EOT rond, gedoe gezamelijke rekening

Samelie
Topic Starter

EOT rond, gedoe gezamelijke rekening

#1 , 01 okt 2012 16:09

Hallo,

Sinds een goede week is mijn echtscheiding onderlinge toestemming rond. Had de scheidingspapieren zelf opgestelt, en heb in veel toegegeven om van mijn agressieve, alcoholistische ex vanaf te geraken. Zij heeft toen ik gezegd heb te willen scheiden de volledige spaarboek leeggehaald, een auto gekocht, kortom me financieel volledig gepluimd tot op de cent. De afspraak was dat ik in de huurwoning zou blijven wonen dus we waren op de papieren voor de rechtbank overeen gekomen dat ik alle kosten omtrent de huurwoning zou dragen zodat zij zou kunnen sparen om te verhuizen. Uiteindelijk ben ik toch zelf gaan verhuizen omdat ze me met haar dronken en agressief gedrag buiten gepest heeft. Kwam iedere dag met schrik thuis van mijn werk. Nu van die maand dat ik alles betaald heb heb ik niks terug gezien. Ik heb zelfs nog een deel van de afrekening van de electriciteit betaald. Nu was de gezamelijke rekening nog niet afgesloten en bleek er iets teveel betaald te zijn waardoor de energiemaatschappij een kleine 300 euro teruggestort heeft, ik heb deze onmiddellijk doorgestort naar mijn eigen rekening. Nu vind mijn ex dat dit haar geld is omdat zij er nog woont, beticht ze me van diefstal en dreigt buiten me het leven heel zuur te maken (wat ze al 6 jaar gedaan heeft) om naar de rechtbank te stappen en me voor de rechter te slepen voor diefstal??!! Nu vroeg ik me af of zij een been heeft om op te staan en of zij een zaak heeft. Ze heeft psychische problemen (borderline, autisme, alcoholisme), daarbovenop heb ik in mijn uittreksels bewijs dat ik een maand alle kosten voor het appartement waar zij nu nog woont gedragen heeft en ik uiteindelijk ben gaan verhuizen terwijl op papier anders afgesproken was.

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marijkealleen

#2 , 01 okt 2012 16:43

Alle papieren netjes in een map sorteren, en verzamel de bewijzen van alle betalingen die jij gedaan hebt. Het lijkt me sterk dat ze je voor de rechter gaat slepen voor 300€, waar jij in principe toch nog steeds voor de helft recht zou op hebben als dit een gezamenlijke rekening was. Wijs haar er dan evenop, dat als zij over die 300€ wil gaan debateren, dat dan ALLES op tafel komt, er perfect uitgekiend gaat worden wie wat betaald heeft, en dan de herverdeling gebeurt, en dat die voor haar wel eens heel negatief zou kunnen uitdraaien.

Samelie
Topic Starter

#3 , 01 okt 2012 17:57

Dankjewel voor de informatie!

Reclame

Samelie
Topic Starter

#4 , 02 okt 2012 17:38

Er is me aangeraden alleszins toch een melding te maken bij de politie voor haar dreigementen.

j.demoor

#5 , 03 okt 2012 08:00

“Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :...4. alle goederen waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.”(Burgerlijk Wetboek).
‘Sinds een goede week is mijn echtscheiding onderlinge toestemming rond’ waaruit ik afleid dat uw overeenkomst echtscheiding onderlinge toestemming rond is doch niet de echtscheiding zelf. U bent m.a.w. nog getrouwd en ik ga ervan uit dat dit onder het wettelijk stelsel is.

‘waardoor de energiemaatschappij een kleine 300 euro teruggestort heeft, ik heb deze onmiddellijk doorgestort naar mijn eigen rekening’

‘mijn eigen rekening’ houdt niet in dat het saldo van die rekening ‘eigen vermogen’ is zodat uw overeenkomst echtscheiding onderlinge toestemming hierover ook uitspraak moet doen. Het doorstorten naar uw ‘eigen’ rekening is geen diefstal.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”