binnen 7 dagen contract opzeggen en dan huis zelf verkopen?8

JG1978
Topic Starter

binnen 7 dagen contract opzeggen en dan huis zelf verkopen?8

#1 , 07 aug 2007 21:57

zat bij makelaar maar heb na 2 dagen zelf een koper gevonden, heb dan gebruik gemaakt van de wet op handelovereenkomsten en de makelaar schriftelijk (na 5 dagen) laten weten de overeenkomst te beeindigen.

na 7 dagen heb ik het huis zelf verkocht, nu beweert de makelaar dat hij de klant heeft aangebracht omdat die hem een mail had gestuurd etc, kan de makelaar mij nog laten betalen?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 aug 2007 11:36

?Art.80.? 1. Bij elke overeenkomst op AFSTAND beschikt de consument over een termijn van ten minste zeven werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan verzaken. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief...Art.89.De verkopen van produkten of diensten, bedoeld in artikel 86(=buiten de onderneming van de verkoper) zijn slechts gesloten na een termijn van zeven werkdagen te rekenen vanaf de dag die volgt op die van de ondertekening van het contract bedoeld in artikel 88.Tijdens deze bedenktermijn heeft de consument het recht aan de verkoper, bij een ter post aangetekende brief, mee te delen dat hij van de aankoop afziet.?(14 JULI 1991. - Wet betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument).

SLECHTS in voornoemde twee gevallen kan u binnen de zeven dagen aan de overeenkomst verzaken.

?Bij gebreke aan andersluidende OVEREENKOMST tussen partijen, geeft de inbreuk op de exclusiviteit van de vastgoedmakelaar recht op een vergoeding voor de verloren kans om een koper aan te brengen.
Deze vergoeding wordt in billijkheid bepaald.?(Brussel 8 mei 2001,http://www.juridat.be/cgi_juris/jurn.pl).

Onderzoek zorgvuldig de tekst van uw overeenkomst.

Zie ook :
-MERCHIERS,Y.,Verkoop door de eigenaar zelf bij(exclusieve) opdracht van een vastgoedmakelaar,T.B.B.R. 1995,296-303,noot onder Gent 19 april 1994,R.W.1996-97,391.
-27 SEPTEMBER 2006. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement van plichtenleer van het Beroepsinstituut van vastgoedmakelaars

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Jonas Helaut

#3 , 11 aug 2007 09:10

Beste,

Inzake makelaarscontracten is er sedert kort een (toch wel revolutionaire) wetswijziging gebeurd door de invoering van het K.B. van 12/01/2007 (in werking treding op 01/02/2007) dat een rist geldigheidsvoorwaarden mbt deze contracten bevat.

1 van de ingrijpende wijziging van dit KB betreft de bednktermijn van 7 dagen (die inderaad in principe enkel van toepassing is op overeenkomsten op afstand gesloten, bv postorderbedrijven, internetdeals, aankopen op salons/beurzen,....) doch sinds 01/02/2007 is uitgebreid naar ALLE makelaarsovereenkomsten.

U heeft dus in principe juist gehandeld. De dreigmiddelen die makelaars hanteren zijn een oud zeer. Bij verder aandringen van de makelaar, raadpleeg een advocaat die na 1 brief de zaak wel zal regelen.

Reclame

JG1978
Topic Starter

#4 , 12 aug 2007 13:16

heb ik gedaan ondertussen,

de immo mensen stelden voor meer dan de helft van de percent te geven,
mijn advocate raadde me aan niets te geven en gewoon even af te wachten...

bedankt voor jullie reactie

Terug naar “Kopen”