de foto natuurlijk, maar het kan evengoed van kort erna te zijn of dergelijke.

En het opzet was er natuurlijk zeker niet bij.

Maar enkel het feit dat één iemand uit de groep een dergelijke uitspraak doet naar mij toe vind ik toch wel straf.

Zijn er zo'n zaken in de rechtspraak gekend?!

PS: Zoals eerder gezegd, er is nergens een aangifte van dergelijke zaken en ook niemand in de ganse groep heeft enige aanstoot genomen aan het voorval. De volgende dagen van het festival zijn vlekkeloos en in opperbeste sfeer verlopen. Maar zo'n beschuldiging wringt toch wel.

Reclame

sheepie

#4 , 08 aug 2012 08:46

Is dit niet eerder "ongewenste intimiteiten" dan aanranding??

Gebruiker21

#5 , 08 aug 2012 09:30

Ik zou me niet te veel zorgen maken. Als ik op uw verhaal afga, is er helemaal niets gebeurd. Dat je op een fastival "per ongeluk" al eens tegen een vrouwenborst stoot, is sowieso onvermijdelijk, denk ik. Dat je bij een arm om de schouder te leggen ook al eens een borst aanraakt, is ook niet uitzonderlijk. Als dit éénmalig is en echt "per ongeluk", kan men je weinig maken. Die dingen gebeuren nu éénmaal. Dit zal echt niet als aanranding aanzien worden. Als er herhaling in het spel is (als dit gebeurt bij ELKE foto die getrokken wordt, bijvoorbeeld), is het iets anders.

Dat het meisje in kwestie "een mentale seksuele dysfunctie heeft" kon jij niet weten, en verandert niets aan het feit dat dergelijke "ongelukjes" gebeuren. Zeker in omgevingen als een festival. Bovendien zeg je dat je verschillende getuigen hebt die kunnen bevestigen dat er niets is gebeurd. De kans dat het meisje er een zaak van maakt is zeer klein, denk ik. En dat een rechter hierin meegaat, nog kleiner (nogmaals: ik baseer me enkel op uw verhaal, als dit verhaal "gekleurd" of "geminimaliseerd" is, ligt het misschien helemaal anders). Het is inderdaad een goed idee om je te verontschuldigen bij de vriend en te vertellen dat dit helemaal niet de bedoeling was. Vraag die vriend dit ook zo duidelijk te maken aan zijn vriendin.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 09 aug 2012 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#6 , 08 aug 2012 22:36

Er is door de wetgever heeft geen definitie voorzien van "aanranding van de eerbaarheid".
Wijzigt wel met het tijd en het maatschappelijk begrip zedenschennis. Het betreft een inbreuk op de seksuele onaantastbaarheid van het slachtoffer en het ontbreken van een geen geldige toestemming . Er moet fysiek contact zijn geweest.
Dus is het feit 'aanranding der eerbaarheid' ... zie uitleg van mij en vanTomVDJ

Acer85
Topic Starter

#7 , 10 aug 2012 10:37

Dat is hetgeen ik niet begrijp op dit ogenblik.

Er is géén definitie van het begrip. Wil dat dan zeggen dat bv. in 1920 dergelijke zaken zwaarder werden aanzien dan heden 2012?

Als er geen definitie is is zoiets dan niet heel heel rekbaar? Ik heb dus nogmaals mijn verontschuldigingen aangeboden aan beiden, kreeg van haar vriend een goede respons, maar die vriendin blijft er dus een punt van maken. Ik weet niet of haar mentale toestand daarvoor iets tussenzit. Ik zal er mij in elk geval niet meer druk overmaken en toch wat meer opletten in de toekomst.

PS: Wordt het dan ook niet tijd om dergelijke losse begrippen anno 2012 eens goed vast te leggen in een definitie? Als ik rondom mij kijk zijn we sterk aan het evolueren naar naar zo'n maatschappij waarbij alles wat we doen min of meer per regel aan banden wordt gelegd?

Franciscus

#8 , 10 aug 2012 11:21

Is de maatschappelijke context vroeger was kussen in openbaar of het vertoon van enkels van een dame al openbare zedenschennis. Of jet dragen van al of niet een hoofddoek in de kerk.Topless baden .... in de jaren 70 kwam dat nog niet ter sprake.
Door het begrip niet te definiëren kan het steeds worden aangepast aan het maatschappelijk kader dat op dat ogenblik openbare orde,gezondheid, trouw en veiligheid omvat.
In mijn jongen tijd kreeg ik als 18 jarige bepaalde boeken niet mee in biblio. Gingen wij met leraar als 16 jarigen naar Romeo en Julia kijken.... drama ...want er kwam een blote ... in voor.
Dat in het voorprogramma het nieuws van Mi Lai kwam en het napalm bombardement met de de verbrande Kim Puc * daar maalde het ouder comité niet om collateral damage vermoedelijk.
* aan vdB ik weet dat niet in de zelfde periode als de film van Franco Zeffirell was :lol:

Het is de openbare aanklager die zal vinden of het feit een te vervolgen feit is.
Het is dan de rechter die het feit toetst aan de maatschappelijke context.

Acer85
Topic Starter

#9 , 10 aug 2012 16:24

Maken we hierbij geen willekeur met dergelijke feiten?!

Als ik in mijn geval op een 'preutse' pdk en een 'conservatieve' rechter val en bv. in Gent zetelen er iets 'jong van geesten' magistraten, dan kan er toch geen sprake zijn van gelijke straffen in één bepaalde zaak?

In elk geval de zaak is voor mij helemaal afgesloten, bij nader inzien is er inderdaad niets verkeerd gebeurd die bewuste avond, best wat minder uitbundig in de menigte opgaan zal een goede zaak zijn.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”