Heeft erfenis verwerpen nut?

nosy
Topic Starter

Heeft erfenis verwerpen nut?

#1 , 20 aug 2012 09:43

Hallo,

Ik heb een vraagje over een erfenis verwerpen.

Ik heb een brief aangekregen van een advocaat dat ik achterstallige rekeningen van mijn grootvader zou moeten betalen (van het rusthuis).
Mijn grootvader is 3 jaar geleden overleden. Mijn vader (zijn zoon) is in mei overleden.
Heeft het dan nut dat ik de erfenis van mijn vader verwerp? (om die rekening van mijn grootvader dan niet te hoeven betalen?)

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 aug 2012 10:21

Ik denk dat je uw rekening moet maken. Ga jij een erfenis van bvb 100.000 € verwerpen, om een faktuur van 1000 € te ontlopen?

nosy
Topic Starter

#3 , 20 aug 2012 11:08

Denk niet dat ik iets van mijn vader ga krijgen. Het huis is toch voor mijn moeder ...

Reclame

Creatief

#4 , 20 aug 2012 11:34

Over wie zijn huis spreek je? Over grootvaders huis? Daar zal je moeder zeker niets van krijgen.
Als je zo onzeker bent, aanvaard dan de erfenis onder voorwaarde van boedelbeschrijving. Dan heb je nooit verlies of in het slechtste geval wordt het een nul-operatie.

nosy
Topic Starter

#5 , 20 aug 2012 12:22

Mijn vader's huis.
Mijn grootvader is al 3 jaar geleden gestorven. Daar is geen erfenis meer om te verdelen ofzo, dat is al allemaal afgesloten.
Maar blijkbaar zijn er toen nog enkele rekeningen van het rusthuis niet betaald, die ik nu krijg omdat mijn vader in mei is gestorven.

Dus mijn vraag was eigenlijk. Als ik de erfenis van mijn vader verwerp (wat men mij heeft aangeraden), moet ik dan die rekening van mijn grootvader ook niet betalen?

wanton

#6 , 20 aug 2012 15:14

Die ziekenhuisrekeningen zijn een schuld op de erfenis van grootvader. Door diens overlijden was dat een schuld van uw vader. Eigenlijk moet die rekening betaald worden uit de gelden van de nalatenschap van vader , voor die verdeeld wordt. Als jij de erfenis weigert om die rekening niet te moeten betalen - eigenlijk moet de nalatenschap van vader dat doen- erf jij ook niets van de rest , oa. het huis. Ik denk dat één en ander daar niet tegen op weegt.
Hoe is de nalatenschap verder af te handelen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

nosy
Topic Starter

#7 , 20 aug 2012 16:41

Het nalatenschap van mijn vader heeft de notaris nog niet afgehandeld voor zover ik weet (heb niet veel contact met mijn ouders/moeder).
Ik dacht dat het huis gewoon naar mijn moeder gaat. Dus dat ik ook niets erf en dan is een rekening van €6000 wel veel.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 aug 2012 19:11

Waarom naar uw moeder?
Mogelijk het vruchtgebruik dan bent u voor de helft blote eigenaar.

Best eens dadelijk contact opnemen met de notaris ... u zou anders wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan.
Gezien de advocaat u al aanschrijft.....

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 20 aug 2012 19:21

Het is wel eigenaardig dat ze nooit bij uw vader hebben aangeklopt voor het aanzuiveren van die schuld.
Zonder kennis van de volledige details van de erfenis zou ik willen stellen dat het in dit geval aangewezen (en rechtvaardig) is dat uw moeder die schuld vereffent zodat uw eigen erfenis intact blijft. Zeker indien u, op dit moment, zelf niets van de erfenis in handen krijgt.
Zomaar blindelings verwerpen lijkt me roekeloos.
Laatst gewijzigd door roharro op 20 aug 2012 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

nosy
Topic Starter

#10 , 20 aug 2012 21:49

Ja, dat vind ik ook heel raar. Zeker omdat er facturen bij zijn van 01/2009.
Mijn moeder de schuld laten vereffen zal ook niet lukken, want die zit zelf op zwart zaad. En ze heeft al problemen om het huis af te betalen ook.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”