Kunstenaarsstatuut

thetruthhurts
Topic Starter

Kunstenaarsstatuut

#1 , 24 sep 2012 04:07

Beste leden

Onlangs kreeg ik het kunstenaarsstatuut toegekend van de RVA. Ik ben 21 maar heb nog nooit een volledig jaar aan de stuk gewerkt. Het langste dat ik heb gewerkt is 3 maanden. Ik zou alleen willen gaan wonen en een vriend van mij zegt dat als ik dit statuut heb eventueel 900 euro uitgekeerd kan krijgen. (huur appartement etc...). Klopt het dat ik hiervoor in aanmerking kom of moet ik net zoals een gewone werkloze toch een jaar aan een stuk werken? Ik ben artiest en werk eigenlijk alle dagen aan mijn projecten maar ik heb hier pas na een jaar een aantal deals aangeboden gekregen waarbij er geld van aan te pas kwam voor mij. Geld dit ook als werk als ik kan bewijzen dat ik dagdagelijks telefoontjes pleeg , mailtjes verstuur en meetings heb voor mijn carriere?

Bedankt om dit te lezen en ik kijk uit naar jullie antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 24 sep 2012 08:13

Je moet zoals iedere Belg nog altijd (alle korte opdrachten samengeteld) een jaar tewerkstelling (of meer) bewijzen in een referteperiode.

Zie: http://www.rva.be/frames/frameset.aspx? ... anguage=NL" onclick="window.open(this.href);return false;

dobbel

#3 , 24 sep 2012 17:58

als kunstenaar wordt u toelaatbaarheid anders berekend. U hoeft daarom geen heel jaar te werken. Het totale loon dat u verdient heeft als kunsternaar wordt gedeeld door het referte dagloon van een artiest. Dus dit kan er voor zorgen dat u na een half jaar ( als u voldoende heeft verdient) al toelaatbaar kan zijn en dus recht heeft op stempelgeld.

Reclame

JPV

#4 , 24 sep 2012 19:31

zjust, dit klopt, ik moet me verbeterd zien :).

Terug naar “Werkloosheid”