Hallo,
Mijn vriendin haar ex verhuist zowat 60km verder.
Hij!!!! staat erop dat zijn kinderen buitenschoolse activiteiten hebben: van scouts, voetbal tot zwemmen in clubverband.
Zoals het EOT voorziet draait hij op voor de kosten hiervan (wat hij ook netjes betaalt), alleen doet hij héél weinig inspanningen om de kinderen naar deze buitenschoolse activiteiten te brengen als hij de kinderen heeft.
Vroeger woonden hij vlakbij deze activiteiten en ook toen was kantje boordje (zelfs bij wedstrijden).
Nu hij zowat 60km verder is doet hij niets meer op dat gebied: 'papa woont te ver en papa is te moe om vroeger op te staan om ons te brengen'.
Na heel wat geruzie heeft de moeder dan maar besloten zoveel mogelijk haar kinderen naar deze activiteiten te brengen (ook al vallen deze uren soms moeilijk door haar werk) en niet verder de pa onder druk te zetten zijn verantwoordelijkheid te nemen: hij luistert toch niet en doet enkel ZIJN zin, zonder rekening te houden met de noden van de kinderen.
Haar redenering is: 'als IK het niet doe dan hebben de kinderen niets. Voor mij moet hij niet eens mee iets doen voor hen, ik zorg wél voor mijn kinderen'
Kan hier juridisch iets aan gedaan worden (als praten en zelfs gesmeek (!!!) van zijn kinderen niet helpen)?
Mijn vrees is dat hij systematisch deze activiteiten naar zijn woonplaats gaat verhuizen en ons (de moeder en ik) gaat verplichten (hoe?) telkens tot daar te rijden voor deze activiteiten. Kan hij dit zomaar?
Met dank!