wat nu ?

sleper
Topic Starter

wat nu ?

#1 , 20 sep 2012 08:25

Koppel, geregistreerd samenwonend met 1 minderjarig kind kopen huis . De man komt te overlijden .Geen testament . Hoe gebeurt de verdeling ? Ik vermoed dat vrouw levenslang vruchtgebruik zal hebben maar wat met de gelden van de man ? Welke regeling wordt getroffen met schuldsaldoverzekering van man op de woning veronderstellende dat dit 50% ieders bedraagt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 sep 2012 13:48

Het kind erft de blote eigendom van vaders helft plus alle gelden van de vader. De partner krijgt het vruchtgebruik van de ganse woning en houdt dus haar helft. De schuldsaldoverzekering betaalt de helft van de resterende schulden op het huis , maar de vrouw zal haar helft moeten verder betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sleper
Topic Starter

#3 , 21 sep 2012 08:26

[quote="wanton"]Het kind erft de blote eigendom van vaders helft plus alle gelden van de vader. De partner krijgt het vruchtgebruik van de ganse woning en houdt dus haar helft. De schuldsaldoverzekering betaalt de helft van de resterende schulden op het huis , maar de vrouw zal haar helft moeten verder betalen.[/quote

Wat met schulden die niet onder de schuldsaldoverzekering vallen ? Bijvoorbeeld een lening voor een nieuwe keuken , veranda of dergelijks?

Reclame

wanton

#4 , 21 sep 2012 09:36

Zulke schulden , voor gezamenlijk gebruik , zijn samen door beiden aangegaan. Zeer waarschijnlijk 'hoofdelijk ondeelbaar'. Dat wil zeggen dat de helft van de schulden kan gerecupereerd worden van de nalatenschap , maar dat de partner volledig aansprakelijk wordt en er zal moeten voor zorgen dat de hele som betaald wordt.
Toet-anch-Amon

sleper
Topic Starter

#5 , 21 sep 2012 17:52

Zulke schulden , voor gezamenlijk gebruik , zijn samen door beiden aangegaan. Zeer waarschijnlijk 'hoofdelijk ondeelbaar'. Dat wil zeggen dat de helft van de schulden kan gerecupereerd worden van de nalatenschap , maar dat de partner volledig aansprakelijk wordt en er zal moeten voor zorgen dat de hele som betaald wordt.
en wat als der woning moet verkocht worden omdat niet meer kan voldaan worden aan de bank?

wanton

#6 , 21 sep 2012 20:24

Daarom hoop ik dat de SSV voor 100 % was aangegaan door die man.
Anders zal de bank eerst zijn geld terugwillen. De rest wordt verdeeld tussen vrouw en kind.
Toet-anch-Amon

sleper
Topic Starter

#7 , 23 sep 2012 07:33

[quote="wanton"]Daarom hoop ik dat de SSV voor 100 % was aangegaan door die man.
Anders zal de bank eerst zijn geld terugwillen. De rest wordt verdeeld tussen vrouw en kind.[/quote

SSV stond op beider naam zodoende.....
Dank voor antwoord

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”