Kamer verhuren in appartement

TheDuke
Topic Starter

Kamer verhuren in appartement

#1 , 20 sep 2012 18:28

Hallo,

Een vriendin van mij wil een kamer verhuren in het appartement dat haar eigendom is, aan bijvoorbeeld een student of starter.

Mijn vraag is of hier een wettelijke basis voor bestaat waarmee je een huurcontract voor zo'n specifiek geval kan opstellen.

De problemen die bij mij opkomen indien de 'huurder zonder contract' een niet te vertrouwen persoon is, zijn bijvoorbeeld:
- het niet betalen van huurgeld
- nauwelijks bescherming voor de persoonlijke bezittingen/inboedel van de verhuurder tegenover de schuldeisers van de huurder (deurwaarders)
- bij eventueel conflict, het niet kunnen uitzetten van de huurder

Kan iemand een antwoord, goede raad of ervaringen met mij delen.

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 sep 2012 18:37

U hebt het perfect verwoord.
Bijkomend .... gaat de gemeente dat toestaan?
Daarbij wat als betrokkene daar zijn domicilie plaatst.
zie ook
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=18449" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis

#3 , 21 sep 2012 09:48

wetgeving mbt verhuur studentenkamers nakijken en opvolgen: een kamer in een appartement kan al niet erg groot zijn, dus misschien best voor een student. Domiciliering is dan niet mogelijk en dat is het veiligste.

Reclame

mava105

#4 , 21 sep 2012 12:36

wetgeving mbt verhuur studentenkamers nakijken en opvolgen: een kamer in een appartement kan al niet erg groot zijn, dus misschien best voor een student. Domiciliering is dan niet mogelijk en dat is het veiligste.
Ook een studentenkamer moet aan minimum afmetingen voldoen.

eylis

#5 , 21 sep 2012 12:45

wat het kamerdecreet van vlaanderen betreft moet dat 12 m2 zijn voor een nieuwe aanvraag. (bestaande kamers mogen 8m2 bedragen) Brussel lijkt me niet echt éénduidig qua afmetingen :-)

mava105

#6 , 21 sep 2012 12:54

Gezien TS nog een aanvraag zou moeten indien, zou dat dus 12 m² moeten zijn.

j.demoor

#7 , 22 sep 2012 08:42

Zie : 4 februari 1997 Decr.Vl.Parl. houdende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor kamers en studentenkamers.

‘Een vriendin van mij wil een kamer verhuren in het appartement dat haar eigendom is, aan bijvoorbeeld een student of starter.’

Dit kan mits te voldoen aan voornoemd decreet. Er is dan geen boedelvermenging en dus ook geen gevaar voor uitvoerend beslag op HAAR goederen.
“Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht:...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”