nadelen van een faillesement?

sabrinaS
Topic Starter

nadelen van een faillesement?

#1 , 14 sep 2012 18:33

Beste,

Mijn partner heeft door oplichting een faillissement moeten aanvragen.
Nu zijn we van plan om te verhuizen, we willen alles achter ons laten en een nieuwe start beginnen.

Mogen wij verhuizen tijdens een faillissement?

We hebben al een huis gevonden en we waren bij de bank om de waarborg te regelen.
De verhuurder was mee aanwezig.
Nu is mijn vraag, kan de bank zien (ook al was het maar voor geld te storten voor een waarborg) dat mijn partner in een faillissement zit?
Het bleek dat de bankdirecteur een goeie vriend is van de verhuurder. Mag hij dat dan zomaar vertellen aan hem?
Want na dat de papieren geregeld waren zei de bankdirecteur dat hij de verhuurder persoonlijk wou spreken.
We hopen dat het niet ging over de faillissement. Want we zouden graag een nieuwe start beginnen zonder dat iemand weet over het faillissement.

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 sep 2012 19:07

Je mag verhuizen dit is geen enkel probleem, maar zolang het faillissement niet gesloten is en je niet verschoonbaar verklaart bent, is je faillissement openbaar en kan iedereen dit raadplegen, en zeker de banken daar je door het faillissement automatisch op de zwarte lijst word gezet van de nationale bank, na verschoning staat je er nog minstens 12 maanden op deze lijst dat door alle banken kan geraadpleegd worden.

De bank directeur mag dit aan zijn vriend vertellen dat je man in faling is daar het openbaar bekend gemaakt is via het staatsblad, en andere zoals http://www.faillissementsdossier.be" onclick="window.open(this.href);return false;, men hoeft maar de naam van je man in google in te tikken en men ziet het, zelfs na 10 jaar!

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rene

#3 , 24 sep 2012 08:50

En indien de man (of vrouw) verschoonbaar verklaard is en faling afgesloten.
Moet de curator de banken niet verwittigen? Moet de nat. Bank niet verwittigd worden? Zeker als alle schulden voldaan zijn?

Ik ben al 5 jaar verschoonbaar verklaard, en faling positief afgesloten MAAR ex rekeingen (waar soms wat opstaat) staan nog steeds op naam van curator. Is dat normaal.
En bij de NB is mijn ex schuld nog steeds niet aangepast)

Wat kan ik best doen? Curator of stafhouder vragen voor opheffing.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 sep 2012 11:34

Als de zaak afgesloten is dan is het werk van de curator ook gedaan en die verwittig niemand meer.

Bij de NBB vraag je u lijst op, en dan schrijf je zelf al de schuldeisers aan en je steekt een copy van het staadsblad erbij waar het staat dat je verschoonbaar verklaard bent, en na een tijdje controleert je het even op de website van de NBB met je identiteitskaart of het er al wat aan veranderd is.
Wanneer er geen oplossing werd bereikt binnen een redelijke termijn, kunt u tevens een gemotiveerde klacht indienen bij de
Bemiddelingsdienst Banken - Krediet – Beleggingen:
Belliardstraat 15-17, Bus 8
1040 Brussel

Wat de post betreft daar moet je ook zelf voor gaan naar de post en die brengen dit onmiddellijk in orde!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rene

#5 , 24 sep 2012 13:59

Denlowie Bedankt voor je antwoord.
Had ik ondertussen al gedaan, maar dacht wel dat het de plicht was van curator om de banken te verwittigen. Hij heeft ze trouwens uitbetaald.

Terug naar “Handelspraktijken”