Voertuig op privé-terrein

Ragnarok
Topic Starter

Voertuig op privé-terrein

#1 , 09 aug 2012 11:00

Wat moet men doen als een ex-werknemer een niet-ingeschreven voertuig (werd gebruikt als lesmateriaal) achterlaat op de privé-terreinen van zijn vorige werkgever? Dit voertuig staat er reeds 2 jaar en de ex-werknemer reageert niet op aangetekende schrijvens.

Dient dit op kosten van de firma getakeld te worden? Kunnen we deze kosten dan terugvorderen en zo ja, via welke instantie (ik vermoed vredegerecht?).

Dank op voorhand!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 09 aug 2012 11:12

Snelste en meest correcte methode: vaststelling door deurwaarder (carrosserienr om eigenaar vast te stellen), AS om binnen de 2 weken te komen halen anders takelen op zijn kosten, takelen en kosten terugvorderen voor vrederechter.

Ragnarok
Topic Starter

#3 , 09 aug 2012 11:19

Het probleem is dat het voertuig niet ingeschreven staat op zijn naam. Het betreft voertuigen die gebruikt werden als lesmateriaal.
Ik weet dus niet goed hoe we kunnen bewijzen dat de ex-werknemer verantwoordelijk is voor de achtergelaten auto.

Reclame

Lightning

#4 , 09 aug 2012 11:21

Lesmateriaal? Wie is er eigenaar van het voertuig?

Ragnarok
Topic Starter

#5 , 09 aug 2012 11:25

De ex-werknemer zelf, hij gebruikte het als lesmateriaal op eigen beslissing. We weten dus niet waar hij het voertuig gehaald heeft.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 aug 2012 12:41

Gewoon op de openbare weg zetten (niet voor uw eigen deur natuurlijk). Zonder nummerplaat zal de politie de zaak wel onderzoeken en een PV opmaken op naam van de vorige eigenaar.
Heb zo ook een huurder gehad die spoorloos, en met huurschuld vertrokken was uit zijn studio.
In de garage stond er nog een wagen zonder nummerplaat en waaraan hij zelkf sleutelde. Motor was deels gedemonteerd. Gezien hij de sleutels van de studio onder omslag in de brievenbus had gestoken met een kort briefje bij dat ik al de rommel die er nog stond bij het huisvuil mocht zetten,, heb ik de studio zelf leeggemaakt en de rommel bij het huisvuil gezet. Bij die opkuis hebben we nog een kompleet zilveren en antiek bestek gevonden (Wiskeman). Na schatting bleek het meer waard dan de achtestallige huur :D
Ik gebruik het momenteel nog dagelijks.
Op aanraden van de wijkagent hebben we de wagen bij nacht op straat gesleurd en een kleine 100 m verder aan de kant van de staat gezet. Wijkagent, (die natuurlijk gebaard of hij van niets wist :D ) heeft ervoor gezorgd dat de politie na een paar dagen de wagen is komen wegslepen.
Zal wel niet lukken met alle wijkagenten, maar op straat zetten kan wel eens lukken.

Ragnarok
Topic Starter

#7 , 10 aug 2012 13:23

Mava, het bedrijf is gelegen aan een drukke steenweg dus hebben we weinig kans om de wagen op de straat kwijt te geraken :)
Ik weet trouwens ook niet of we zomaar iemand anders eigendom ergens mogen plaatsen :)

Toch bedankt aan iedereen voor de raad ;)

Xastheron

#8 , 10 aug 2012 13:46

Ik weet trouwens ook niet of we zomaar iemand anders eigendom ergens mogen plaatsen :)
... en andermans eigendom mag ook niet zomaar bij jou geplaatst worden?

Gebruiker21

#9 , 10 aug 2012 15:07

Bij die opkuis hebben we nog een kompleet zilveren en antiek bestek gevonden (Wiskeman). Na schatting bleek het meer waard dan de achtestallige huur :D
Ik gebruik het momenteel nog dagelijks.
Misschien toch niet meer dagelijks gebruiken, zodat het zilver niet aangetast raakt en het zijn waarde behoudt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#10 , 10 aug 2012 16:18

... en andermans eigendom mag ook niet zomaar bij jou geplaatst worden?
Zoek eens op bewaarder. Daar de firma dit (stilzwijgend) heeft toegestaan om dit daar te laten staan, treden zij op als bewaarder. Zomaar dit vervreemden (door op straat te zetten) kan hen aansprakelijk maken voor eventuele schade en andere kosten (waarschijnlijk komt het zover niet, maar als je dit kan vermijden, des te beter). Daarom beter de correcte weg volgen.

Franciscus

#11 , 13 aug 2012 00:12

http://www.juridischforum.be/forum/view ... eldwetboek" onclick="window.open(this.href);return false;
zoekwoorden wielklem + veldwetboek & franciscus als poster.
Dan vindt u een ganse uitleg over veldwetboek en hoe een voertuig van privé grond krijgen.

Ragnarok
Topic Starter

#12 , 14 aug 2012 11:47

Ok dus als ik het goed begrijp is het ophangen van art 78 van het veldwetboek genoeg om de Politie te laten optreden en het voertuig te laten takelen of om dit zelf te laten gebeuren (of een wielklem zelf te plaatsen).
Dan gewoon met een deurwaarder de overtreding laten vaststellen en het nodige doen ter verwijdering van de wagen (aangetekend schrijven).

Franciscus

#13 , 16 aug 2012 14:23

De opgegeven procedure is als het voertuig er nog moet gaan staan. Bestuurder moet het bord voorbijgereden zijn.
Trouwens u hebt hem al in gebreke gesteld.
Gezien u weet wie hem daar geplaatst heeft zal de politie daar ook geen actie voor ondernemen.
Is het chassisnummer gekend?
U zal naar de rechtbank moeten.

Ragnarok
Topic Starter

#14 , 17 aug 2012 09:00

We hebben reeds nazicht laten doen van het chassisnummer doch het betreft een voertuig dat nog nooit werd ingeschreven in België :S
Ja, ik weet het, het is een "ambetante affaire" :)

Bedankt allemaal voor jullie hulp trouwens!

Turaki

#15 , 17 aug 2012 09:12

Geen nummerplaat, en geen bekende eigenaar? AS aan de persoon die het heeft achtergelaten om het te verwijderen binnen 3 weken, dat u het voertuig anders zal laten verwijderen.
Geen reactie? Verkopen als wrak.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”