Hulp gevraagd. Kan deze situatie?

Anoniempje5
Topic Starter

Hulp gevraagd. Kan deze situatie?

#1 , 29 aug 2012 20:27

Geachte,

De situatie is als volgt:

-Grootvader heeft 1 dochter en 2 kleinkinderen.
-Grootvader is in het bezit van 4 huizen en een onbekende som geld.

De grootvader komt niet zo goed overeen met de dochter, en met 1 van de 2 kleinkinderen.
Het kleinkind waar de grootvader wel goed mee overeenkomt ( mijn partner ) heeft het testament mogen inkijken, waarin beschreven zou zijn dat ze een huis zou erven.
Ook staat erin dat het andere kleinkind ook een huis krijgt, maar deze weet het nog niet.
Wat de dochter krijgt, ( de moeder van mijn partner ) is onbekend.

Dit zou beschreven staan sinds 2007 bij de notaris.

Kan dit verhaal kloppen?
Ik geloof m'n partner 100 procent dat deze de papieren gezien heeft, maar een testament kan toch op elk ogenblik nog veranderd worden?
Hoe kan je dan zeker weten dat het huis bij haar zal terrecht komen?

Groetjes en alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 29 aug 2012 20:49

Je kan daar nooit zeker van zijn. De grootvader kan ten alle tijde zijn testament wijzigen.

De grootvader kan trouwens niet zomaar beslissen hoe hij alles gaat verdelen na zijn dood. Aangezien hij een kind heeft, zal 1/2e van zijn vermogen sowieso naar dat kind gaan. Dat is de wet. De andere helft mag hij vrij weggeven. Als de waarde van de twee huizen de helft van zijn vermogen overschrijdt, kan het kind dit aanvechten en zal die zaak sowieso gewonnen worden.

wanton

#3 , 29 aug 2012 23:25

Indien de dochter twee huizen erft plus nog een hoop geld , heeft zij idd haar wettelijk deel ontvangen. Zo'n testament is geldig en kan uitgevoerd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”