wonen in antwerpen, werken in nl

qnx
Topic Starter

wonen in antwerpen, werken in nl

#1 , 26 sep 2012 09:07

De volgende situatie, ik woon in Brecht en werk in NL (ik ben ook Nederlander). Ik heb een eigen Nederlandse zaak (Holding) en die holding heeft in eigendom meerdere werkmaatschappijen. Ik loop tegen pensioenleeftijd (nog 6 jaar) en wil die werkmaatschappijen verkopen. Nu heb ik mij altijd verre gehouden van fiscale zaken maar van mijn NL accountant begrijp ik dat ik de hoofdprijs moet betalen bij verkoop van die werkmaatschappijen. Heeft te maken met dat een holding in NL geen eenmanszaak is maar volgens Belgisch recht wel. Met andere woorden, winst van verkoop zou in de holding kunnen blijven zonder daarover direct belasting te hoeven afdragen (als in ik NL zou wonen). Echter omdat volgens Belgisch recht die holding een eenmanszaak is moet ik daarover belasting betalen.

Ik ben nu op zoek naar achtergrond informatie, ik wil me hierop inlezen en ben uiteraard aan het broeden om de belastingdruk te verlagen.

tips en links zijn zeer welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker

#2 , 26 sep 2012 21:55

De volgende situatie, ik woon in Brecht en werk in NL (ik ben ook Nederlander). Ik heb een eigen Nederlandse zaak (Holding) en die holding heeft in eigendom meerdere werkmaatschappijen. Ik loop tegen pensioenleeftijd (nog 6 jaar) en wil die werkmaatschappijen verkopen. Nu heb ik mij altijd verre gehouden van fiscale zaken maar van mijn NL accountant begrijp ik dat ik de hoofdprijs moet betalen bij verkoop van die werkmaatschappijen. Heeft te maken met dat een holding in NL geen eenmanszaak is maar volgens Belgisch recht wel. Met andere woorden, winst van verkoop zou in de holding kunnen blijven zonder daarover direct belasting te hoeven afdragen (als in ik NL zou wonen). Echter omdat volgens Belgisch recht die holding een eenmanszaak is moet ik daarover belasting betalen.

Ik ben nu op zoek naar achtergrond informatie, ik wil me hierop inlezen en ben uiteraard aan het broeden om de belastingdruk te verlagen.

tips en links zijn zeer welkom.
Bedoel je met die 'holding' en 'werkmaatschappijen' onderscheiden vennootschappen, want dan kan er nooit in België sprake zijn van een eenmanszaak? Zijn dat alle Nederlandse vennootschappen? En bij verkoop van een vennootschap is dan ook in principe geen (meerwaarde)belasting verschuldigd.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

paulus

#3 , 27 sep 2012 15:17

Ik bedoel meerdere BV's waarvan de Holding BV eigenaar is, alle BV's zijn Nederlands. Ware ik in NL woonachtig dan zou bij verkoop van die BV's het geld naar de eigenaar - in casu de Holding BV - toevloeien. Daarover is - zolang het in de Holding zit - geen belasting verschuldigd. Als ik het geld uit die Holding zou halen als bv dividend dan ben ik uiteraard wel belasting schuldig. Wat ik nu begrijp - en hou me ten goede ik ben ondernemer en geen fiscalist - is dat omdat ik in Belgie woon ik over die eerste transactie al belasting zou moeten betalen.

En daarover wil ik mijn kennis verdiepen.

Reclame

gebruiker

#4 , 27 sep 2012 18:41

Ik kan natuurlijk niet weten of je hier alle nodige info geeft, maar Nederlandse BV - voor zover ze op een Nederlands zetel/adres ingeschreven staan die worden enkel belast in Nederland. Je kan hier nooit enige Belgische belasting op dienen te betalen. Bij verkoop van deze Nederlandse vennootschappen natuurlijk, op binnen België ontplooide activiteit kan het zijn dat je in België belasting dient te betalen (ik denk aan een vaste inrichting).

Hier moet ik wel een paar beperkingen bij plaatsen. Als die in Nederland gevestigde BV's in België werken met een vaste inrichting dan riskeert dit anders te worden (maar dan enkel voor zover die Belgische activiteit verder loopt) zoals ik vermeld.

Je kan natuurlijk steeds alle Belgische activiteiten in één BV laten verlopen,zodat de rest enkel 'Nederlandse inkomsten' behalen. Aansluitend kan je de andere BV's laten (belastingvrij) fusioneren.

Kortom ik begrijp je probleemstelling niet omdat je een resem mogelijkheden hebt om alle Belgische taxatie te ontlopen (bij verkoop van deze vennootschappen, NIET op de opbrengsten wegens ontplooide activiteit in sommige gevallen..

De verkoop van een (belgische) vennootschap is in principe niet belastbaar op de ontvangen sommen. Enkel indien je zou verkopen aan een buiten België gevestigde koper zou dit anders kunnen worden.

Ik vermoed dat je ofwel te weinig info geeft (belangrijke elementen, die voor taxatie zorgen, weglaat) of dat je slecht geïnformeerd bent. De combinatie van een activiteit binnen België met niet in België gevestigde vennootschappen dat zorgt voor vermijding van taxatie normaal, behoudens de taxatie op de binnen België ontplooide activiteiten/opbrengsten natuurlijk. Maar dat was je probleem niet?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”