Beste,
Ik zit eventjes in een moeilijke situatie. Ik ben iemand die heel zijn leven correct en eerlijk is geweest. Op een vrije dag hebben 2 vrienden van mij mij geholpen met schilderwerk in mijn huis. Ze genieten niet van een werkloosheidsuitkering of ziekte-uitkering. Ze werken beide voor een baas. En wie klopt er dan aan de deur... De sociale en arbeidsinspectie. De schrik van mijn leven hoe ze tewerk gingen. Alsof ik een topcrimineel was.
2 jaar later krijg ik een dagvaarding voor de correctionele rechtbank. Volgens mijn advocaat kan ik een gevangenisstraf krijgen en een serieuze boete. Om u een idee te geven: de minimumboete is 600 euro vermenigvuldigd met de opdeciemen 5,5 en nog eens vermenigvuldigd met het aantal mensen die mij aan't helpen waren. Is dus 6.600 euro. En de maximumboete is 6000 euro x 5,5 x 2 = 66.000 euro.
Nu vraag ik mij af, kan een rechter mij werkelijk zulke straffen geven voor iets dat eigenlijk vrij onschuldigs is. Ik heb vast werk, een gezin, heb een diploma, heb nooit iets uitgestoken in mijn leven,... Kan een rechter hiermee rekening houden? Want stel dat ik een maximumboete krijg, dan kom ik in schuldbemiddeling terecht en moet ik mijn huis verkopen waarvoor ik heel hard heb moeten werken.
Ik denk dat drugsdealers nog niet eens zulke boetes krijgen...
Graag jullie feedback. Ik kan het even goed gebruiken.
Alvast bedankt!