#1 , 27 aug 2012 14:30
Mijn vader overleed een aantal jaren geleden en wegens allerlei redenen heb ik zijn nalatenschap verworpen. Bezittingen had hij nauwelijks en de enige, mogelijke schuldeiser heeft zich (nog) niet gemeld (en zal dit waarschijnlijk nooit doen). Hij woonde bij zijn vriendin en het enige bezit van betekenis was zijn personenwagen.
De vriendin nam contact met me op met de vraag om de wagen te laten verwijderen aangezien de garage een andere bestemming krijgt. Ik neem me echter voor dat het raken aan de wagen het risico met zich meebrengt te worden aanzien als een erfgenaam. Het door "de Staat" laten ophalen van de wagen kan niet, omdat de wagen niet aan de Staat toekomt, tenzij alle familieleden tot in de 4de graad de erfenis zouden gaan weigeren (heb ik me laten vertellen), een bijzonder lastige klus gezien de grootte van de familie, waarvan een deel mij bovendien onbekend is. Om dit laatste te vermijden loop ik met de idee de wagen te verkopen en de opbrengst ervan te storten op de bankrekening van mijn overleden vader om er vervolgens niet meer aan te komen natuurlijk. In de hoop dat dit aanzien wordt als "een bewarende maatregel", en niet als een daad waarbij ik zou worden beschouwd als een erfgenaam, denk ik het probleem op die manier te kunnen oplossen. Zoniet zou de wagen in weer en wind verroesten en onbruikbaar worden.
Is dit een goed idee ? Moet ik misschien eerst best toelating vragen aan de rechtbank van eerste aanleg waar ik destijds de erfenis heb geweigerd ? Alvast bedankt voor het advies!