vergissing bij betaling met VISA

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

vergissing bij betaling met VISA

#1 , 16 aug 2012 12:55

Een vriend betaalt met zijn VISA-kaart een etentje in het restaurant maar is verstrooid en tikt OK voor een bedrag met vier cijfers, zonder komma, terwijl er twee cijfers, komma en nogeens twee cijfers had moeten staan.
Wat dient hij te doen om dit misverstand op te lossen; Bij de bank ( bij VISA ) zou men hem hebben gezegd "te wachten" tot de eindafrekening bij het einde van de maand. Maar meer dan 7000 euro debet is toch wel een aardig bedrag.
Heeft iemand raad of liefst ervaring met een oplossing ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
killerboy
Berichten: 95

#2 , 16 aug 2012 13:30

Ik zou alvast het betrokken restaurant in kennis stellen van deze fout en vragen of ze dit nog recht kunnen zetten.
Heb je nog een bewijs van deze betaling of rekening van dit restaurant?
Doe dit alvast via een mail , dan heb je toch al een bewijs.
Als het betrokken restaurant niet reageert , kan je nadien nog altijd via VISA deze betaling betwisten.
Maar het etentje zal alvast wat duurder uitvallen want ze rekenen wel kosten aan indien de rekening hierdoor op een negatief saldo komt te staan.

artemis
Berichten: 3309

#3 , 16 aug 2012 13:39

Bij de bank ( bij VISA ) zou men hem hebben gezegd "te wachten" tot de eindafrekening bij het einde van de maand. Maar meer dan 7000 euro debet is toch wel een aardig bedrag.
Ik zou in eerste instantie niet de bank maar Atos Wordline contacteren, deze kunnen je voor de maandelijkse afrekening reeds perfect zeggen welke bedragen met de kaart betaald zijn. Ik zou ook onmiddellijk het restaurant in kwestie contacteren en hen op de vergissing wijzen in geval ze dat nog niet zelf gemerkt hebben. Het restaurant zou evenzeer Atos moeten contacteren.
Als de vriend nog in het bezit is van de rekening (en BTW bon) zou het de zaken nog vergemakkelijken. Ik zie hier niet teveel problemen in vermits het restaurant het foute bedrag nooit zal kunnen rechtvaardigen. Wel onmiddellijk actie ondernemen.
Je vriend heeft wel een erg hoge gebruikslimiet. Meestal ligt die maandelijkse limiet lager en dan is een vergissing van deze orde onmogelijk.

Ik zou zeker niet wachten op de afrekening op het einde van de maand want dan wordt dat bedrag meteen gedebiteerd van je vriend zijn zichtrekening.

Reclame

Moraelin
Berichten: 319

#4 , 16 aug 2012 15:07

Hier naartoe gaan: http://www.mijnkaart.be/awlIndex.jsp?ch ... cale=nl_BE" onclick="window.open(this.href);return false;
helpdesk - betwistingen
en formulier invullen.
nummer noteren, nog eens bellen ook om te confirmeren en dan afwachten.
Het is niet omdat het op je VISA rekening staat dat het al afgetrokken is van je bankrekening.
Bij betwisting zullen ze dat normaal niet doen tot uitgeklaard, wel snel doen.

artemis
Berichten: 3309

#5 , 16 aug 2012 15:30

Het is niet omdat het op je VISA rekening staat dat het al afgetrokken is van je bankrekening.
Bij betwisting zullen ze dat normaal niet doen tot uitgeklaard, wel snel doen.
Als men niets doet en gewoon 'wacht' op de maandelijkse afrekening dan zal het wel van de rekening gaan, wat uiteraard vermeden moet worden.

Uit de link van Moraelin:
Betwisting van niet-frauduleuze transactie(s)

Indien de transactie(s) u bekend zijn en u heeft de kaart nog steeds in uw bezit, is dit een geval van betwisting van niet-frauduleuze transacties.

Mogelijk heeft u een geschil over het aangerekende bedrag of de ontvangen goederen. Wij raden u aan om eerst rechtstreeks met de handelaar een oplossing te zoeken. In de meeste situaties vindt men op die manier snel en efficiënt een oplossing.

Indien dit toch onmogelijk blijkt, staan onze diensten uiteraard ter uwer beschikking om de transactie te betwisten.
Vermits het hier duidelijk om een vergissing gaat zou het restaurant op haar beurt de nodige stappen moeten zetten om de transactie van het foute bedrag te blokkeren en te corrigeren.
Persoonlijk zou ik meteen naar dat restaurant stappen en hen het probleem mee laten oplossen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 aug 2012 16:04

Toevallig vorige week in Londen zo'n geval gelezen. Café had (bvb) 699 pond aangerekend ipv 6.99 pond aan een gewone werknemer die iets kwam drinken. Café weigerde om dit recht te zetten omdat zij ook (dure) champagne verkochten en dit evengoed zo'n dure fles kon zijn. Die persoon kon volgens dat artikel geen ticket van zijn drankaankoop tonen, dus zou niks kunnen verhalen op dat Café en ook VISA kon in dit geval niks doen, gezien er af en toe effectief braspartijen zijn in dat café met dure dranken.

Dat restaurantbewijsje zal dus essentieel zijn als je een moeilijke tegenpartij hebt.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 18 aug 2012 08:10

“Art.1376.Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.Art.1377.Wanneer een persoon die bij vergissing meende schuldenaar te zijn, een schuld betaald heeft, is hij gerechtigd het betaalde van de schuldeiser terug te vorderen. Dit recht houdt evenwel op wanneer de schuldeiser, ten gevolge van die betaling, zijn titel vernietigd heeft, behoudens het verhaal van degene die betaald heeft, op de werkelijke schuldenaar.”(Burgerlijk Wetboek).

De financiële instellingen zijn hierin ‘derden’.Eventuele boetes dienen gedragen door wie de fout maakte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#8 , 15 sep 2012 08:30

De rekening bij de bank werd effectief gedebiteerd bij de bank voor het ingevoerde (foutieve) bedrag. Mijn vriend heeft contact opgenomen met de restauranthouder die beloofd heeft het "verschil" terug te betalen. Hiermee zal de zaak afgesloten zijn. Met dank aan de interveniënten op dit forum.

Terug naar “Bank & Beurs”