Hallo,
Ik heb het volgende probleem. Ik heb één broer. Mijn ouders hebben 5 jaar geleden hun tweede huis zonder dat ik er ook maar weet van had achter mijn rug bij de notaris geschonken aan mijn broer en aan mij helaas niets.
De schenking gebeurde op voorschot van erfenis.
Ik voel mij hierdoor zeer zwaar benadeeld want als alleenstaande moet ik huren. Een hypothecair krediet kan ik niet bekomen aangezien ik momenteel door een ongeval voor lange tijd arbeidsongeschikt ben. Een kost die mijn broer dus niet heeft voor jaren of misschien decennia tot mijn ouders komen te overlijden.
Bovendien kan mijn moeder haar zaken niet meer beheren en maakt ze massaal schulden (aangaan van leningen om andere schulden af te betalen...) waarin ik al een paar keer heb mogen inspringen om de putten te vullen... tot mijn grote frustratie.
Kan ik deze situatie juridisch aanvechten?
Stel dat ik mijn erfenis door de hoge schulden dien te verwerpen, blijft mijn broer in dat geval het geschonken huis sowieso behouden (stel dat hij de erfenis verwerpt) of kan ik op een of andere manier een aanspraak maken op een deel van (de waarde van) het reeds geschonken huis?
Intussen heeft mijn broer het geschonken huis volledig verbouwd en gerenoveerd.
Is er bij voorschot op erfenis interest door mijn broer aan mij verschuldigd?
Hoe gebeurt de waardebepaling van het geschonken huis op het tijdstip van overlijden van de ouders? Aan de actuele (markt)waarde op tijdstip van overlijden inclusief alle veranderingen die mijn broer heeft aangebracht of aan de waarde op tijdstip van schenking (2007) plus interest? Zo ja, hoeveel bedraagt de interestvoet?
Stel mijn ouders overlijden. Wat in geval van:
- wat indien het huis ondertussen reeds verkocht is door mijn broer (hoe gebeurt dan waardebepaling?)
- wat indien mijn broer het voorschot op erfenis gewoonweg niet kan betalen?
Mijn moeder heeft nu plannen het huis waarin ze nu woont met mijn vader te verkopen en iets te huren. Wat er vervolgens zal gebeuren kan ik nu al met een zeer grote graad van zekerheid zeggen: ze spendeert alles op korte termijn en werkt zich nog dieper in de schulden.
Stel dat er weinig of niets of enkel schulden overblijven. Heb ik in dat geval bij overlijden recht op een deel van de waarde van het aan mijn broer geschonken huis?
Alvast dank voor het advies.
mvg,
Julius