overname website / schending copyright

JC
Topic Starter

overname website / schending copyright

#1 , 16 aug 2012 13:34

Situatie:
- Begin 2011 koop ik een website over van een vennootschap
- Website wordt door mij zo goed als ongewijzigd online gezet
- Gisteren ontvang ik een klacht vanwege een persoon die beweert dat de teksten op die website werden gekopieerd van een website die ooit van hem was (maar nu niet meer online is en waarvan de domeinnaam al enige tijd vervallen is)
- Eis: alle teksten en foto's offline halen binnen de 48 uur, zoniet zal er een procedure voor de rechtbank worden ingeleid wegens copyright-schending

- via http://www.archive.org" onclick="window.open(this.href);return false; kon ik de oorspronkelijk website waarover de klager het heeft terugvinden / echter, ik vind daar op het eerste zicht nergens de bewuste teksten terug waarop de man zijn claim baseert;
- Die website moet in de periode 2000-2005 online geweest zijn, maar sindsdien is die offline.

Vraag: in hoeverre kan ik hier aansprakelijk gehouden worden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 16 aug 2012 15:02

Vraag hem om de bewijsstukken hiervoor, en laat weten dat u de teksten en foto's meteen offline haalt zodra u deze heeft ontvangen.

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#3 , 27 aug 2012 14:22

Beste,

Beetje vreemd dat u hierop nog geen volledig antwoord hebt gekregen.

1/ alle teksten die iemand schrijft voor een website zijn (in 95% van de gevallen) auteursrechtelijk beschermd
2/ die mogen alleen overgenomen worden mits voorafgaande toestemming van de auteur
3/ wie beweert het auteursrecht te hebben, moet dat wel bewijzen, natuurlijk
4/ als je die website overgekocht hebt, is er als alles goed is een overeenkomst afgesloten, waarin de voormalige website-eigenaars garanties geven wat betreft intellectuele eigendom
5/ de vraag is hoe die teksten op de website terecht zijn gekomen. Zijn ze geschreven in opdracht van de voormalige eigenaars? Is er dan geen bewijs van overdracht van auteursrecht
6/ als er een inbreuk is op het auteursrecht, kan je verplicht worden door de rechtbank om de content te verwijderen op straffe van een dwangsom + kan je veroordeeld worden tot schadevergoeding.

To do, dus:

1/ aan de klager bewijs vragen van zijn auteurschap
2/ aan de voormalige eigenaars om uitleg vragen over herkomst van de teksten
3/ als er effectief een probleem is de teksten in kwestie verwijderen (je kan wel gelijkaardige teksten opnieuw schrijven, natuurlijk en die online zetten...) of een akkoord zoeken met de auteur
4/ als je schade leidt, even uitzoeken op basis van overeenkomst of je die kan verhalen op de vorige eigenaars.

Veel geluk alvast.

Met vriendelijke groeten,
Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Reclame

BrainTrain

#4 , 06 sep 2012 13:12

Stel dat de vorige eigenaar niet het auteursrecht, maar wel het publicatierecht had. Kan bij verkoop van de website dat publicatierecht overgedragen worden naar de nieuwe eigenaar? Of moet die nieuwe eigenaar een nieuwe overeenkomst afsluiten met de persoon die over de auteursrechten beschikt.
Ik wens namelijk een website over te kopen met heel wat content van externe auteurs. Waar moet ik dan op letten tijdens het opstellen van de verkoopsovereenkomst?

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#5 , 10 sep 2012 15:55

Dat hangt af van het oorspronkelijke akkoord tussen auteurs en websitehouder...

In jouw contract moeten dus de nodige garanties staan vanwege de verkoper en/of vrijwaringsclausules voor het geval jij ooit problemen krijgt met de auteurs (je moet er zeker van zijn dat de gevolgen dan door hem gedragen worden).

Veel succes.

Sirius Legal.
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”