geld terug naar belgie

Emark
Topic Starter

geld terug naar belgie

#1 , 13 sep 2012 17:32

stel:

je hebt al enkele jaren een rekening met geld op ergens in een niet EU-land. Je wil dat geld nu terug naar Belgie brengen. Je hebt die buitenlandse rekening echter nooit aangegeven. Wat is de beste manier om dat geld naar belgie te brengen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 13 sep 2012 17:53

Mogelijkheden:

-In goudstaven.:!:
-Een mooi kunstwerkje kopen (in het niet EU land).:?
-Laten regulariseren :oops: . Intresten van laatste 7 jaar.
Als kapitaal zwart is dan ook kapitaal regulariseren.:mrgreen:
-Jaarlijks op reis gaan naar land waar het geld op rekening staat tot alles op is. :D
-Onder matras steken.:twisted:
-Geleidelijk in cash uitgeven.:shock:
-In Scherpenheuvel in een offerblok steken (zeker doen als het misdaadgeld is; geeft dan recht op aflaten :idea: ...)

Maar vooral niet verbranden. Dat is voorbehouden aan politici..... :lol:
Laatst gewijzigd door roharro op 13 sep 2012 20:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 sep 2012 19:59

Of hier uitdelen aan de 100 eersten op dit forum die hun rekeningnummer doorgeven :lol:

Reclame

Emark
Topic Starter

#4 , 14 sep 2012 10:51

en als je het gewoon overschrijft naar je belgische zichtrekening.. wat is de kans dat de fiscus daar op uitkomt? want er wordt wel veel geluld over het opheffen van het bankgeheim, maar ik lees dat er eerst een reden (vermoeden tot fraude) moet zijn vooraleer de fiscus toegang vraagt tot je rekening. hoe verloopt dit in de praktijk?

mapleleiah

#5 , 14 sep 2012 20:44

@Emark Als hij dat geld in kleine schijfjes af en toe overschrijft, zal dat misschien lukken

Een bankdirecteur vertelde me echter enkele jaren geleden dat hij elke morgen een afdruk krijgt van verdacht hoge transacties naar bankrekeningen van zijn filiaal. Omdat het hier kan gaan over witwassing, misdaadgeld e.d. is hij verplicht dit door te spelen ... ik kan me wel niet meer herinneren aan wie precies.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

meesje

#6 , 14 sep 2012 21:54

Banken zijn inderdaad verplicht om verdachte transacties te melden.
Stortingen en verdachte overschrijvingen vallen daar onder.
Wat verdacht is in het ene geval is dat niet in het andere.....
Indien een bankcliënt met een portefeuille van enkele miljoenen EUR een storting doet van bijv. 15000 EUR zal dat waarschijnlijk niet verdacht zijn, zeker niet indien de cliënt goed gekend is en men weet heeft dat hij bijv. een maandelijks netto beroepsinkomen van 10 000 EUR of meer heeft.
Een leefloner zonder spaargeld die bijv. 50 000 EUR komt storten zou dan weer wel verdacht (kunnen) zijn.....
Als ik me niet vergis is er niet zoveel controle op occasionele stortingen beneden de 10 000 EUR.
Waar een weg is is een wil.

Vandebos

#7 , 14 sep 2012 22:03

De wetgeving stipuleert dat een bank vanaf een overschrijving van €10.000 vanuit het buitenland deze transactie dient te melden. Voor KMO's en rechtspersonen wordt deze regel ruimer door de banken geïnterpreteerd, afhankelijk van het totale vermogen van die KMO of rechtspersonen en diens normale geldtrafieken.
Voor privépersonen daarentegen heb ik het zelf al meegemaakt dat men vanaf € 5.000 vragen begint te stellen of de transfer rapporteert.

roharro

#8 , 14 sep 2012 22:14

De wetgeving stipuleert dat een bank vanaf een overschrijving van €10.000 vanuit het buitenland deze transactie dient te melden. Voor KMO's en rechtspersonen wordt deze regel ruimer door de banken geïnterpreteerd, afhankelijk van het totale vermogen van die KMO of rechtspersonen en diens normale geldtrafieken.
Voor privépersonen daarentegen heb ik het zelf al meegemaakt dat men vanaf € 5.000 vragen begint te stellen of de transfer rapporteert.
Die grens van 10 000 EUR geldt ook voor stortingen in cash. Boven dat bedrag moeten bankfilialen dan (intern) rapport/nota of zoiets opmaken. Maar in principe moeten de filialen alles wat verdacht lijkt meedelen aan hun hoofdzetels, waar men dan verder beschikt volgens regels en richtlijnen waar ik geen weet van heb. Bijv. als alle leden van één gezin wekelijks 5000 EUR storten.....zullen ze niet ontsnappen alhoewel minder dan 10 000 EUR per keer wordt gestort.

Dus overschrijven van zwart geld uit het buitenland naar rekening in België kan overwogen worden indien men graag Russische roulette speelt. Het kan goed aflopen (tenzij zeer hoog bedrag) maar misschien ook niet......
Als dat geld dan nog van een niet aangegeven erfenis komt dan speelt men geen Russische roulette met een revolver maar met een bazooka.

Met zwart geld kan men trouwens ook niet veel doen, zeker niet als het over een substantieel bedrag gaat waar men bijv. een woning of peperdure auto mee wil kopen. De fiscus kan immers vragen hoe de aankoop werd gefinancierd en dan hang je.

Dus als het gaat over een substantieel bedrag is er slechts één weg en dat is die van de regularisatie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

basejumper

#9 , 15 sep 2012 18:59

Vraag is natuurlijk over welk bedrag we spreken.
Elke overschrijving uit het buitenland zal sowieso op de radar verschijnen en door de bank onderzocht worden. Bedragen > 125.000 € zal je zonder meer moeten verantwoorden op basis van bewijsstukken of de bank zal dat gewoonweg weigeren.
beste wat je kan doen is naar je bank gaan en dit in een vertrouwelijk gesprek aankaarten. Een degelijke grootbank zal dan in een volgend gesprek een fiscalist van de bank inschakelen die je fiscale opties zal bespreken.
In een volgende fase zal men je doorverwijzen naar een fiscale advocaat die zo nodig een ruling kan onderhandelen met de fiscus.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”