erfenis broer

staske
Topic Starter

erfenis broer

#1 , 27 aug 2012 09:42

Mijn broer is enkele maanden geleden overleden. Hij was niet getrouwd en had geen kinderen. Hij bezat een recent gebouwde woning en een spaarrekening. Nu weigert mijn moeder om de woning te verkopen en de notaris beweert dat de verkoop alleen zou kunnen plaatsvinden als de successierechten betaald zijn. Vermits ik een van de erfgenamen ben heb ik bij de notaris een attest van erfopvolging gevraagd. Ik heb alleen een kopie gekregen omdat alle originelen bij mijn moeder zijn. Zij wil deze echter niet uit handen geven.
Nu heb ik volgende vragen:
- kan de woning verkocht worden om de successierechten te betalen?
- kan dit gebeuren voordat de successierechten betaald zijn?
- mag mijn moeder de attesten achterhouden?
- welke acties kan ik in dit geval best ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 27 aug 2012 10:17

In principe moeten eerst de successierechten betaald zijn. Ook bij mijn schoonouders werd het huis verkocht onmiddellijk na het overlijden. De akte van verkoop werd pas opgesteld na het betalen van de successierechten.
Wat is het probleem i.v.m. de documenten. je hebt toch een dubbel gekregen!
Niemand kan gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven. Je kan de verkoop onderling overeenkomen. Indien dit niet in der minne geregeld kan worden, dan ben je genoodzaakt de gerechtelijke verdeleing aan te vragen bij de Rechtbank van Eerste Aanleg. Het huis zal dan gerechtelijk worden verkocht (openbaar in één zitting) en zal bijgevolg minder opbrengen.

wanton

#3 , 27 aug 2012 13:46

Je kan eventueel aan de Registratie vragen om de SSR slechts te betalen na de verkoop. Meestal kan dat , maar er worden intresten aangerekend. Indien een compromis getekend werd , kan bij de aangifte de juiste prijs vermeld worden ipv. een schatting.
Indien er geen testament is , mag en kan diezelfde Registratie ook een attest van erfopvolging afleveren. Wat voordeel heeft moeder erbij om die dokumenten achter te houden? Die worden toch best zo vlug mogelijk aan de betrokken bank(en) bezorgd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

mikske

#4 , 27 aug 2012 14:36

Klopt niet helemaal. De SSR moeten niet betaald zijn vooraleer de erfgenamen een onroerend goed mogen verkopen. Ikzelf en mijn tante zijn erfgenaam en wij hebben in de maand juli van dit jaar 2 studio's verkocht terwijl de SSR pas betaald zullen worden ten laatste op 12/11/2012. Onze notaris heeft ons direct ingelicht dat verkoop van onroerende goederen is toegestaan ongeacht het betalen van de SSR. De SSR worden sowieso verrekend vooraleer men de som uit de verkoop ontvangt. De waarde van de onroerende goederen worden inderdaad gebaseerd op de verkoopprijs indien men verkoopt vooraleer de aangifte van nalatenschap te doen.

Creatief

#5 , 27 aug 2012 14:55

De SSR worden sowieso verrekend vooraleer men de som uit de verkoop ontvangt. De waarde van de onroerende goederen worden inderdaad gebaseerd op de verkoopprijs indien men verkoopt vooraleer de aangifte van nalatenschap te doen.
Inderdaad, je heb gelijk. Dat was ik vergeten. We moesten inderdaad wachten op ons geld.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”